Nationaal Congres Online Verbinding

Teams live event

23 mei 2023

Direct naar het inschrijfformulier >>

Teams live event

Nationaal Congres Online Verbinding

Centrale vraag bij dit Teams live event: hoe zet je digitale middelen in om medewerkers tijdens hun employee journey te ondersteunen? Denk aan een sociaal intranet, digitale werkplek of online tools voor bijvoorbeeld onboarding. Hierbij draait het niet om de technologie op zich. Het gaat erom dat de technologische mogelijkheden aansluiten bij de medewerkers. We moeten daarom meer aandacht besteden aan de zachte kant en HR. Hoe zorgen we ervoor dat mensen blij zijn in hun werk en bij de organisatie willen blijven?

 

Zes redenen om erbij te zijn

Praktijkgericht en actueel

Sprekers gaan in op de dagelijkse praktijk anno 2023.

Eerlijke verhalen

In de praktijkcases vertellen organisaties niet alleen wat goed gaat maar ook wat beter kan.

Uitgebreid programma

Maar liefst 18 sessies waar jij uit kunt kiezen.

Laatste trends

Aan bod komen o.a. de digitale werkplek, sociaal intranet, hybride werken en digital employee experience.

Geen doorverkoop van persoonsgegevens

Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.

Compact programma

Online events vergen meer concentratie dan fysieke bijeenkomsten. Daarom duurt het event ruim 4 uur en niet een hele dag.

Voor wie

Professionals van o.a. Communicatie, HR en IT die willen weten hoe ze hun collega’s kunnen ondersteunen in het gebruik van digitale middelen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld aan een sociaal intranet of digitale werkplek.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet en andere vormen van online verbinding. Dit bedrijf is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex al meer dan 30 (!) bijeenkomsten georganiseerd. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat elk jaar in november plaatsvindt.

Arjan Nataraj

algemeen directeur Mixit >>

Mixit is een digital workplace bureau. Het motto: ‘iedereen verdient een altijd passende digitale werkplek’. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Klanten zijn o.a. de Volksbank, gemeente Amsterdam, Vebego en Rivas Zorggroep.

Pleun Luijkx

consultant Mixit >>

Mixit is een digital workplace bureau. Het motto: ‘iedereen verdient een altijd passende digitale werkplek’. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Klanten zijn o.a. de Volksbank, gemeente Amsterdam, Vebego en Rivas Zorggroep.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media en doet dat al 6 jaar voor ruim 100 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. het ministerie van Economische Zaken, de provincie Overijssel, gemeente Rotterdam, BAM, KPN, TNO, SNS REAAL, Philips en Ziggo. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

Christiaan Lustig

onafhankelijk strateeg digitale werkomgeving >>

Christiaan helpt organisaties bij het verbeteren van hun interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking. Christiaan werkt voor opdrachtgevers in onder meer zorg en welzijn, onderwijs en (semi)overheid. Voorbeelden: A&O Fonds Provincies, Alliander (energienetwerkbeheerder) en gemeente Rotterdam.

Frank Philips

directeur/eigenaar Yes! We Connect >>

Yes! We Connect levert programma's voor de introductie van nieuwe medewerkers in organisaties en teams. De programma's zijn inzetbaar voor bijeenkomsten op locatie en online. Klanten zijn onder andere de Rabobank, RIVM, het Ministerie van Sociale Zaken en RTL.

Janine Dumont

zelfstandig projectmanager >>

Ruim 20 jr ervaring als projectmanager (digitale werkplekken / soc. intranetten / adoptie etc.). Projecten die spelen op het snijvlak van IT, mens en organisatie. 2 werelden waarin ik me makkelijk beweeg en die ik met elkaar weet te verbinden. Met veel oog voor het adoptieproces. Dat leidt tot een beter resultaat én betere digitale ervaring.

Gonny Vink

directeur organisatieadviesbureau work21 >>

work21 begeleidt organisaties wendbaar te worden in een digitale tijd. We adviseren organisaties op het snijvlak van mens, organisatie en technologie, waarbij de mens altijd centraal staat. Gonny is oprichter van work21 en auteur van het boek Leidinggeven op afstand (2019) en co-auteur van Samen werken op afstand (2022). Voorbeelden van klanten: TenneT, UMC Utrecht, TU Delft en gemeente Leiden.

