Dit Teams Live Event vindt plaats op 29 november 2022. De bijeenkomst draait om de laatste ontwikkelingen op gebied van intranet, de digitale werkplek en hybride werken. Je kunt kiezen uit krap twintig presentaties en interactieve sessies. Daaronder een presentatie over het intranet van Alliander. Dit energienetwerkbedrijf won dit jaar de belangrijkste internationale prijs op gebied van intranet: de Intranet & Digital Workplace Award.
Sprekers gaan in op de dagelijkse praktijk. Dus komen ook de gevolgen van de coronacrisis zoals hybride werken aan bod.
In de praktijkcases vertellen sprekers niet alleen wat goed gaat, maar ook wat beter kan.
Bepaal tijdens de dag welke sessies je wilt bijwonen.
Maak kennis met de laatste ontwikkelingen op gebied van de digitale werkplek en intranet.
Online events vergen meer concentratie dan fysieke bijeenkomsten. Daarom duurt het event 4 uur en niet een hele dag.
Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.
Professionals die betrokken zijn bij het intranet, de digital workplace of andere vormen van online verbinding. Het event richt zich op mensen die zich oriënteren op een nieuw platform én op professionals die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.
Klik op de foto voor meer info
organisator en dagvoorzitter >>
Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet en de digitale werkplek. De Walvis is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex 35 (!) bijeenkomsten georganiseerd. Op locatie en online. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online verbinding en Hét Nationaal Intranetsymposium. >>
medeoprichter adviesbureau OrangeTrail >>
OrangeTrail begeleidt bedrijven bij de inzet van sociaal intranet en andere tools. Klanten zijn toonaangevende bedrijven zoals Booking.com, Nestlé, Heineken, Bol.com, Ahold en ING. Jaap Linssen, directeur van OrangeTrail, heeft ruime ervaring als spreker in binnen- en buitenland. Hij is gespecialiseerd in adoptie van interne sociale media zoals sociaal intranet en helpt organisaties om deze middelen productief in te zetten.
algemeen directeur Mixit >>
Mixit is een digital workplace bureau. Het motto: ‘iedereen verdient een altijd passende digitale werkplek’. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Klanten zijn o.a. de Volksbank, gemeente Amsterdam, Vebego en Rivas Zorggroep.
Integration Partner Manager Workspace 365 >>
In zijn rol houdt Mark zich bezig met het vertalen van nieuwe ontwikkelingen en veranderende behoeftes van de markt naar bruikbare en slimme oplossingen in de digitale werkplek.
consultant adviesbureau Evolve >>
Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne digitale media. Kim voerde opdrachten uit op gebied van adoptie en contentcreatie. Zo was ze bij Zorggroep Charim verantwoordelijk voor de adoptie van het nieuwe sociaal intranet en digitale werkplek. Bij opdrachtgevers zoals Unigarant en PostNL houdt Kim zich bezig met contentstrategieën en informatiearchitectuur.
medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>
Doreen is adviseur en trainer met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Bij onderwijsinsteling Rijn IJssel is ze verantwoordelijk voor (de adoptie van) het sociaal intranet. De onderwijsinstelling won 2018 de Intra.NET Reloaded Berlin Award voor de succesvolle manier waarop het sociaal intranet is geïntroduceerd. Vanuit Adoptics ondersteunt ze hierin ook andere organisaties.
medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>
Chris is consultant en adoptiespecialist met focus op digitaal samenwerken. Met zijn ruime ervaring op gebied van samenwerken en technische kennis op gebied van diverse applicaties, adviseert en ondersteunt hij bedrijven die de overgang maken naar een moderne werkplek. Vanuit Adoptics helpt hij projectteams en medewerkers als adviseur, trainer en coach om leuker en makkelijker te werken in de digitale wereld.
communitymanager ZonMW >>
Lesley is een communicatieadviseur met een passie voor online communicatie. Bij ZonMw, de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie, is zij verantwoordelijk voor (de adoptie van) het sociaal intranet. Met haar ruime kennis op het gebied van platformen, online communicatie en samenwerken ondersteunt zij haar collega’s optimaal. Haar motto: samen weten we meer!
