Intranet in Zorg en Welzijn

Zoom event op 23 juni 2020

Direct naar het inschrijffomulier »

De bijeenkomst is achter de rug. De volgende editie van ‘Intranet in Zorg en Welzijn’ vindt plaats in maart 2021. Komende event van De Walvis: Hét Nationaal Intranetsymposiumop 19 november 2020. Met onder andere verschillende praktijkcases uit de zorg en andere sectoren.

Intranet in Zorg en Welzijn

Op zoek naar inspiratie over (sociaal) intranet en online communities in zorg en welzijn? Benieuwd hoe je collega’s online kunt verbinden nu veel mensen thuiswerken? Neem dan op 23 juni deel aan dit Zoom event. Je kunt zelf je programma samenstellen en kiezen uit een breed aanbod aan sessies. Dit praktijkgerichte event richt zich niet alleen op professionals die een nieuw platform willen implementeren. Maar ook op mensen die meer willen halen uit het bestaande platform.

Zes redenen om erbij te zijn

interactie Intranet in de Zorg

Contact met vakgenoten

Deel je ervaringen en vragen met andere professionals op jouw vakgebied.

praktijkgericht Intranet in de Zorg

Praktijkgericht en actueel

Sprekers gaan in op de dagelijkse praktijk. Dus komen ook de gevolgen van de coronacrisis aan bod.

live intranetten Intranet in de Zorg

Presentaties teruglezen

De presentaties kun je naderhand teruglezen.

inspiratie Intranet in de Zorg

Inspiratie

Laat je inspireren door intranetten en online communities van andere organisaties in zorg en welzijn.

eigen community Intranet in de Zorg

Contact met sprekers

Heb je naderhand vragen? De meeste sprekers kun je een mail sturen of bellen.

Ook voor professionals met ervaring

Tips & tricks van sprekers met veel kennis helpen jou bij de doorontwikkeling van je platform.

Voor wie

Professionals op gebied van communicatie, ict, HRM of kwaliteitsmanagement die betrokken zijn bij intranet en online communities in de sector zorg en welzijn. Het event richt zich op professionals die zich oriënteren op een nieuw intranet én op mensen die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet. Sinds 2013 heeft hij al 28 bijeenkomsten georganiseerd. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat jaarlijks plaatsvindt. In 2019 trok deze bijeenkomst maar liefst 165 deelnemers. De Walvis is volledig onafhankelijk en is niet gelieerd aan een softwareleverancier of ander bedrijf.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Evolve verbindt medewerkers met elkaar, met het werk en met het merk via interne digitale platformen en media. Evolve doet dat al acht jaar voor ruim honderd opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. Zorggroep Charim, zorginstelling Daelzicht, zorgcombinatie Marga Klompé en vele andere organisaties in zorg, welzijn en andere branches. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

René Jansen

directeur Winkwaves >>

Winkwaves is leverancier van social enterprise software voor grenzeloos kennisdelen en samenwerken in communities. Intern, extern of allebei. Er werkt een flink aantal zorginstellingen met Winkwaves Harmonics. Zoals ziekenhuizen Reinier de Graaf Ziekenhuis en Haaglanden Medisch Centrum, en organisaties als Lentis en Spirit Jeugdhulp.

Alies Cornelissen

consultant adviesbureau Evolve >>

Evolve verbindt medewerkers met elkaar, met het werk en met het merk via interne digitale platformen en media. Evolve doet dat al acht jaar voor ruim honderd opdrachtgevers. Alies (bege)leidt projecten op gebied van implementatie, adoptie en community-management. Op dit moment voert ze projecten uit voor o.a. onderwijsinstelling De Onderwijsspecialisten en verschillende zorgorganisaties waaronder De Zorgcirkel en Koninklijke Visio.

Eveline Bakker

programmamanager Rijk in Overgang >>

Het kennisportaal ‘Rijk in Overgang’ biedt informatie over de overgang en de invloed ervan op het werk. Specialisten geven er advies over bijvoorbeeld gezonde voeding, beweging en ontstressen. Op het kennisportaal komt een besloten community, waar je met elkaar in een veilige omgevingen ervaringen en tips uit kunt wisselen.