Kim van der Aa

consultant digital media bij adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media. Kim voerde opdrachten uit op gebied van adoptie en contentcreatie. Zo was ze bij Zorggroep Charim verantwoordelijk voor het adoptietraject van hun nieuwe sociale intranet en digitale werkplek. Bij opdrachtgevers zoals Unigarant houdt Kim zich bezig met contentstrategieën en informatiearchitectuur.

Doreen Borneman

directeur adviesbureau Adoptics >>

Doreen is adviseur en trainer met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Met haar ruime ervaring op het gebied van interne communicatie bij veranderingen - o.a. bij Rijn IJssel, een onderwijsinstelling die in 2018 de Intra.NET Reloaded Berlin Award won - ondersteunt ze vanuit Adoptics organisaties om te komen tot een communicatie- en samenwerkportal waar medewerkers blij van worden.

Rob van der Vloed

adviseur zorg-ICT bij ggz-instelling Lentis

Lentis is een instelling voor GGZ en ouderenzorg met zo’n honderd vestigingen in de provincie Groningen en daarbuiten. De organisatie telt ruim 3900 medewerkers.

René Jansen

directeur Winkwaves >>

Winkwaves maakt Harmonics: het flexibel meegroeiende communicatieplatform voor sociaal intranet, kenniscommunities en als strategisch instrument voor organisatieontwikkeling. Het motto: it's more than a tool, it's a mindset. Daarom maakt Winkwaves veel werk van een goede begeleidingsaanpak om meer mensen meer mee te laten doen. Dit doen zij in cocreatie met klanten. Sinds 2006.

Nina Brugman

commercieel directeur Swink >>

Het digitale bureau Swink levert diensten op gebied van digitale toegankelijkheid aan organisaties in de publieke sector en gezondheidszorg. Het werk wordt uitgevoerd door buitengewone medewerkers; zij hebben bijna allemaal en vorm van autisme. Hun autisme wordt gezien als een kwaliteit die matcht met de dienstverlening.

Har Tegelaers

P&O beleidsmedewerker gemeente Landgraaf >>

Gemeente Landgraaf in Zuid-Limburg telt ongeveer 350 medewerkers. De organisatie is zeer actief op gebied van het hybride werken. Zo'n 60 procent van de ambtenaren werkt deels thuis.

Elsa Schaddelee

zelfstandig adviseur >>

Elsa is zelfstandig ondernemer en betrokken bij TheDayShift. Ze helpt visiegedreven organisaties met een groot hart voor mensen met klantgericht en medewerkergericht werken. Ze heeft brede kennis van marketing, branding, en customer experience, een combinatie die maakt dat ze scherp ziet waar een organisatie, zowel online als offline, kansen kan grijpen.

Karel Urbach

functioneel beheerder RVO >>

Karel is functioneel beheerder van vier communityplatforms bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dit is een uitvoeringsorganisatie van het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Landbouw. De RVO helpt ondernemers o.a. bij internationaal ondernemen, octrooien en het aanvragen van subsidies.

Silvan van Hierden

Partner Account Executive bij Workspace 365  >>

Silvan is de verbindende factor tussen IT-partners en hun eindklanten. In samenwerking met onze partners helpt Silvan de ideale adaptieve werkplek te creëren voor eindgebruikers, gebaseerd op de wensen en behoeften van de verschillende organisaties.

Jacco Timmer

De Customer Success Manager bij Workspace 365  >>

Jacco heeft uitgebreide ervaring en expertise in het ondersteunen van organisaties bij hun digitale transformatie en het implementatieproces van Workspace 365. Zo heeft hij ook het Christelijke College Groevenbeek geholpen bij het vinden van de meest ideale inrichting en bij adoptie van de adaptieve digitale werkplek. 

Maikel Starreveld

lead projectmanager a&m impact >>

am impact maakt impact op digitale communicatie in de zorg met sociaal intranet, websites en portalen. Dit doen we voor bijvoorbeeld ouderenzorg, gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGZ, maar ook ziekenhuizen en huisartsenposten. Er maken inmiddels meer dan 165 (!) zorgorganisaties in Nederland gebruik van onze digitale communicatiemiddelen.