onafhankelijk strateeg digitale werkomgeving >>
Christiaan helpt organisaties bij het verbeteren van hun interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking. Christiaan werkt voor opdrachtgevers in onder meer zorg en welzijn, onderwijs en (semi)overheid. Voorbeelden: A&O Fonds Provincies, Alliander (energienetwerkbeheerder) en gemeente Rotterdam.
teamlead data bij Swink >>
Het digitale bureau Swink levert diensten op gebied van digitale toegankelijkheid aan organisaties in de publieke sector en gezondheidszorg. Het werk wordt uitgevoerd door buitengewone medewerkers; zij hebben bijna allemaal en vorm van autisme. Hun autisme wordt gezien als een kwaliteit die matcht met de dienstverlening.
procesbegeleider hybride werken gemeente Katwijk >>
Gemeente Katwijk ligt in Zuid-Holland en telt ruim 65.000 inwoners. Er werken zo’n 650 mensen.
communicatiemedewerker NWO >>
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is een van de belangrijkste nationale wetenschapsfinanciers. NWO heeft als belangrijkste taak de kwaliteit van het wetenschappelijke onderzoek in Nederland te bevorderen. September 2021 ging het nieuwe intranet live.
Communicatiemedewerker NWO >>
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is een van de belangrijkste nationale wetenschapsfinanciers. NWO heeft als belangrijkste taak de kwaliteit van het wetenschappelijke onderzoek in Nederland te bevorderen. September 2021 ging het nieuwe intranet live.
onafhankelijk community adviseur >>
Guido helpt ondernemers en verenigingen met het in beweging brengen van hun communityleden. Van het begrijpen van de doelgroep tot het maken van een activatieplan. En van het selecteren van de juiste software tot het schrijven van een pakkend bericht.
communicatieadviseur Duo+ >>
Duo+ is de samenwerkingsorganisatie van de gemeenten Ouder-Amstel (ruim 14.000 inwoners), Diemen en Uithoorn (elk met ruim 29.000 inwoners). De medewerkers van Duo+ zijn actief in de bedrijfsvoering, het sociaal domein en de fysieke buitenruimte. De organisatie is in 2016 ontstaan. Datzelfde jaar ging het sociaal intranet live.
product owner intranet Alliander >>
Energienetwerkbedrijf Alliander telt rond zevenduizend medewerkers en is verantwoordelijk voor de energievoorziening van 5,8 miljoen klantaansluitingen in Nederland. Het intranet won dit jaar de Intranet & Digital Workplace Award.
manager informatisering & automatisering Pameijer >>
Pameijer ondersteunt kwetsbare mensen met psychosociale of psychiatrische problemen of een (licht) verstandelijke beperking. De zorginstelling biedt onder andere begeleid werken en wonen met 24-uurs ondersteuning. Bij de 180 locaties in de regio Rotterdam zijn ruim 2600 mensen werkzaam.
community-manager Ministerie van VWS >>
Frans is community-manager van vws#Net, het sociaal intranet van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
hoofdredacteur intranet Universiteit Utrecht
Universiteit Utrecht heeft een intranet met enkele sociale mogelijkheden. De organisatie telt ongeveer achtduizend medewerkers.
zelfstandig organisatieadviseur bij PeperMint
Tabhita werkt als zelfstandig organisatieadviseur, met focus op digitale en sociale innovatie. Ze heeft ruim twintig jaar advieservaring en is expert op het gebied van digitale communicatie en samenwerking, intranet en (digital) employee experience. Eerder werkte Tabhita als webmanager bij de Provincie Utrecht.
Je kunt op de middag zelf beslissen welke sessies je wilt bezoeken. Bevalt een parallelsessie niet? Dan zit je met één muisklik in een andere.
