Hét Nationaal Intranetsymposium

Bijeenkomst in Nieuwegein

1 november 2022

Aanmelden met vroegboekkorting >>

Er wordt nog gewerkt aan het programma.  Uiterlijk 8 september is alles up to date.

Hét Nationaal Intranetsymposium 2022

Op 1 november 2022 is er eindelijk weer een intranetsymposium in NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Met veel gelegenheid om kennis te delen met vakgenoten en een heerlijke lunch. Presentaties over de laatste ontwikkelingen op gebied van intranet, de digitale werkplek en hybride werken. Je kunt een kijkje in de keuken nemen bij inspirerende platforms van organisaties uit allerlei branches. Ook zijn er veel interactieve sessies.

Zes redenen om erbij te zijn

sociaal intranet

Praktijkgericht en actueel

Sprekers gaan in op de dagelijkse praktijk. Dus komen ook de gevolgen van de coronacrisis zoals hybride werken aan bod.

sociaal intranet

Eerlijke verhalen

Organisaties vertellen wat goed gaat en ook wat beter kan bij hun platform.

socciaal intranet

Uitgebreid programma

Er zijn meer dan 25 sessies waar jij uit kunt kiezen.

Laatste trends

Maak kennis met de laatste ontwikkelingen op gebied van de digital workplace en intranet.

sociaal intranet

Denk en doe actief mee

Tijdens verschillende interactieve sessies kun je al je vragen en opmerkingen kwijt.

sociaal intranet

Geen doorverkoop van persoonsgegevens

Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.

Voor wie

Professionals die betrokken zijn bij het intranet, de digital workplace of andere vormen van online verbinding. Het event richt zich op mensen die zich oriënteren op een nieuw platform én op professionals die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet en de digitale werkplek. De Walvis is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex 35 (!) bijeenkomsten georganiseerd. Op locatie en online. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online verbinding en Hét Nationaal Intranetsymposium. >>

Jaap Linssen

medeoprichter adviesbureau OrangeTrail >>

OrangeTrail begeleidt bedrijven bij de inzet van sociaal intranet en andere tools. Klanten zijn toonaangevende bedrijven zoals Booking.com, Nestlé, Heineken, Bol.com, Ahold en ING. Jaap Linssen, directeur van OrangeTrail, heeft ruime ervaring als spreker in binnen- en buitenland. Hij is gespecialiseerd in adoptie van interne sociale media zoals sociaal intranet en helpt organisaties om deze middelen productief in te zetten.

René Jansen

directeur Winkwaves >>

Winkwaves maakt Harmonics: het flexibel meegroeiende communicatieplatform voor sociaal intranet, kenniscommunities en als strategisch instrument voor organisatieontwikkeling. Het motto: it's more than a tool, it's a mindset. Daarom maakt Winkwaves veel werk van een goede begeleidingsaanpak om meer mensen meer mee te laten doen. Dit doen zij in cocreatie met klanten. Sinds 2006.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne digitale media en doet dat al 10 jaar voor ruim 150 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. PostNL, het ministerie van Economische Zaken, gemeente Rotterdam, BAM, KPN, TNO, SNS REAAL, Philips en Ziggo. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

Doreen Borneman

medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>

Doreen is adviseur en trainer met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Bij onderwijsinsteling Rijn IJssel is ze verantwoordelijk voor (de adoptie van) het sociaal intranet. De onderwijsinstelling won 2018 de Intra.NET Reloaded Berlin Award voor de succesvolle manier waarop het sociaal intranet is geïntroduceerd. Vanuit Adoptics ondersteunt ze hierin ook andere organisaties.

Chris Couenberg

medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>

Chris is consultant en adoptiespecialist met focus op digitaal samenwerken. Met zijn ruime ervaring op gebied van samenwerken en technische kennis op gebied van diverse applicaties, adviseert en ondersteunt hij bedrijven die de overgang maken naar een moderne werkplek. Vanuit Adoptics helpt hij projectteams en medewerkers als adviseur, trainer en coach om leuker en makkelijker te werken in de digitale wereld.

Lesley van der Klaauw

communicatieadviseur community management intranet ZonMW >>

Lesley is een communicatieadviseur met een passie voor online communicatie. Bij ZonMw, de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie, is zij verantwoordelijk voor (de adoptie van) het sociaal intranet. Met haar ruime kennis op het gebied van platformen, online communicatie en samenwerken ondersteunt zij haar collega’s optimaal. Haar motto: samen weten we meer!