Programma


Je kunt op de middag zelf beslissen welke sessies je wilt bezoeken. Bevalt een parallelsessie niet? Dan zit je met één muisklik in een andere.

12.20

Deelnemers loggen in en worden begroet door dagvoorzitter Alex van Schooten

12.50

Introductie door dagvoorzitter Alex van Schooten

13.05

Keynote-presentaties

Organisaties hebben de laatste jaren vele digitale middelen over hun personeel uitgestort. Dat levert bij medewerkers regelmatig knelpunten op. De oplossing voor de problemen wordt vaak gezocht in een technologiegerichte en generieke aanpak. Dat is een werkwijze die de tool als uitgangpunt heeft en geldt voor alle medewerkers.

Arjan Nataraj, algemeen directeur van adviesbureau Mixit, pleit in deze presentatie voor de omgekeerde weg. Hierbij is niet de techniek, maar de medewerker het uitgangspunt. “Wil je mensen goed ondersteunen bij hun online middelen, dan moet je eerst begrijpen hoe hun dagelijks werk eruit ziet en waar de meeste pijn zit. Dat doe je door je doelgroepen in kaart te brengen en een aantal mensen te vragen wat de grootste knelpunten op de werkdag zijn. Ga vervolgens aan de slag om deze op te lossen. Het resultaat: medewerkers die blijer en meer gemotiveerd zijn.”

In deze sessie geeft Arjan veel praktijkvoorbeelden van deze concrete en pragmatische aanpak. Ook legt hij uit hoe jij hiermee in jouw organisatie aan de slag kunt.

Het aanschaffen en inrichten van een goed systeem voor interne communicatie en samenwerking is één. Maar ervoor zorgen dat medewerkers of andere gebruikers er goed en met een glimlach mee willen werken is een tweede. Doreen Borneman, eigenaar van adviesbureau Adoptics, heeft al meerdere organisaties succesvol geholpen bij de adoptie van een social intranet. In deze sessie deelt ze de drie grootste valkuilen die ze in de praktijk tegenkomt en geeft tips om ze te voorkomen.

13.35

Breakout-ronde

Het sociaal intranet van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zorgt voor verbinding. Dat zegt Karel Urbach, functioneel beheerder van vier communityplatforms. “Onze organisatie telt ruim zesduizend medewerkers verspreid over vijf vestigingen in heel Nederland. We hebben veel overleg met elkaar. Als we bijvoorbeeld een nieuw regelingsproces moeten inrichten, dan gebruiken we daar ook het intranet voor. Vroeger mailden we of we zagen elkaar in levenden lijve. Er waren mensen die bijna dagelijks van Assen naar Den Haag reden. Dat doen ze nu nog hooguit één keer per week.”

Op het sociaal intranet zijn verschillende themagroepen voor het delen van kennis. Karel geeft twee voorbeelden: een groep over het kwaliteitsprogramma en een groep over innovatie. “Mensen voeren discussies en helpen elkaar. Neem de groep over innovatie. Daar zijn vooral de medewerkers in Utrecht en Den Haag mee bezig. Ik werk in Assen en kan nu meedenken. Zo worden er bruggen gebouwd dankzij het intranet.”

Niet alleen is Karel positief over de sociale mogelijkheden, ook over de technische mogelijkheden is hij dik tevreden. “Bij het oude intranet was de homepage voor iedereen hetzelfde. Nu kunnen medewerkers de voorpagina aanpassen. Zo kunnen ze zelf widgets toevoegen. Dat zijn kleine programma’s met een specifieke functie zoals het weerbericht of een kalender. Ook is de zoekfunctie veel uitgebreider en is het platform betrouwbaar en super stabiel.”

Meten is weten. In deze sessie leer je hoe je statistieken kunt inzetten om een volgende stap met je intranet te zetten.   Daarbij kijken we eerst naar de doelstellingen van je organisatie en je platform. Vervolgens legt Nina Brugman, commercieel directeur van internetbureau Swink, uit hoe je kunt meten of deze doelen daadwerkelijk behaald worden. Ze geeft aan welke data hierbij wél en niet relevant zijn. Zo blijken bezoekersaantallen minder belangrijk dan veel mensen denken. Tijdens deze workshop word je echt aan het werk gezet. Aan het eind van de sessie heb je de eerste aanzet voor een document dat jou kan helpen bij de doorontwikkeling van je platform.