12.20
Deelnemers loggen in en worden begroet door dagvoorzitter Alex van Schooten
12.50
Introductie door dagvoorzitter Alex van Schooten
13.05
Breakout-ronde
De vier belangrijkste trends op gebied van interne online communicatie en samenwerking voor jouw organisatie >>
Sinds 2020 zijn we veel meer gaan Teamsen. Ook heeft Microsoft 365 een hoge vlucht genomen. Mede daardoor staat de rol van het intranet bij sommige organisaties ter discussie. In deze sessie blikken we terug: wat is er afgelopen jaren veranderd in de online communicatie en samenwerking? Maar we kijken vooral vooruit. Wat zijn de trends? Waar moet jouw organisatie op inzetten als je mee wilt gaan met de laatste ontwikkelingen?
Volgens Arjan Nataraj, algemeen directeur van adviesbureau Mixit, was de centrale vraag in 2020 hoe we ondanks corona gewoon kunnen doorwerken. Inmiddels zijn we een stap verder. Veel organisaties vragen zich nu af: hoe kunnen we medewerkers het beste ondersteunen in hun werk? Daarbij draait het niet om de technologie op zich. Het gaat erom dat de technologische mogelijkheden goed aansluiten bij de medewerkers. We moeten daarom meer aandacht moeten besteden aan de zachte kant en HR. Hoe zorgen we ervoor dat mensen blij zijn in hun werk en bij de organisatie willen blijven?
Hoe zorg je voor content op het intranet die medewerkers aanspreekt? >>
In deze presentatie leer je waar je de focus op moet leggen bij content. Je hoort ook hoe je verschillende vormen – interview, foto’s, video’s etc. – het beste kunt inzetten. Daarnaast krijg je tips hoe je anderen in de organisatie kunt stimuleren om goede content aan te leveren. Zodat jij het iets minder druk krijgt. De sessie wordt verzorgd door Kim van der Wegen van adviesbureau Evolve.
Hoe bereik je medewerkers op de werkvloer met het intranet of digitale werkplek? >>
Of het nu gaat om verpleegkundigen, medewerkers in de buitendienst of monteurs. Medewerkers op de werkvloer zijn vaak moeilijk te bereiken met een intranet of digitale werkplek. Is dat een probleem? Moet dat anders? En zo ja, hoe krijg je dat voor elkaar? Dat hoor je in deze sessie. Met Evert Janssen van zorginstelling Pameijer en zelfstandig consultant Christiaan Lustig. Ook Marion Poll van het internationale bouwbedrijf BAM deelt haar ervaringen. Gespreksleider is Ans Roest.
13.35
Breakout ronde
Praktische stappen: zo maak je de digitale werkplek onmisbaar voor je medewerkers >>
Het blijft een uitdaging om alle medewerkers goed te bereiken – zelfs met een digitale werkplek. De oplossing: maak je digitale werkplek een onmisbaar element voor je medewerkers. Hoe voeg je waarde toe, zodat zij het platform daadwerkelijk gaan gebruiken? Wij geven je praktische tips hoe je medewerkers centraal stelt in je digitale werkplek.
De sessie wordt geleid door Mark Godthelp, Integration Partner Manager bij Workspace 365.
Intranet van uitvoeringsorganisatie Duo+ bevordert kennis delen >>
Duo+ is de uitvoeringsorganisatie van de gemeenten Ouder-Amstel, Diemen en Uithoorn. Het sociaal intranet telt ruim negenhonderd gebruikers. Doel van het platform is onder andere kennis delen tussen medewerkers die deels op verschillende locaties werken.
Het sociaal intranet biedt veel mogelijkheden door integraties met andere programma’s, analytics en functionaliteiten. Een handige module is de zogeheten kennisconnector. Communicatieadviseur Nicole Heij: “Deze module is onderdeel van je persoonlijke profiel. Je kunt aangeven waar je vaardigheden en kennis liggen. Je kunt ook – net als bij LinkedIn – refereren. Dat betekent dat anderen kunnen aangeven waar jij goed in bent. Verder kan het de verbinding tussen collega’s versterken doordat zij elkaar nu makkelijker kunnen vinden.”