Guido Pater

social business consultant >>

Guido is al vele jaren actief als zelfstandig consultant. Hij was onder andere projectleider bij de invoering van het sociaal intranet bij het Reinier de Graaf Ziekenhuis, Ambulance Oost, RAV IJsselland (Ambulancedienst in Zwolle) en het sociaal intranet project bij de RAVU (Ambulancedienst in Utrecht).
Op dit moment is hij projectleider sociaal intranet bij Haaglanden Medisch Centrum.

Christiaan Lustig

adviseur en oprichter van Brayton House >>

Christiaan is adviseur op het vlak van digital employee experience (#DEX), digital workplace en intranet bij Brayton House. Hij werkt(e) o.a. voor UMC Utrecht en Erasmus MC in Nederland. En voor het Jessa Ziekenhuis en az Sint-Blasius in Vlaanderen. Christiaan publiceert regelmatig op Frankwatching en is (co-)auteur van verschillende boeken. Daarnaast geeft hij geregeld presentaties in Nederland en daarbuiten.

Doreen Borneman

medeoprichter en eigenaar Adoptics >>

Doreen is adviseur, trainer en coach met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Bij Rijn IJssel is ze verantwoordelijk voor (de adoptie van) het sociaal intranet. Deze onderwijsinstelling won 2018 de Intra.NET Award voor de succesvolle manier waarop het sociaal intranet is geïntroduceerd. Vanuit Adoptics ondersteunt ze hierin nu ook andere organisaties met als doel makkelijk (samen)werken in een digitale wereld.

Bram Koster

consultant adviesbureau Evolve >>

Evolve verbindt medewerkers met elkaar, met het werk en met het merk via interne digitale platformen en media. Evolve doet dat al acht jaar voor ruim honderd opdrachtgevers. Bram richt zich onder andere op strategieontwikkeling, platformselectie en projectbegeleiding. Hij werkt voor klanten als ROC Nijmegen, Achmea, Ons Middelbaar Onderwijs en ZonMw (gezondheidsonderzoek en zorginnovatie).

Evelyn Visschedijk

community-coach Spirit Jeugdhulp >>

Spirit biedt specialistische jeugdhulp in Amsterdam en omstreken. Al sinds 2013 is Evelyn community-coach bij deze organisatie. Spirit is voorloper op gebied van sociaal intranet. Dat blijkt wel uit het feit dat deze jeugdhulporganisatie in 2018 op de vijfde plek stond van een landelijke ranglijst over interne sociale media. Dat is vijf plaatsen boven KLM en één plek onder Heineken.

Cornelie Veltkamp

communicatieadviseur CWZ >>

CWZ is een ziekenhuis in Nijmegen met zo’n vierduizend medewerkers. In juni 2019 werd het sociaal intranet gelanceerd. Het platform wordt volop gebruikt als plek om kennis te delen en samen te werken. Dat gebeurt met name in de groepen. Vóór de livegang zijn zestig groepen aangemaakt door gebruikers. Inmiddels zijn er meer dan driehonderd. Het gebruik van het intranet groeit maandelijks door.

Nicolien Bouwense

communicatieadviseur CWZ >>

CWZ is een ziekenhuis in Nijmegen met zo’n vierduizend medewerkers. In juni 2019 werd het sociaal intranet gelanceerd. Het platform wordt volop gebruikt als plek om kennis te delen en samen te werken. Dat gebeurt met name in de groepen. Vóór de livegang zijn zestig groepen aangemaakt door gebruikers. Inmiddels zijn er meer dan driehonderd. Het gebruik van het intranet groeit maandelijks door.

Monique van Oosterhout

projectleider zorginstelling Siza >>

Monique is projectleider voor de afdeling Informatie & Technologie van Siza. Deze organisatie biedt ondersteuning aan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan mensen met autisme of niet-aangeboren hersenletsel. De dienstverlening loopt uiteen van ondersteuning thuis tot aan 24-uurs zorg in een woongroep en van behandeling tot begeleiding naar werk. Bij de organisatie zijn zo’n 2700 medewerkers in dienst.

Charlotte Lina

projectleider zorginstelling Siza >>

Charlotte is projectleider innovatie bij Siza. Deze organisatie biedt ondersteuning aan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan mensen met autisme of niet-aangeboren hersenletsel. De dienstverlening van Siza loopt uiteen van ondersteuning thuis tot aan 24-uurs zorg in een woongroep en van behandeling tot begeleiding naar werk. Bij de organisatie zijn zo’n 2700 medewerkers in dienst.

