In oktober 2015 werd bij zorgorganisatie Opella een sociaal intranet gelanceerd. Het platform biedt veel mogelijkheden voor interactie. Hoe werkt het intranet in de praktijk en op welke wijze kun je hier je informatie vinden? Een korte uitleg en rondleiding aan de hand van screenshots. Door: Alex van Schooten van Communicatiebureau De Walvis.
Opella is een zorgorganisatie op de Veluwe die aan ruim 3600 klanten diensten biedt op gebied van zorg, welzijn en wonen. Voorbeelden zijn thuiszorg, maatschappelijke dienstverlening, hulp bij de huishouding en dagbesteding. De organisatie telt zo’n 2300 medewerkers in zelforganiserende teams. Daarnaast zijn er ongeveer 800 vrijwilligers.
Op het nieuwe platform zijn zo’n 280 groepen actief die worden gebruikt om informatie te delen. “Alle zelforganiserende teams hebben een eigen groep die ondersteuning biedt bij het werk”, zegt Anne. “Hierin worden bijvoorbeeld notulen gedeeld. Vroeger werden die verstuurd per mail, maar ze kwamen soms niet aan of raakten kwijt. Daarnaast zijn er andere groepen die vooral gaan over bepaalde thema’s. Zo is er een groep over interne vacatures en ook alle roosteraars zitten bij elkaar in een groep.”
Volgens Anne wordt het intranet redelijk intensief gebruikt; er worden al veel berichten in de tijdlijn geplaatst en er is in verschillende groepen veel activiteit. Ook de staf en een aantal managers zien de voordelen. “Zij plaatsen regelmatig berichten in de tijdlijn. Medewerkers kunnen daar vragen onder zetten, waarop degene die het bericht plaatst dan weer kan reageren. Iedereen kan dat lezen. Da’s veel eenvoudiger dan vroeger toen dit soort dingen individueel per e-mail werd afgehandeld.”
Hoe ondersteun je medewerkers met online middelen zoals een digitale werkplek of sociaal intranet?
Bij Congres online Verbinding (link) op 23 mei 2023 draait het om online communicatie en samenwerking. Bij dit Teams live event heb je keuze uit 18 sessies. Met onder andere:
+ Hybride werken: wat is jouw rol als Communicatie- of HR-professional?
+ Hoe overbrug je de kloof tussen ict en zorgverleners?
+ Digital employee experience en intranet
+ Onboarding
+ Foutenfestival: welke fouten hebben professionals gemaakt bij hun intranet of digitale werkplek? En wat kan jij daarvan leren?
Wil je een rondleiding door het intranet van Opella? Bekijk dan de vijf screenshots. Ze geven een prima beeld van het platform. Op alle schermafbeeldingen vind je uitgebreide toelichting. Anne maakte de volgende afbeeldingen in oktober 2016.
Klik op de teksten in de opsomming hieronder en er verschijnt telkens een afbeelding. Op elke afbeelding vind je rechts een driehoekje, hiermee kun je makkelijk naar de volgende afbeelding navigeren.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.