Een intranet moet naadloos aansluiten bij de organisatie. Daarom is het van belang dat bijvoorbeeld de communicatiekanalen, vacatures en de kennisbank op een logische plek op het platform staan. Maikel Starreveld, lead projectmanager bij a&m impact, legt uit hoe je daarvoor kunt zorgen. Hij gebruikt hierbij de metafoor van de contentkapstok. “Het is een hulmiddel om – samen met andere stakeholders zoals HRM – je intranet op een gebruiksvriendelijke manier in te richten.”

Deze interactieve sessie richt zich op alle deelnemers die werken met een intranet. Het maakt dus niet uit welk platform je gebruikt.

14.10

Open inloop

Heb je vragen aan de sprekers uit de breakout-ronde van 13.35 uur of 14.40 uur? Wil je in contact komen met bedrijven die dit event sponsoren (zie de logo’s onderaan de website)? Tijdens de open inloop is het allemaal mogelijk.

14.25

Pauze

14.40

Breakout-ronde

Hoe breng je alle wensen en behoeften van verschillende doelgroepen samen in één digitale werkplek? In deze sessie gaan Jacco Timmer (Customer Success Manager bij Workspace 365) en Silvan van Hierden (Partner Account Executive bij Workspace 365) in gesprek over hoe het Christelijk College Groevenbeek is overgestapt naar een adaptieve digitale werkplek. Dit is een omgeving die zich aanpast aan de behoeften en voorkeuren van de gebruiker. Het betekent dat de digitale werkplek automatisch de meest relevante informatie toont op basis van wat de gebruiker nodig heeft.

Welke uitdagingen kwamen zijn tegen en welke communicatie- en applicatiebehoeften zijn samengebracht? Ontdek het in deze sessie!

Working Out Loud creëert de grootste waarde voor een sociaal intranet. Dat blijkt uit het  Praktijkonderzoek Sociaal intranet 2022 dat leverancier Winkwaves heeft uitgevoerd. Deze manier van werken vraagt dat het intranet midden in de organisatie wordt gezet als instrument om communicatiever te worden en te groeien.

Hoe pak je dat aan, Working Out Loud op sociaal intranet? In deze sessie geeft René Jansen, directeur van Winkwaves tips hoe je op deze manier effectiever én energieker samen kunt werken.

15.15

Open inloop

Heb je vragen aan de sprekers uit de breakout-ronde van 13.35 uur of 14.40 uur? Wil je in contact komen met bedrijven die dit event sponsoren (zie de logo’s onderaan de website)? Tijdens de open inloop is het allemaal mogelijk.

15.30

Breakout-ronde

Intranet, Teams, Zoom, e-mail, WhatsApp, elektronische nieuwsbrieven en ga zo maar door. Anno 2023 worden in organisaties tal van online communicatiemiddelen ingezet. Wat gebruik je voor welk doel? En is het een beter dan het ander? Peter Haan, directeur van adviesbureau Evolve, zet het voor jou op een rij. Met soms verrassende resultaten. Zo kan e-mail een prima communicatiemiddel zijn en is WhatsApp niet zo onveilig als vaak wordt beweerd.

Online tools zoals een sociaal intranet zijn een middel om verbinding ter bevorderen. Maar wil je écht zorgen voor meer verbondenheid binnen je organisatie dan zul je volgens Elsa Schaddelee ook offline middelen moeten inzetten. In deze sessie legt Elsa uit hoe de kern- of merkwaarden van je organisatie hierbij een goede rol kunnen spelen. Dit zijn de eigenschappen of drijfveren die aangeven waar de organisatie voor staat. Helaas ligt het document waar ze beschreven staan, vaak te verstoffen in een bureaula.