Christiaan Lustig

onafhankelijk strateeg digitale werkomgeving >>

Christiaan helpt organisaties bij het verbeteren van hun interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking. Christiaan werkt voor opdrachtgevers in onder meer zorg en welzijn, onderwijs en (semi)overheid. Voorbeelden: A&O Fonds Provincies, Alliander (energienetwerkbeheerder) en gemeente Rotterdam.

Nina Brugman

commercieel directeur Swink >>

Het digitale bureau Swink levert diensten op gebied van digitale toegankelijkheid aan organisaties in de publieke sector en gezondheidszorg. Het werk wordt uitgevoerd door buitengewone medewerkers; zij hebben bijna allemaal en vorm van autisme. Hun autisme wordt gezien als een kwaliteit die matcht met de dienstverlening.

Guido Verboom

Antropoloog en online community manager >>

Meer info volgt.

Nicole Heij

communicatieadviseur DUO+ >>

Meer info volgt.

Programma

9.00

Ontvangst en registratie

9.30

Welkom door dagvoorzitter Alex van Schooten

9.40

Keynote presentatie

Sinds 2020 zijn we veel meer gaan Teamsen. Ook heeft Microsoft 365 een hoge vlucht genomen. Mede daardoor is de rol van het intranet bij sommige organisaties afgenomen. In deze sessie blikken we terug: wat is er afgelopen jaren veranderd in de online communicatie en samenwerking? Ook kijken we vooruit. Wat zijn de trends?  Waar moet jouw organisatie op inzetten als je mee wilt gaan met de laatste ontwikkelingen? Meer info volgt.

10.05

Breakout ronde

Wil je een sociaal intranet of digitale werkplek implementeren? Bezoek dan deze sessie die wordt verzorgd door consultant Christiaan Lustig. Meer info volgt.

Deze sessie richt zich op communicatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor een intranet die al minimaal één jaar live is. De sessie is interactief. Jouw vragen en opmerkingen bepalen welke punten vooral aan bod komen.

In aanloop naar de lancering van een nieuw intranet is er veel geld en tijd beschikbaar om medewerkers te activeren. Na livegang is de situatie helaas vaak anders. Communicatieprofessionals moeten het intranet er vaak, naast hun andere werkzaamheden, bij doen. Ze hebben hierdoor dus nauwelijks tijd om ervoor te zorgen dat het blijft inspelen  op de behoefte van de medewerkers. Gevolg: het gebruik neemt af. Hoe pak je adoptie aan bij een platform dat al enige tijd draait? Dat hoor je van adviseur Doreen Borneman van adviesbureau Adoptics.

Doreen legt uit hoe je het platform kan doorontwikkelen op basis van de behoeftes van medewerkers en de organisatiedoelstellingen. Hiermee blijf je leven in het intranet houden. Statistieken en het meten van gebruikerservaringen spelen hierin een belangrijke rol. Ook gaat ze in op het belang van betrouwbare content en het beheer hiervan. Bij al deze punten verliest Doreen één ding niet uit het oog: je hebt maar beperkt tijd voor het intranet. Verbeteracties moeten dus snel en simpel kunnen worden uitgevoerd.

10.45

Korte pauze

11.00

Breakout ronde

Digital employee experience (#DEX) is een nieuwe zienswijze die wereldwijd steeds meer aanhangers vindt. DEX staat voor het totaal aan digitale interacties in de werkomgeving. Tegelijk is het een manier van kijken naar digitaal (samen)werken en de impact daarvan op mensen en organisaties. Het biedt een raamwerk om intranet en de digitale werkplek te benaderen. Consultant Christiaan Lustig is de auteur van het eerste boek over dit onderwerp. In deze sessie legt hij uit hoe DEX jou kan helpen om het intranet te verbeteren. Meer info volgt.

11.40

Korte pauze

11.55

Breakout ronde

Veel organisaties zijn de afgelopen jaren overgestapt op Microsoft 365. Apps als Teams, Outlook en SharePoint zijn – mede door corona – snel ingeburgerd geraakt. Dan lijkt het logisch om SharePoint als basis te nemen voor je intranet. Maar wanneer is SharePoint geschikt als basis voor je sociaal intranet? En wanneer loont het om ook andere opties te overwegen? Dat zijn de centrale vragen in deze interactieve sessie.

In deze sessie krijg je handvaten om weloverwogen de keuze te maken tussen de verschillende typen platformen op basis van zaken als kosten, gebruiksgemak en de doelen die je hebt met je intranet.