Daarnaast biedt het platform een integratie met TOPdesk, een handige tool voor het regelen van facilitaire zaken zoals catering, reserveringen en ICT. Wat ook handig is: de app voor de smartphone. Hiermee kun je bijvoorbeeld collega’s opzoeken en berichten in de tijdlijn lezen.
De komende tijd gaat Duo+ met aanbevelingen van leverancier Embrace een optimalisatieslag maken bij het platform. Bijvoorbeeld door meer werk te maken van adoptie. De organisatie hoopt dat het intranet zal uitgroeien tot een interactiever sociaal intranet waar kennis delen, verbinden en samenwerken voorop staan.
14.05
Open inloop
Deelnemers kunnen contact leggen met sprekers en sponsors >>
Heb je vragen aan de sprekers uit de voorgaande ronde? Of wil je in contact komen met leveranciers die dit event sponsoren (zie de logo’s onderaan de website)? Tijdens de open inloop is het allemaal mogelijk.
14.20
Korte pauze
14.35
Breakout ronde
Sociaal intranet van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek zorgt voor verbinding >>
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is een van de belangrijkste nationale wetenschapsfinanciers. Er werken ruim 650 mensen (buiten de regieorganen en instituten gerekend). Het intranet ondersteunt hen bij het dagelijks werk. Communitymanager Julien Larroque: “Je vindt er bijvoorbeeld allerlei dossiers en handleidingen. Daarin staan onder andere de werkprocessen voor beleidsmedewerkers en informatie van HRM. Ook zijn er koppelingen naar handige apps. Voor ons speelt vooral de koppeling met Isaac een belangrijke rol. Dat is een aanvraag- en rapportagesysteem voor wetenschappers . Ook de correspondentie die er met hen is geweest wordt hier bijgehouden.”
Het sociaal intranet is niet alleen van belang voor de dagelijkse werkzaamheden, het speelt ook een rol bij het verbinden van medewerkers. Julien: “Dat gebeurt bijvoorbeeld doordat nieuwe medewerkers zichzelf voorstellen in de tijdlijn. Daar komen altijd veel leuke reacties op.”
Volgens Julien zijn medewerkers positief over het nieuwe intranet. En ook hijzelf is tevreden: “Het is een stuk overzichtelijker dan het vorige platform. Het ziet er mooier uit en is levendig. De interactie neemt duidelijk toe.”
Inspiratiesessie: zo gebruik je statistieken om een verbeterslag met je intranet te maken >>
Meten is weten. In deze sessie leer je van Marieke Lems van het digitale bureau Swink hoe je statistieken kunt inzetten om een volgende stap met je intranet te zetten. Daarbij kijken we eerst naar de doelstellingen van je organisatie en je platform. Vervolgens legt Marieke uit hoe je kunt meten of deze doelen daadwerkelijk behaald worden. Ze geeft aan welke data hierbij wél en niet relevant zijn. Zo blijken bezoekersaantallen minder belangrijk dan veel mensen denken. Tijdens deze sessie word je geïnspireerd om meer uit je intranet te halen door vooraf na te denken over doelen en hoe deze te meten. Aan het eind van de sessie wil je vast en zeker aan de slag om ook je intranet meetbaar te maken!
15.05
Open inloop
Deelnemers kunnen contact leggen met sprekers en sponsors >>
Heb je vragen aan de sprekers uit de voorgaande ronde? Of wil je in contact komen met leveranciers die dit event sponsoren (zie de logo’s onderaan de website)? Tijdens de open inloop is het allemaal mogelijk.
15.20
Breakout ronde
Hybride werken bij gemeente Katwijk >>
“Medewerkers worden beoordeeld op wat ze presteren. Op basis van persoonlijk leiderschap kunnen ze keuzes maken waar en hoe ze het werk uitvoeren. Als het maar op tijd gebeurt en van goede kwaliteit is.” Dat is het uitgangspunt bij het hybride werken in gemeente Katwijk, aldus Andrea Guijt. Ze is procesbegeleider hybride werken bij deze Zuid-Hollandse gemeente.