Elsa legt uit waarom dit een gemiste kans is en je deze kernwaarden direct uit de la moet halen. Elsa, zelfstandig ondernemer en betrokken bij TheDayShift legt uit hoe je er met de medewerkers op een simpele manier mee aan de slag kunt. “Organiseer bijeenkomsten waarin je de collega’s vraagt om de kernwaarden als het ware in te kleuren. Wat betekenen de kernwaarden voor jou? Wat zijn je associaties?”, aldus Elsa. “Vervolgens vraag je of mensen de uitleg van elkaar herkennen. Zo ontstaat een gesprek. Daarna leg je vast wat de kernwaarden concreet betekenen en maak je afspraken met elkaar. Bijvoorbeeld over de omgangsregels bij vergaderingen of over de manier waarop je met klanten omgaat.”

Deze aanpak zorgt er niet alleen voor dat de kernwaarden meer gaan leven. Ook leidt het ertoe dat medewerkers zich meer verbonden voelen bij hun collega’s en bij de organisatie.

Veel organisaties die een digitale werkplek of sociaal intranet lanceren, kiezen voor een vergelijkbare aanpak bij livegang. De directeur geeft een speech, er verschijnt een artikel op het intranet en de medewerkers krijgen taart. Maar zijn dit soort toeters en bellen wel effectief? Consultant Janine Dumont heeft zo haar twijfels.

Janine legt in deze sessie uit waar het écht om draait. De livegang is een belangrijke stap in het adoptietraject. Je doelgroep gaat vanaf dat moment echt aan de slag met dat nieuwe platform.  De praktijk leert echter dat zonder een goede aanpak hooguit een derde er daadwerkelijk mee gaat werken.  Janine geeft je 5 tips voor een goede aanpak waarmee je al je stakeholders betrekt en de medewerkers echt bereikt. Klinkt ingewikkeld? Nee, hoor. Janine komt met veel praktische voorbeelden die je zo kunt overnemen.

Als het intranet van je organisatie al een tijdje draait, wil je natuurlijk weten hoe je collega’s het platform beoordelen. Kunnen ze bijvoorbeeld makkelijk vinden wat ze zoeken? Voorziet het in hun behoeften? In deze sessie legt consultant Christiaan Lustig uit hoe je gebruikersonderzoek het beste aanpakt. Hij gaat daarbij met name in op hoe je boven tafel krijgt wat je collega’s het belangrijkst vinden (taakidentificatie), hoe je de navigatiestuctuur het beste inricht (cardsorting en treetesting), en hoe je erachter komt of medewerkers hun weg vinden op intranet (usabilitytests). Gebruikersonderzoek kost niet altijd veel tijd en is vaak ook redelijk eenvoudig.

Christiaan heeft veel ervaring op gebied op gebied van gebruikersonderzoek.  Hij voerde dergelijke onderzoeken uit bij onder andere energienetwerkbedrijf Alliander, gemeente Rotterdam, zorgorganisatie Lister, en Landal GreenParks.

16.00

16.15

Breakout-ronde

Het huidige intranet is verouderd. Of misschien wil jouw organisatie een ander digitaal platform invoeren. Waar moet je dan allemaal aan denken? Welke collega’s kunnen je hierbij helpen? Hoe zet je de ideeën op papier en selecteer je een leverancier? Dat hoor je in deze sessie van Peter Haan, directeur van Evolve. Dit adviesbureau heeft al meer dan honderd organisaties begeleid bij de leveranciersselectie. De sessie is interactief. Je kunt dus met al je vragen en opmerkingen bij Peter terecht.

Nederland telt meer dan honderd leveranciers van sociaal intranet en andere digitale platformen. Het is dus niet eenvoudig om daaruit dé leverancier te kiezen die het beste bij de wensen van jouw organisatie aansluit. Peter legt uit welke vragen je moet stellen en hoe je bijvoorbeeld een businesscase en requirements (vereisten voor het platform) opstelt. Peter heeft veel ervaring in het leiden van interactieve sessies en weet zaken altijd in heldere taal uit te leggen.

Rob van der Vloed is projectmanager eHealth bij Lentis, een instelling voor GGZ en ouderenzorg. Zeven jaar geleden was hij verantwoordelijk voor de invoering van het intranet. In deze presentatie vertelt hij een eerlijk verhaal over zijn ervaringen. Rob zet je aan het denken en gaat niet alleen in op de dingen die goed gaan, maar ook op de dingen die niet goed gaan. Ook geeft hij aan hoe jij valkuilen kunt vermijden.