Rob van der Vloed

projectmanager eHealth bij Lentis >>

Lentis biedt geestelijke gezondheidszorg, forensische gezondheidszorg en ouderenzorg in de provincies Groningen, Drenthe en Friesland. De organisatie telt ruim 3900 medewerkers die werkzaam zijn bij ruim honderd locaties. In 2013 werd het sociaal intranet met de naam ‘Lentisnet’ ingevoerd.

Janine Dumont

projectmanager intranet Erasmus MC >>

Het Erasmus MC in Rotterdam is het grootste universitair-medisch centrum van Nederland. Als externe projectmanager was Janine betrokken en verantwoordelijk voor het realiseren van een nieuw, sociaal intranet. Ze zorgde niet alleen voor het ophalen van wensen en eisen bij de stakeholders en het schrijven van de business case. Ze regelde bijv. ook het projectteam en de bouw en implementatie van het intranet. Januari 2020 ging het platform live.

Eddy de Ridder

managing partner bij TrueLime >>

TrueLime is gespecialiseerd in het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van slimme software oplossingen en digitale transformaties. Van websites, webapplicaties en zaaksystemen, tot portalen en social intranetten. Kenmerkend voor de oplossingen is een gebruiksvriendelijke userinterface in combinatie met een flexibele, betrouwbare beheeromgeving. Tot de klanten behoren o.a: Radboud UMC, Vilans, ETZ Ziekenhuis en Koninklijke Visio.

Wesley Blommerde

scrum master bij TrueLime >>

TrueLime is gespecialiseerd in het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van slimme software oplossingen en digitale transformaties. Van websites, webapplicaties en zaaksystemen, tot portalen en social intranetten. Kenmerkend voor de oplossingen is een gebruiksvriendelijke userinterface in combinatie met een flexibele, betrouwbare beheeromgeving. Tot de klanten behoren o.a: Radboud UMC, Vilans, ETZ Ziekenhuis en Koninklijke Visio.

Erik Nicolai

medeoprichter Workspace 365 >>

Erik Nicolai is in 2010 gestart met Workspace 365 omdat hij het leuk vindt om complexe dingen simpel te maken. Door de toegang tot applicaties en informatie simpel te maken helpen we al meer dan 1.200 organisaties, waarvan het merendeel binnen de zorgsector. In Nederland zijn er honderd managed service providers die de adaptive workspace aanbieden bij hun klanten.

Arthur Turksma

directeur intranetstrategie Iris Intranet >>

Arthurs doel is het werk van zorgmedewerkers vanzelfsprekend maken. Zodat zij met nog meer passie zorg verlenen. Daarbij gebruikt hij Design Thinking als methode en Iris Intranet als platform. Iris Intranet wordt bij meer dan veertig zorgorganisaties ingezet in heel Nederland én België.

Programma

Je kunt op de middag zelf beslissen welke breakout sessies je wilt bezoeken.

12.30

Inloggen door deelnemers en sprekers

13.00

Welkom door dagvoorzitter Alex van Schooten

13.10

Keynote presentatie

Door de coronacrisis lijkt er veel veranderd in de manier waarop organisaties in zorg en welzijn tegen het intranet aankijken. Vóór de crisis ontbrak vaak de urgentie om écht werk te maken van het verbinden van mensen via het platform. Door de coronacrisis is de noodzaak ontstaan om het platform in te zetten voor (crisis)communicatie. Nu veel mensen thuiswerken, blijkt het intranet ook een prima middel om collega’s te verbinden. Daarnaast zien we dat veel mensen goed in staat zijn een deel van de week thuis te werken.

Dit alles biedt perspectief voor de periode ná corona. Maar hoe kun jij meehelpen om dit perspectief bij jouw organisatie om te zetten in concrete daden? In deze inspirerende presentatie krijg je een beeld van verleden, heden en toekomst van intranet in zorg en welzijn. Ook krijg je tips & tricks over hoe je jouw organisatie vooruit kunt helpen op dit gebied. De presentatie wordt verzorgd door Peter Haan, directeur van adviesbureau Evolve.