Er zijn wel enkele kaders. Zo zijn er activiteiten die beter digitaal kunnen worden gedaan en activiteiten waarvoor juist fysieke ontmoeting gewenst is. Andrea geeft een voorbeeld: “Overleggen met als doel beslissingen nemen? Dat kan digitaal. Ga je samen op zoek naar oplossingen? Dan is fysiek afspreken beter”.
Elk team heeft hier afspraken over gemaakt. “In mijn team hebben we afgesproken welke kantoormiddagen we hebben. Maar niet alle teams zijn even goed in het maken van zulke afspraken. Sommige hebben hier nog geen nadere invulling aan gegeven. “
De mogelijkheden op gebied van ICT spelen een belangrijke rol in de gemeente. Alle medewerkers hebben een laptop van de zaak en veel vergaderingen gebeuren via Teams. Ook bellen veel mensen via deze app. Daarnaast is er een Teamskanaal voor alle medewerkers. Daar heeft de directie een maandstart. Ook het managementteam vergadert via dit kanaal en de terugkoppeling van de collegebesluiten vindt eveneens via dit kanaal plaats.
Verder gebruiken medewerkers het SharePoint-intranet. Bijvoorbeeld voor het delen van bestanden. “Superfijn”, zegt Andrea, “als je dezelfde bestanden hebt en kunt werken in dezelfde versie. Dat is een stuk beter dan mailen.” Daarnaast worden belangrijke documenten in de diverse teams-mappen opgeslagen zodat ze voor alle leden van dat team op elk moment beschikbaar zijn.
Hoe handig deze middelen ook zijn; het gaat allemaal niet vanzelf. “De digitale vaardigheid is niet bij iedereen even hoog. Daarom zou er meer geïnvesteerd moeten worden in het vaardiger maken van onze medewerkers.”
Haal meer resultaat uit je intranet of ander sociaal platform: met praktijkvoorbeelden van Booking.com, ING en Heineken>>
Veel organisaties zien intranet vooral als communicatiemiddel of als instrument voor het delen van kennis. Daarmee laten ze echter kansen liggen. Want het platform kan ook worden ingezet voor het verbeteren van de bedrijfsprestaties. Denk aan teams die beter samenwerken, het stimuleren van innovaties of hogere klanttevredenheid. Uiteindelijk kan een intranet zelfs een bijdrage leveren aan een hogere omzet.
In deze sessie legt Jaap Linssen van het bureau Orange Trail uit hoe je meer resultaat kunt halen uit je platform. Hij begint met een korte inleiding over aansprekende praktijkvoorbeelden waar hij als adviseur nauw bij betrokken was. Daarna gaat hij in op de vragen en opmerkingen die jij hebt over het platform van jouw organisatie. Meer informatie volgt.
Community-management: zo zorg je ervoor dat medewerkers elkaar weten te vinden en kennis delen op het sociaal intranet of ander sociaal platform>>
Kennis delen, samenwerken of meer verbinding. Dat zijn vaak de doelen van een community op een sociaal intranet of ander online platform. In de praktijk blijkt nogal eens dat deze doelen maar ten dele worden gerealiseerd. Dat komt omdat er vaak weinig werk wordt gemaakt van community-management.
In deze sessie krijg je tips en tricks die je direct in de praktijk kunt toepassen. Je leert hoe je waardevolle groepen creëert en medewerkers stimuleert om goede berichten te plaatsen. Doel hierbij is het opbouwen van een succesvolle community die werkelijk waarde toevoegt aan de organisatie. De sessie wordt verzorgd door consultant Guido Verboom.
Foutenfestival: welke fouten hebben andere organisaties gemaakt bij het intranet of de digitale werkplek? En wat kun jij daarvan leren? >>
Van je fouten leer je het meest. Daarom komen in deze sessie twee communicatieprofessionals en een consultant aan het woord die vertellen over de valkuilen waar zij zijn ingetrapt. Ook geven ze aan wat ze ervan hebben geleerd. Met Tabhita Minten, Esther van Zoen en Frans Hoevers. Tabhita is organisatieadviseur met ruim twintig jaar ervaring. Frans is community-manager bij het ministerie van VWS. En Esther is hoofdredacteur van het intranet van Universiteit Utrecht. De sessie wordt geleid door dagvoorzitter Alex van Schooten.