In zijn sessie draait het onder andere om hybride werken en het samenwerken in groepen. Ook komen bijvoorbeeld de rol van het management, de waardering van het intranet (kan beter) en de invoering van Teams aan bod. Rob geeft aan dat veel managers onvoldoende actief zijn op het platform. “Ze vinden dat het intranet er vooral is voor de medewerkers. Dat is een gemiste kans. Ze zouden het kunnen gebruiken als instrument om dilemma’s te delen. De kracht van kwetsbaarheid.”

Rob vraagt zich dan ook geregeld af hoe je de meerwaarde van het intranet kunt aantonen “Veel mensen zien de relevantie niet van het intranet. Waarom staat op het platform dat iemand z’n huis te koop aanbiedt?” Daar komt bij dat het intranet tegenwoordig de concurrentiestrijd met Teams moet aangaan. “In de coronaperiode is Teams over de schutting gegooid. Het wordt nu veel gebruikt voor vergaderingen. Maar ik vind Teams niet handig voor samenwerken. Het leidt tot kleine eilandjes.”

Rob heeft al vaker presentaties gegeven bij bijeenkomsten van de Walvis. Hij scoort altijd goed in de deelnemersenquête. Dat is geen wonder. Rob vertelt een verhaal dat herkenbaar is voor deelnemers. Ook kan hij abstraheren en overziet het grote geheel.

Intranet is de centrale plek voor nieuws, naslagwerk, interne dienstverlening en sociale content. Ook dient het vaak als toegangspoort tot de rest van de digitale werkplek, waartoe bijvoorbeeld e-mail en Teams behoren. Maar hoe verhouden al die applicaties zich tot elkaar? Hoe ervaren medewerkers het gebruik? En op welke wijze zorg je ervoor dat de apps blijven inspelen op wat de medewerkers nodig hebben?

Hier kan digital employee experience (DEX) jou bij helpen. Het staat voor het totaal aan digitale interacties in de werkomgeving. Tegelijk is het een manier van kijken naar digitaal (samen)werken en de impact daarvan op mensen en organisaties.

Het begrip digital employee experience werd in 2018 geïntroduceerd en krijgt in Nederland en andere landen steeds meer voet aan de grond. In deze presentatie geeft consultant Christiaan Lustig aan hoe DEX je helpt om interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking beter te maken. Met gelukkiger medewerkers als resultaat.

Christiaan is specialist op gebied van DEX. Samen met Tabhita Minten schreef hij ‘s werelds eerste boek over dit thema. Het boek is in het Engels vertaald en werd lovend besproken door deskundigen.

Een op de vijf werknemers is vorig jaar van baan veranderd. Volgens Frank Philips, directeur/eigenaar Yes! We Connect, een bedrijf dat is gespecialiseerd in onboarding, is vooral in de zorgsector het verloop erg groot. Hij stelt dat ruim één op de vijf nieuwe medewerkers in deze sector al binnen een half jaar vertrekt. Een goed traject voor onboarding is daarom belangrijker dan ooit. In deze sessie geeft Frank praktische tips aan Communicatie- en HR-professionals.

Het eerste advies van Frank: bepaal heldere doelen op zowel het niveau van de organisatie, de afdeling als het team. Want als je niet weet wat je wilt, kun je ook niet bepalen wat aan bod moet komen bij de introductie. Tweede advies: bedenk hoe de medewerkersreis eruit ziet. Dat is een stappenplan dat wordt opgesteld door met name HR en Communicatie. Hierin komen alle relevante zaken aan bod zoals het tekenen van het contract, de eerste werkdag en de eerste werkweek. Bij elk van de stappen moet de organisatie proberen in te spelen op behoeften van medewerkers. Dat betekent dat er ruimte moet zijn voor interactie en dat je medewerkers niet moet overvoeren met informatie.

En hoe pak je onboarding online aan? Volgens Frank werken veel zaken online niet of anders. En bovendien vraagt een online sessie meer energie van de deelnemers. Je moet dus een herontwerp maken van het onboardingtraject. “Maak de sessie korter en bied minder informatie aan. Gebruik bijvoorbeeld korte filmpjes om informatie to the point over te brengen.”