13.30

Breakout ronde

René Jansen is groot voorstander van ‘Working Out Loud’. Onder het motto Stop met Verstoppen stimuleert hij mensen om de waardevolle kennis die verstopt zit in e-mails, documenten en koffieautomaat-gesprekken te delen via een sociaal intranet. Enerzijds door online te vertellen waar je mee bezig bent. Anderzijds door je werk anders uit te voeren waardoor je werk volgbaar wordt en mensen makkelijker met jou kunnen verbinden.
Tijdens de coronacrisis werken we minder zichtbaar en meer op afstand van collega’s. Deze situatie biedt dan ook de uitgelezen kans om over te stappen op Working Out Loud. In de presentatie gaat René in op de principes, voorbeelden, praktische tips en vooral: wat is het voordeel voor jou en je collega’s?
René Jansen is directeur van Winkwaves, leverancier van social enterprise software Harmonics.

Waar heeft de eindgebruiker werkelijk behoefte aan? Dat is de vraag die aan de basis staat van de nieuwe digitale werkomgeving van Siza. Deze zorginstelling biedt ondersteuning aan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan mensen met autisme of niet-aangeboren hersenletsel. Siza biedt begeleiding, dagbesteding en behandeling op 150 locaties en bij mensen thuis in Gelderland en Midden-Brabant.

De methode die bij Siza is toegepast bij de digitale werkplek heet ‘Design Thinking’. Dit betekent simpel gezegd dat de eindgebruikers volgens heldere stappen een rol spelen bij de ontwikkeling, inrichting en implementatie van het systeem. Monique van Oosterhout, projectleider team I&T: “We zijn begonnen met een onderzoek naar de behoefte, dagelijkse irritaties en wensen van de eindgebruikers voor het nieuwe platform. Daarbij kwam bijvoorbeeld naar voren dat medewerkers sneller en eenvoudiger informatie willen zoeken, vinden en delen. Het nieuwe platform gaat dit ondersteunen.”

Een designteam van acht mensen uit het primair proces heeft vervolgens de lay-out van het nieuwe platform ontworpen. Dit prototype is daarna door maar liefst 135 eigen medewerkers getest. De digitale werkplek wordt april 2020 geïmplementeerd.

Voor wie is deze sessie interessant?

Deze sessie richt zich vooral op deelnemers die overwegen om een maatwerk intranet te laten bouwen. (Een standaard intranet daarentegen is een kant-en-klaar-product dat al wordt ingezet bij verschillende organisaties.) Je leert hoe je in nauwe samenwerking met de leverancier en eindgebruikers tot een gebruiksvriendelijk platform kunt komen.

Mei 2018 opende het Erasmus MC te Rotterdam, het grootste universitair-medische centrum van Nederland, zijn nieuwe gebouw. De medewerkers verhuisden van drie naar één hoofdlocatie en een nieuwe werkwijze werd geïmplementeerd. Projectmanager Janine Dumont: “De volgende stap was een intern kanaal dat het nieuwe werken ondersteunt: een sociaal intranet.”

Gebruikersonderzoek bracht naar voren dat de medewerkers op het intranet makkelijk dingen willen kunnen vinden. Janine: “Dat klinkt logisch, maar op het vorige intranet was dat niet zo. De zoektechniek was verouderd en het intranet dichtgeslibd met gedateerde informatie. Je vond er bijvoorbeeld protocollen die eigenlijk in het kwaliteitssysteem moesten staan. We hebben de belangrijkste drie systemen – AFAS, Topdesk en het kwaliteitssysteem – gekoppeld aan het nieuwe intranet. Ook zijn de drie systemen gekoppeld aan de nieuwe zoektechnologie. Nu vind je wel alles én staat het op de juiste plek.”

Het gebruik van het intranet is heel hoog. Dat komt mede door de coronacrisis die kort na de livegang van het platform uitbrak. “Toen de lockdown kwam”, zegt Janine, “werd het intranet dé plek voor alle informatie over corona. Zo werden er twee wekelijks livecasts uitgezonden waarin de voorzitter van de Raad van Bestuur Ernst Kuipers en collega’s alle vragen beantwoorden over corona”

Voor wie is deze sessie interessant?
De afdelingen ICT, Marketing & Communicatie hebben intensief en goed samengewerkt bij de realisatie van dit nieuwe platform. Da’s bijzonder. Want in veel organisaties verloopt die samenwerking niet optimaal. Janine legt graag uit hoe ze dit heeft aangepakt.