15.50
Korte pauze
16.05
Breakout ronde
Adoptie: van push naar pull >>
Als adoptie van je intranet of digitale werkomgeving moeizaam verloopt, dan heb je het platform niet goed ingericht. Deze knuppel gooit consultant Christiaan Lustig graag in het hoenderhok. In deze sessie legt hij uit hoe je adoptie op een andere manier aanpakt. Niet door het bij medewerkers naar binnen te duwen (push), maar door het platform zo in te richten dat het jouw collega’s aantrekt (pull).
Christiaan vertelt hoe je medewerkers bereikt en betrekt, maar vooral ook bedient. En hoe je dus werkt aan interne digitale dienstverlening – naast communicatie en samenwerking. Hij gebruikt hierbij voorbeelden uit zijn jarenlange ervaring met verschillende organisaties.
Je leert in deze sessie onder meer:
• Waar dient een intranet of digitale werkplek eigenlijk voor?
• Hoe formuleer je een scherp doel voor je platform?
• Wat hebben verschillende groepen medewerkers écht nodig?
• Hoe bepaal je de juiste balans tussen interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking?
• En hoe maak je adoptie van het platform dus eenvoudiger?
Interactieve sessie voor communicatieprofessionals met de nodige ervaring: Hoe maak je medewerkers weer enthousiast voor een intranet dat al enkele jaren draait? >>
Deze sessie richt zich op communicatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor een intranet dat al minimaal één jaar live is. De sessie is interactief. Jouw vragen en opmerkingen bepalen welke punten vooral aan bod komen.
In aanloop naar de lancering van een nieuw intranet is er veel geld en tijd beschikbaar om medewerkers te activeren. Na livegang is de situatie helaas vaak anders. Communicatieprofessionals moeten het intranet er vaak, naast hun andere werkzaamheden, bij doen. Ze hebben hierdoor dus nauwelijks tijd om ervoor te zorgen dat het blijft inspelen op de behoefte van de medewerkers. Gevolg: het gebruik neemt af. Hoe pak je adoptie aan bij een platform dat al enige tijd draait? Dat hoor je van adviseur Doreen Borneman van adviesbureau Adoptics.
Doreen legt uit hoe je het platform kan doorontwikkelen op basis van de behoeftes van medewerkers en de organisatiedoelstellingen. Hiermee blijf je leven in het intranet houden. Statistieken en het meten van gebruikerservaringen spelen hierin een belangrijke rol. Ook gaat ze in op het belang van betrouwbare content en het beheer hiervan. Bij al deze punten verliest Doreen één ding niet uit het oog: je hebt maar beperkt tijd voor het intranet. Verbeteracties moeten dus snel en simpel kunnen worden uitgevoerd.
Digitale werkplek zorginstelling Pameijer; is opgezet vóór en dóór medewerkers >>
Vaak bepaalt de afdeling ICT hoe de digitale werkplek eruit komt te zien. Medewerkers hebben over het algemeen weinig inspraak. Gevolg is dat de behoefte van het personeel en het online aanbod in de regel slecht op elkaar aansluiten. In deze sessie hoor je van Evert Janssen, manager informatisering & automatisering bij zorginstelling Pameijer, hoe het anders kan. Hij legt uit hoe hij in een traject van maar liefst vier jaar een digitale werkplek heeft ingevoerd.
Het project begon in 2017 met een reeks interne bijeenkomsten waarbij medewerkers konden aangeven hoe de digitale werkplek er volgens hen uit moet zien. Vervolgens werd gevraagd wie opdrachtgever wilde worden. Hieruit zijn vijf personeelsleden geselecteerd. Daarnaast zijn vijftien mensen aangesteld als klantbordmedewerker en zijn consultants van een adviesbureau aan boord gekomen.