16.45

Laatste breakout-ronde

Gaat een nieuw intranet live dan is er vaak veel geld en tijd om medewerkers enthousiast te maken voor het platform. Na de livegang is de situatie helaas vaak anders. Communicatieprofessionals hebben nauwelijks tijd om ervoor te zorgen dat het intranet inspeelt op de behoefte van de medewerkers. Gevolg: het gebruik neemt af. Hoe pak je adoptie aan bij een platform dat al enige tijd draait? Dat hoor je van adviseur Kim van der Aa-van der Wegen van adviesbureau Evolve. Ze geeft praktijkgerichte tips die je op een eenvoudige manier kunt toepassen en die weinig tijd kosten.Ook geeft ze voorbeelden van organisaties waar ze zelf bij betrokken was, zoals Unigarant.

De sessie richt zich op professionals die betrokken zijn bij een platform dat minimaal één jaar live is.

Deelnemers aan dit panelgesprek zijn  Gonny Vink, Peter Haan en Har Tegelaers. Gonny is directeur van adviesbureau work21 en auteur van het boek Leidinggeven op afstand – Over het managen van mobiele medewerkers en thuiswerkers.  Peter is consultant en directeur van adviesbureau Evolve. Har is P&O-beleidsmedewerker bij gemeente Landgraaf, een voorloper op gebied van hybride werken. 

Zorgverleners krijgen van alles over zich uitgestort op gebied van IT: een nieuw elektronisch patiëntendossier, de vele apps van Microsoft 365 en ga zo maar door. Medewerkers hebben het gevoel dat het meeste daarvan ver afstaat van de dagelijkse praktijk. Pleun Luijkx, consultant bij adviesbureau Mixit: “Zorgmedewerkers moeten zich telkens in nieuwe tools verdiepen en daar hebben ze eigenlijk geen tijd voor. Zo weet ik van een ziekenhuis waar de medewerkers binnen een jaar veertien nieuwe dingen moesten leren.”

Professionals van Communicatie, HR of IT kunnen helpen om deze kloof te overbruggen. Dat kan door de medewerker centraal te zetten en te ondersteunen bij de veranderingen. “Redeneer niet vanuit de tool, maar vanuit de zorgmedewerkers. Ga met hen in gesprek en leg vast wat je weet. Dat kan bijvoorbeeld door het opstellen van persona’s. Dit zijn fictieve personages die model staan voor de doelgroep. Ook kun je use cases opstellen. Hierin beschrijf je wat een medewerker doet met een bepaalde tool. Is de tool eenmaal ingevoerd, ga dan na hoe de medewerkers ermee omgaan. Maak het meetbaar.”

Wat is verder de rol van Communicatie? Pleun: “Communicatie speelt een belangrijke rol bij het bereiken van de medewerkers. Dat er een nieuwe tool is moet iedereen op zijn minst natuurlijk weten. Maar ook moet duidelijk zijn wat je eraan hebt. Hiervoor gaan we vanuit Mixit altijd in gesprek met Communicatie. We hebben een scala aan middelen die alle stadia van de verandering ondersteunen. Zoals een bewustwordingscampagne via het intranet, een poster voor tijdens een stand-up of een e-mailbericht voor een leidinggevende.”

Heeft Pleun nog een tip voor HR? “HR kan op strategisch niveau invloed uitoefenen om de kloof te dichten. Het gaat immers om de employee journey en om het behoud van je mensen.”

17.15

Korte afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten

17.20

Thuisborrel

Wie nemen deel?

65 mensen hebben zich al aangemeld voor dit online event op 23 mei 2023. Zij zijn werkzaam bij:

  • Actiefzorg
  • DUO (onderdeel van ministerie van Onderwijs
  • Zorgpartners MIdden Nederland
  • ggz-instelling Mondriaan
  • Amarant (zorg)
  • Conclusion Mission Critical (IT)
  • Port of Antwerp-Bruges
  • gemeente Riemst
  • Veiligheidsregio Kennemerland
  • De Haagse Hogeschool
  • Donker Groep (groenaanleg en - onderhoud)
  • Espria (zorg)
  • Universiteit Utrecht
  • Lister (zorg)
  • Jessa Ziekenhuis (Vlaanderen)
  • Rijkswaterstaat
  • Algemene Rekenkamer
  • Centraal Bureau voor de Statistiek
  • Organisatie en Personeel Rijk
  • Bibliotheek Kennemerwaard
  • Verhoek Europe (logistiek dienstverlener)
  • Stad Genk (Vlaanderen)
  • Kadaster
  • Hoogheemraadschap van Rijnland
  • Ministerie van Onderwijs
  • Veiligheidsregio Limburg-Noord
  • ZonMW (financiering gezondheidsonderzoek)
  • De Hoop ggz
  • Dienst Terugkeer en Vertrek
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Rijkswaterstaat
  • De Onderwijsspecialisten (speciaal onderwijs)
  • Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
  • Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

”Inspirerende middag”

Communicatiebureau De Walvis heeft al zeven online events georganiseerd over intranet en andere vormen van online verbinding. Wat vonden de deelnemers?

 

Eveline van der Hek, strategic advisor Gasunie: “Dank je voor het zeer interessante programma dat je ons hebt aangeboden. Vooraf had ik een lichte ‘zorg’ dat de sponsors mogelijk een promo-praatje zouden houden. Die zorg was gebaseerd op ervaringen bij andere congressen. Niks bleek minder waar. Groot compliment daarvoor!”

 

Linda van Maanen, pr & communicatie bij zorginstelling Neboplus: “Kijk terug op een zeer leerzame en informatieve dag, leuk. Graag tot volgend jaar.”

 

Bart Meuffels, community coach bij de Raad voor de Kinderbescherming: “Jouw enthousiasme en initiatief is wederom toe te juichen Alex: bij deze! Chapeau. De techniek liet ons niet in de steek en het schakelen tussen de breakouts ging goed.”

 

Melanie van Spronsen – Valize, communicatieadviseur corporate communicatie bij het Centraal Bureau voor de Statistiek: “Bedankt voor weer een leerzame middag. Kon helaas niet alles bijwonen, maar genoeg ideeën opgedaan.”

 

Bianca Zincken, adviseur online landschap bij ziekenhuis Amsterdam UMC: “Nogmaals dank voor de leerzame dag.”

 

Nienke Hubers, communicatieadviseur bij zorginstelling Marga Klompé: “Ik vind dat je het superknap hebt georganiseerd. Het ene sloot inhoudelijk meer bij mijn interesses aan dan het andere. Maar, dat houd je toch altijd.”

 

Joyce Visser, communicatieadviseur bij Tactus Verslavingszorg: “Bedankt voor de inspirerende middag.”

 

Hermien Levels, communicatiemedewerker Ambulancezorg Limburg-Noord: “Super initiatief! Hopelijk volgen er meer…”

 

Peter Heuseveldt, klantcommunicatieadviseur UWV: “Onder de indruk dat het zo goed lukte om sessie bij te wonen, te wisselen etc. De haperende techniek die sommige deelnemers meldden lag vlgs mij aan de thuissituatie en niet bij jullie. Chapeau.”

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Het Nationaal Congres Online verbinding wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Sinds 2013 heeft dit bureau al ruim dertig bijeenkomsten georganiseerd over de digitale werklek, sociaal intranet en andere vormen van online verbinding. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat in 2022 zo’n negentig deelnemers trok. De Walvis is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Microsoft Teams

We gebruiken bij dit event Microsoft Teams. Dit communicatieplatform is onderdeel van Microsoft Office en wordt veel gebruikt door allerlei organisaties. Je ontvangt van ons een link waarmee je kunt inloggen. Bij onze eerdere events bleek dat Teams een prima en gebruiksvriendelijk platform is. Loop je desondanks tegen technische problemen op? Schakel dan de mensen van onze helpdesk in. Dat kan de dag van tevoren of tijdens het event. Zij helpen je graag en snel.

Aanmelden voor dit online event op 23 mei 2023

Kosten: 125 euro per persoon.

Staffelkorting 

Kom je met meerdere personen van één organisatie? Dan betalen de tweede tot en met de vijfde deelnemer slechts 95 euro per persoon.

Bovenstaande bedragen zijn ex. btw.
Goed om te weten: je gegevens worden niet doorgespeeld aan sponsors of andere partijen.
Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.

Aanmelden »

Sponsors