Kennis en informatie delen is een belangrijk onderdeel van een intranet. Maar hoe belangrijk is digitale samenwerking voor jouw organisatie? Hoe deel je informatie en werk je samen met mensen binnen en buiten je organisatie, ongeacht locatie?​ Hoe zorg je voor een platform waar iedereen zich thuis voelt, relevante informatie vindt en deelt en kan samenwerken in vertrouwde systemen? ​Een arts zoekt tenslotte andere informatie over een onderwerp dan een patiënt. En een planningsmedewerkers werkt anders samen dan een ambulante zorgverlener.​

De specialisten van TrueLime vertellen aan de hand van ervaringen bij o.a. Radboudumc en Vilans hoe je digitaal kunt samenwerken in een vertrouwde omgeving en systemen, en hoe je het delen van informatie kunt afstemmen op je doelgroep.​

14.00

Breakout-ronde: deelnemers kunnen doorpraten met de sprekers van de sessies om 13.30 uur en de sponsors van dit event

14.25

Pauze

14.35

Breakout ronde

Het kennisportaal ‘Rijk in Overgang’ biedt informatie over de overgang en de invloed ervan op het werk. Specialisten geven er advies over bijvoorbeeld gezonde voeding, beweging en ontstressen. Op het kennisportaal komt ook een besloten community, waar je met elkaar in een veilige omgevingen ervaringen en tips uit kunt wisselen.

Op dit moment verkeert de community in de testfase waarover al veel te vertellen valt. De verwachting is dat het kennisportaal midden 2020 live gaat. Er zijn al gesprekken gaande met andere organisaties die ook met het concept aan de slag willen.

Doelgroep zijn niet alleen de vrouwen die bij de Rijksoverheid werken, maar iedereen in de organisatie die belang of interesse heeft. Zoals hr-professionals, lijnmanagers, preventiemedewerkers en bedrijfsartsen.

Voor wie is deze presentatie interessant?

Voor iedereen die wil leren hoe je in een community of intranet het beste kunt inspelen op de behoefte van de gebruiker. Eveline Bakker, programmamanager Rijk in Overgang: “Je moet afleren om te ‘zenden’. Wil je succes hebben, dan moet je je voortdurend aanpassen aan de gebruiker. Je moet hokjes doorbreken en openstaan voor nieuwe dingen.”

“Ons sociaal intranet is hét platform voor onze interne communicatie.” Dat zegt communicatieadviseur Cornelie Veltkamp van CWZ in Nijmegen. Medewerkers van dit ziekenhuis gebruiken de groepen op het platform om kennis te delen en samen te werken. Hier vind je onder andere documenten zoals agenda’s van vergaderingen en notulen. Ook biedt het platform de mogelijkheid om filmpjes te tonen.

De medewerkers hebben een belangrijke rol gespeeld bij de selectie van het platform. Na selectie door de projectgroep en de stuurgroep bleven twee leveranciers over. Alle medewerkers zijn toen uitgenodigd om van elke leverancier de proof of concept (testomgeving) te beoordelen aan de hand van een vragenlijst. Deze aanpak heeft bijgedragen aan de acceptatie van het intranet.

Het platform wordt volop gebruikt, geeft communicatieadviseur Nicolien Bouwense aan. “Zestig groepen zijn al vóór de livegang aangemaakt door leden van de gebruikersgroep. Inmiddels zijn er meer dan driehonderd groepen. Er is veel enthousiasme voor de mogelijkheden van het nieuwe intranet. Het aantal mensen dat content plaatst neemt ook toe.”

Voor wie is deze presentatie interessant?

Met name voor deelnemers die zich oriënteren op een nieuw platform. Cornelie: “We vertellen hoe we de medewerkers betrokken hebben in de selectie van een nieuw intranet. Ook geven we aan hoe we samen met de gebruikersgroep de overgang van het oude naar het nieuwe intranet hebben aangepakt. Daarbij gaat het onder andere om de vraag: welke content neem je mee? Via een live demo delen we tips en best practices voor de implementatie en adoptie van een sociaal intranet.”

Wat is de toekomst van de zorgwerkplek? Blijft informatie opgesloten in applicaties of komt er eindelijk een slim systeem dat alles samenbrengt? De afgelopen 10 jaar helpt Workspace 365 zorginstellingen met de transformatie naar een moderne werkplek. Binnen de werkplek brengen zorginstellingen al hun applicaties en informatie samen en worden deze vertoond op basis van de rol van mensen, locatie, apparaat en meer.