Toen de digitale werkplek technisch was gerealiseerd, werd deze langzaam uitgerold in de organisatie. Evert: “Er is bijna geen zorgverlener die ict leuk vindt. De migratie hebben we daarom stap voor stap aangepakt. We hebben de teams uitgenodigd en groepen gemaakt van verschillend niveau: sprinters, joggers en lopers. Waarbij de lopers vragen konden stellen aan de joggers en sprinters. Dat heeft goed uitgepakt.”
Sinds 2021 is de digitale werkplek voor iedereen toegankelijk. Veel medewerkers maken er gebruik van. “Het is een platform met weinig toeters en bellen geworden. Mijn collega’s van ICT vinden dat jammer. Zij zeggen: ‘Er kan veel meer’. Maar de medewerkers zijn tevreden. Zij geven aan dat ze niet meer zonder willen.”
16.35
Breakout-ronde
Zo kun je als communicatie- of HR-professionals een proactieve rol spelen bij de invoering van Microsoft 365 >>
In meer en meer organisaties wordt Microsoft 365 in gebruik genomen. Een grabbelton van meer dan twintig (!) tools. De afdeling IT maakt bij de implementatie een keuze uit alle tools die meestal gebaseerd is op wat technisch wenselijk is. Pas dan komt de afdeling Communicatie in beeld. Zij mag aan de organisatie vertellen wat IT allemaal heeft gedaan en hoe mooi de nieuwe software wel niet is. Medewerkers hebben dan het nakijken, want aan hen is niets gevraagd. De vraag wat zij nodig hebben om hun werk goed te doen, is niet gesteld. Dat kan anders!
Chris Couenberg, medeoprichter en -eigenaar van adviesbureau Adoptics: “De eerste stap is een onderzoek naar de vraag: wat hebben medewerkers nodig zodat ze hun werk makkelijker kunnen uitvoeren? Op basis daarvan maak je keuzes over de inrichting van de software. Maatwerk in plaats van one size fits all. Stap twee is het aanbieden van de juiste informatie en trainingen. De invoering van Microsoft 365 betekent dat mensen hun manier van werken moeten aanpassen. Door mensen te informeren, verander je geen gedrag. Je moet mensen betrokken maken.”
Deze interactieve sessie richt zich op HR- en Communicatie professionals. Chris legt uit hoe ze een belangrijke proactieve rol kunnen spelen bij de ingebruikname van Microsoft 365.
Alliander won dit jaar de belangrijkste internationale intranet-award. Welke tips heeft dit energienetwerkbedrijf voor jouw organisatie? >>
Alliander is verantwoordelijk voor de energievoorziening van bijna zes miljoen klantaansluitingen in Nederland. Het bedrijf won dit jaar de internationale Step Two Intranet & Digital Workplace award in de categorie ‘intranet essentials’. Dit is de belangrijkste intranet-award wereldwijd. In het juryrapport valt onder andere te lezen dat de gebruiker centraal staat bij het intranet van Alliander en dat er continu verbeteringen worden doorgevoerd op basis van gebruikersfeedback.
De sessie wordt verzorgd door Natasja Lenferink, product owner intranet en manager online kanalen bij Alliander. Natasja legt uit hoe ook jij feedback van gebruikers kunt inzetten om het intranet van je organisatie te verbeteren. Ook als je weinig tijd en geld hebt, zijn de tips eenvoudig toe te passen.
Hoe zet je interne media in om meer medewerkers op het intranet te krijgen? >>
Intranet is binnen jouw organisatie natuurlijk niet het enige communicatiemiddel. Als het goed is, zorg je ervoor dat de middelen elkaar versterken. Communitymanager Lesley van der Klaauw houdt zich hier bij onderzoeksfinancier ZonMw dagelijks mee bezig. “Ik ga achterover leunen en bedenken waar ik collega’s tegenkom. Dan inventariseer ik welke middelen geschikt zijn.”