In deze sessie willen we onze visie op de zorgwerkplek delen, jouw input verzamelen en laten we zien hoe A.I. en Micro Apps binnen Workspace 365 ervoor zorgen dat de medewerker nog meer tijd overhoudt voor de cliënt.

Herken je dit? Jij en jouw collega’s van Communicatie en Personeelszaken hebben een mooi plan voor een social intranet. Om de communicatie een boost te geven, samenwerken te bevorderen en mensen te verbinden. Kom je bij je collega’s van ICT, zijn zij minder enthousiast dan jij. Want: “Daar hebben we toch Office365 voor?” Of: “Dat heeft nu niet onze prioriteit, want we moeten eerst XYZ uitrollen…”Als dit je bekend voorkomt, schuif dan aan. Arthur Turksma, directeur internetstrategie bij Iris Intranet, deelt zijn ervaringen met jou. Arthur weet waar hij het over heeft, want hij begeleidde al meer dan honderd intranettrajecten. Hij legt uit hoe de ICT-afdeling wél enthousiast kunt krijgen en zo een gaaf intranet project kunt starten.

15.05

Breakout-ronde: deelnemers kunnen doorpraten met de sprekers van de sessies om 14.35 uur en de sponsors van dit event

15.30

Breakout ronde

Je bent al een aantal jaren betrokken bij het intranet van je organisatie en wilt nieuwe stappen zetten. Dat kunnen bijvoorbeeld technische aanpassingen zijn. Of er zijn organisatorische veranderingen zoals een fusie waar je met het platform op moet inspelen. Hoe pak je dat aan?

De sessie wordt geleid door Evelyn Visschedijk van Spirit Jeugdhulp. Ze is al sinds zes jaar community-manager bij deze organisatie. Evelyn gaat in op de ontwikkelingen die het intranet in die periode heeft doorgemaakt. Daarbij gaat het onder andere om het betrekken van medewerkers, de inzet van gebruikersonderzoek, de combinatie van online en offline, en de fusie met zorgorganisatie De Bascule.

Spirit telt zo’n twaalfhonderd medewerkers en is voorloper op gebied van sociaal intranet. Dat blijkt wel uit het feit dat deze organisatie in 2018 op de vijfde plaats stond van de ranglijst van Evolve. Dit adviesbureau stelt elke twee jaar een lijst op die aangeeft hoe ver organisaties zijn op gebied van interne sociale media. Met de vijfde plek stond Spirit vijf plaatsen boven KLM en één plek onder Heineken.

Evelyn geeft niet alleen een kijkje achter de schermen bij haar platform. Ook gaat ze in op vragen en opmerkingen die deelnemers hebben rond de doorontwikkeling van hun eigen platform.

Voor wie is deze interactieve sessie interessant?

De sessie richt zich op communicatieprofessionals die minimaal een jaar werken met een (sociaal) intranet. Wil je nieuwe stappen zetten met het bestaande platform? Dan is deze sessie voor jou interessant. De sessie richt zich dus niet op deelnemers die op zoek zijn naar een nieuw intranet.

Online meetings zijn sinds de coronacrisis meer standaard dan uitzondering. En behoorlijk intensief nu we ineens alleen nog maar op deze manier met elkaar in verbinding staan. Hoe maak je online meetings aantrekkelijk? Wat kun je doen om meer interactie tot stand te brengen en hoe betrek je deelnemers? Als antwoord op deze vragen deelt Doreen Borneman van adviesbureau Adoptics tijdens deze breakout enkele tips.

Welke kansen biedt een intranet voor online verbinding? En welke risico’s zijn er? In deze sessie vertelt Alies Cornelissen je meer over hoe zij verschillende klanten heeft geholpen in deze tijden van corona met concrete aanpassingen en aanvullingen op hun intranet: van online koffiecorners tot cloudwalking. Alies is werkzaam bij adviesbureau Evolve.

Je hebt een intranet dat een tijdje geleden gelanceerd is. Activatie ging prima en er is een groepje vaste gebruikers. Maar nu wil je de volgende stap zetten: het vergroten van de impact van je intranet door het doelgericht activeren van medewerkers. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Deze interactieve sessie richt zich op communicatieprofessionals die al wat langer bezig zijn met het activeren van medewerkers. De sessie wordt geleid door Bram Koster van adviesbureau Evolve.

Een intranet kan alleen een succes worden als directie en management er volledig achter staan. Maar hoe krijg je die steun? Niet alleen in woorden, maar ook in daden. In deze sessie gaan we samen op zoek naar praktische handvatten. De sessie wordt geleid door consultant Guido Pater.

Veel zorgmedewerkers werken niet aan een bureau, hebben geen vaste werkplek en soms niet eens een vaste locatie. Ze staan aan het bed van hun patiënten of bezoeken cliënten thuis. Hoe kun je deze medewerkers toch bereiken, betrekken bij je organisatie én goed bedienen met je intranet of digital workplace? Dat is het centrale thema in deze interactieve sessie.

Consultant Christiaan Lustig van adviesbureau Brayton House gaat in op vragen rond techniek, strategie, onboarding en het verloop van personeel. Ook de balans tussen digitale communicatie, service en samenwerking komt voorbij. Christiaan legt uit hoe je erachter komt wat je collega’s willen en wat ze nodig hebben als het gaat om digitaal (samen)werken.

Christiaan haalt tijdens de sessie voorbeelden aan uit zijn dagelijkse praktijk. Dat zijn vooral ziekenhuizen in Nederland en België. Maar we bekijken ook andere organisaties met veel ambulante medewerkers uit bijvoorbeeld het onderwijs, overheid en technische ondernemingen.

15.55

Pauze

16.05

Breakout ronde

Een intranet is net een tuin. Na de lancering is het zaak om het intranet technisch verder te ontwikkelen, en medewerkers te begeleiden en te stimuleren in het gebruik. In deze interactieve sessie legt Rob van der Vloed van Lentis uit hoe dat bij zijn zorginstelling is gebeurd. Rob vertelt onder andere over de omslag van push naar pull in de communicatie bij een sociaal intranet. Wat betekent dit voor de medewerkers en voor de afdeling Communicatie? Ook gaat hij in op zaken zoals het (soms moeizame) adoptieproces en de rol van het management. Rob spreekt vanuit ruim vijf jaar ervaring met sociaal intranet. Want al in september 2013 werd het platform bij Lentis gelanceerd.

Voor wie is deze presentatie interessant?

Voor deelnemers die van een ervaren projectmanager willen horen hoe sociaal intranet in de praktijk uitpakt. Wat werkt wél en wat werkt niet? Je hoort een eerlijk verhaal waarbij de link wordt gelegd tussen sociaal intranet en organisatieverandering.

Welke kansen biedt een intranet voor online verbinding? En welke risico’s zijn er? In deze sessie vertelt Alies Cornelissen je meer over hoe zij verschillende klanten heeft geholpen in deze tijden van corona met concrete aanpassingen en aanvullingen op hun intranet: van online koffiecorners tot cloudwalking. Alies is werkzaam bij adviesbureau Evolve.

Veel organisaties in zorg en welzijn kampen met hetzelfde probleem. Er is een mooi intranet, maar het wordt door medewerkers weinig gebruikt. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Doreen Borneman van adviesbureau Adoptics leidt deze interactieve sessie die zich richt op communicatieprofessionals die weinig of geen ervaring hebben met het activeren van medewerkers.

Het opzetten van of deelnemen aan een videocall in Teams of Zoom lukt veel mensen inmiddels (noodgedwongen). Maar er komt meer bij digitaal samenwerken kijken dan dat. In deze sessie deelt Bram Koster tips en tools die de digitale samenwerking met en tussen je collega’s effectiever en efficiënter maken. Bram is consultant bij adviesbureau Evolve.

Hoe ervaren mensen het digitaal (thuis)werken? Wat gaat goed en wat niet? Welke tools gebruiken ze en hoe tevreden zijn ze daarover? En wat hebben ze misschien nog nog nodig hebben aan middelen of ondersteuning. Op deze en andere vragen geeft consultant Christiaan Lustig van adviesbureau Brayton House antwoord op basis van een enquête onder ruim 2.000 mensen van diverse  organisaties. Daaronder zo’n 200 van twee ziekenhuizen.

16.30

Breakout ronde: ervaringen uitwisselen en vragen stellen in kleine groepen onder leiding van verschillende sprekers

16.50

Afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten

Wie nemen deel aan ‘Intranet in Zorg en Welzijn’?