Dat is heel breed. Zo zet Lesley vaak liftposters in en is ze bezig met een pilot voor een screensaver. Ook via webinars trekt ze mensen naar het intranet. “Een keer in de twee à drie weken is er een webinar voor de hele organisatie. Daarin vertellen medewerkers bijvoorbeeld over hun project. We gebruiken webinarsoftware waarbij je een pagina kunt toevoegen met hyperlinks. Zodra de presentatie stopt, verschijnt die webpagina met ankeilers en intranetlinks naar de onderwerpen waarover gepresenteerd is. Zo kunnen collega’s bijvoorbeeld direct een groep volgen.”
Het motto bij deze sessie van Lesley: beter goed gejat dan slecht bedacht. Ze geeft dan ook veel praktische voorbeelden die je zo kunt overnemen. Na afloop deelt ze met de deelnemers de belangrijkste tips.
17.05
Korte afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten
106 mensen hebben zich al aangemeld voor deze bijeenkomst. Zij zijn werkzaam bij onder andere de volgende organisaties:
Communicatiebureau De Walvis heeft al zeven online events georganiseerd over intranet en andere vormen van online verbinding. Wat vonden de deelnemers?
Eveline van der Hek, strategic advisor Gasunie: “Dank je voor het zeer interessante programma dat je ons hebt aangeboden. Vooraf had ik een lichte ‘zorg’ dat de sponsors mogelijk een promo-praatje zouden houden. Die zorg was gebaseerd op ervaringen bij andere congressen. Niks bleek minder waar. Groot compliment daarvoor!”
Linda van Maanen, pr & communicatie bij zorginstelling Neboplus: “Kijk terug op een zeer leerzame en informatieve dag, leuk. Graag tot volgend jaar.”
Bart Meuffels, community coach bij de Raad voor de Kinderbescherming: “Jouw enthousiasme en initiatief is wederom toe te juichen Alex: bij deze! Chapeau. De techniek liet ons niet in de steek en het schakelen tussen de breakouts ging goed.”
Melanie van Spronsen – Valize, communicatieadviseur corporate communicatie bij het Centraal Bureau voor de Statistiek: “Bedankt voor weer een leerzame middag. Kon helaas niet alles bijwonen, maar genoeg ideeën opgedaan.”
Bianca Zincken, adviseur online landschap bij ziekenhuis Amsterdam UMC: “Nogmaals dank voor de leerzame dag.”
Nienke Hubers, communicatieadviseur bij zorginstelling Marga Klompé: “Ik vind dat je het superknap hebt georganiseerd. Het ene sloot inhoudelijk meer bij mijn interesses aan dan het andere. Maar, dat houd je toch altijd.”
Joyce Visser, communicatieadviseur bij Tactus Verslavingszorg: “Bedankt voor de inspirerende middag.”
Hermien Levels, communicatiemedewerker Ambulancezorg Limburg-Noord: “Super initiatief! Hopelijk volgen er meer…”
Peter Heuseveldt, klantcommunicatieadviseur UWV: “Onder de indruk dat het zo goed lukte om sessie bij te wonen, te wisselen etc. De haperende techniek die sommige deelnemers meldden lag vlgs mij aan de thuissituatie en niet bij jullie. Chapeau.”
Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.
Hét Nationaal Intranetsymposium wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. De Walvis heeft al ruim dertig bijeenkomsten georganiseerd. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online Verbinding en de zomereditie van het Nationaal Intranetsymposium. Wil je op de hoogte blijven van deze en andere events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.
We gebruiken bij dit event Microsoft Teams. Dit communicatieplatform is onderdeel van Microsoft Office en wordt veel gebruikt door allerlei organisaties. Je ontvangt van ons een link waarmee je kunt inloggen. Bij onze eerdere events bleek dat Teams een prima en gebruiksvriendelijk platform is. Loop je desondanks tegen technische problemen op? Schakel dan de mensen van onze helpdesk in. Dat kan de dag van tevoren of tijdens het event. Zij helpen je graag en snel.
Kosten deelname: 125 euro per persoon.
Kom je met meerdere personen van één organisatie? Dan betalen de tweede tot en met de vijfde deelnemer slechts 95 euro per persoon.
Alle bedragen zijn ex. btw. Goed om te weten: de gegevens van je aanmelding worden niet doorgespeeld aan sponsors of andere partijen. Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.