73 deelnemers hebben zich tot nu toe aangemeld. Voor het overgrote deel (communicatie)professionals uit de branche. Zij zijn werkzaam bij organisaties zoals:

  • Wilgaerden (ouderenzorg)
  • Azora
  • Ministerie van VWS

“Inspirerende dag”

Dit event vindt jaarlijks plaats. Hieronder wat reacties van deelnemers over de vorige edities van deze bijeenkomst die plaatsvonden in NBC Congrescentrum:

Susanne Brands, communitymanager Zorggroep Charim: “Het was erg interessant omdat de bijeenkomst specifiek op de sector zorg gericht is. Ook was het gezellig.”
Dorien Temmink, community- en dialoogmedewerker De Twentse Zorgcentra: “Bedankt voor de inspirerende dag.”
Anneke de Lange, communicatieadviseur Haagse Wijk- en Woonzorg : “Het was een heel goede en prima geregelde dag dinsdag!”
Joëlle Rijkers, senior adviseur interne communicatie Catharina Ziekenhuis: “Bedankt voor de inspirerende dag, de mooie verhalen en alle kennis over intranet! Ik sta te trappelen om aan de slag te gaan (wij moeten nog beginnen). Trouwens, de kleinschaligheid van dit congres beviel me erg goed. Dank voor de goede organisatie!”
Jannet Jouwsma, communicatieadviseur Antonius Zorggroep: “Nog bedankt voor een leuke en inspirerende dag”

“Goed verzorgd en inspirerend”

Onlangs organiseerde De Walvis voor het eerst een Zoom event. Wat vonden de deelnemers ervan?

Bart Meuffels, community coach Raad voor de Kinderbescherming: “Jouw enthousiasme en
initiatief is wederom toe te juichen Alex: bij deze! Chapeau. De techniek liet ons niet in de
steek en het schakelen tussen de breakouts ging goed.”
Nienke Hubers, communicatieadviseur zorginstelling Marga Klompé: “Ik vind dat je het
super knap hebt georganiseerd. Het ene sloot inhoudelijk meer bij mijn interesses aan dan het
andere. Maar, dat houd je toch altijd.”
Hermien Levels, communicatiemedewerker Ambulancezorg Limburg-Noord: “Super
initiatief! Hopelijk volgen er meer…”
Peter Heuseveldt, klantcommunicatieadviseur UWV: “Onder de indruk dat het met Zoom
zo goed lukte om sessie bij te wonen, te wisselen etc. De haperende techniek die sommige
deelnemers meldden lag vlgs mij aan de thuissituatie en niet bij jullie. Chapeau.”
Rutger Leijenaar, communicatieadviseur Thuiszorg Het Friese Land: “Goed verzorgd en
inspirerend. Bovendien is het natuurlijk super laagdrempelig, zo vanachter de eigen computer
thuis!”

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

‘Intranet in Zorg en Welzijn’ wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft De Walvis al 28 bijeenkomsten georganiseerd. Een voorbeeld is Hét nationaal Intranetsymposium dat in 2019 165 deelnemers trok.

19 november 2020 vindt de volgende editie van Hét Nationaal Intranetsymposium plaats.

Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Zoom

Deelnemers kunnen met hun laptop, tablet of smartphone eenvoudig inloggen. Ze hoeven zelf geen Zoom-account aan te maken. De Walvis zorgt ervoor dat privacy en veiligheid bij dit Zoom-event optimaal geregeld zijn. Richtlijn hierbij is dit artikel van Frankwatching. Dit betekent o.a. dat er geen video-opname van het event wordt
gemaakt.
In  mei 2020 organiseerde De Walvis voor het eerst een Zoom event. De reacties waren over het algemeen positief. Zo schreef Hermien Levels, communicatiemedewerker Ambulancezorg Limburg-Noord in het enquêteformulier: “Super initiatief! Hopelijk volgen er meer…” Meer opmerkingen van deelnemers vind je hierboven.

Aanmelden

Deelnemers betalen 99 euro (ex. btw) per persoon.

Groepskorting

Neem je met meerdere personen van één organisatie deel? Dan betalen de derde, vierde en vijfde persoon slechts 79 euro (ex. btw).

 

Aanmelden »

Sponsors