Consultant Guido Verboom leidt een gesprek tussen acht deelnemers. Onderwerp van het gesprek is een door een van de deelnemers ingebrachte casus. Meer info volgt.

Of het nu gaat om verpleegkundigen, medewerkers in de buitendienst of monteurs. Medewerkers op de werkvloer zijn vaak moeilijk te bereiken met een intranet of digitale werkplek. Is dat een probleem? Moet dat anders? En zo ja, hoe krijg je dat vor elkaar? Dat hoor je in deze sessie. Meer info volgt.

12.30

Netwerklunch

13.10

Breakout ronde

Consultant Guido Verboom leidt een gesprek tussen acht deelnemers. Onderwerp van het gesprek is een door een van de deelnemers ingebrachte casus. Meer info volgt.

In steeds meer organisaties wordt Microsoft 365 uitgerold. Een grabbelton van meer dan twintig (!) tools waarvan jij de meerderheid waarschijnlijk niet kent. De afdeling IT maakt bij de implementatie een keuze uit alle tools die gebaseerd is op wat technisch mogelijk is. Pas dan komt vaak de afdeling Communicatie om de hoek kijken. Zij mag aan de organisatie vertellen wat IT allemaal heeft gedaan. Medewerkers hebben dan het nakijken. Want personeelsleden moeten zelf hun weg te zien te vinden in het totaalpakket van Microsoft 365.

Deze sessie richt zich op professionals van HR- en Communicatieprofessionals. Zij leren hoe het anders en beter kan. Chris Couenberg, medeoprichter en mede-eigenaar van adviesbureau Adoptics, legt uit hoe ze een proactieve rol kunnen spelen bij de implementatie van het softwarepakket. “De eerste stap is een onderzoek naar de vraag: wat hebben medewerkers nodig zodat ze hun werk makkelijker kunnen uitvoeren. Op basis daarvan maak je keuzes over de inrichting van het softwarepakket. Maatwerk in plaats van one size fits all.”

Stap twee is het aanbieden van de juiste informatie en trainingen. Organisaties kunnen bijvoorbeeld een pilot starten zodat medewerkers nieuwe tools kunnen uitproberen. “De invoering van Microsoft 365 betekent dat mensen hun manier van werken moeten aanpassen. Door mensen te informeren, verander je geen gedrag. Je moet mensen betrokken maken.”

Begin dit jaar heeft Winkwaves, leverancier van het gelijknamige intranetcommunicatieplatform Harmonics, het Intranet Praktijkonderzoek 2022 opgezet. Het doel: meer inzicht krijgen in de inzet en waarde van een sociaal intranet. Inmiddels zijn de inzichten bekend. Tijdens de presentatie neemt René Jansen, oprichter en directeur van Winkwaves, je mee in de uitkomsten.

Je krijgt antwoorden op vragen als: wat zijn de grootste uitdagingen voor een intranetmanager? Wat is de invloed van corona op het gebruik van intranet? En welke resultaten halen organisaties met dit zo’n platform? De uitkomsten zijn terug te lezen in de nieuwste whitepaper van Winkwaves.

Kom je kennismaken? Naast de whitepaper met uitkomsten van het praktijkonderzoek hebben we een boekje over de ROI van een sociaal intranet, een whitepaper over verbonden samenwerking met Working Out Loud, een gratis ticket voor een masterclass Sociaal intranet. Of een leuk houten gezelschapsspel. Omdat verbinden ook gewoon leuk mag zijn.

13.50

Breakout ronde

Duo+ is de uitvoeringsorganisatie van de  gemeenten Ouder-Amstel, Diemen en Uithoorn.  Meer info volgt.

In deze presentatie leer je waar je de focus op moet leggen bij content. Je hoort ook hoe je verschillende vormen – interview, foto’s, video’s etc. – het beste kunt inzetten. Daarnaast krijg je tips hoe je anderen in de organisatie kunt stimuleren om goede content aan te leveren. Zodat jij het iets minder druk krijgt. De sessie wordt verzorgd door een consultant van adviesbureau Evolve.

Meten is weten. In deze sessie leer je hoe je statistieken kunt inzetten om een volgende stap met je intranet te zetten.  Daarbij kijken we eerst naar de doelstellingen van je organisatie en je platform. Vervolgens legt Nina Brugman, commercieel directeur van internetbureau Swink , uit hoe je kunt meten of deze doelen daadwerkelijk behaald worden. Ze geeft aan welke data hierbij wél en niet relevant zijn. Zo blijken bezoekersaantallen minder belangrijk dan veel mensen denken. Tijdens deze workshop word je echt aan het werk gezet. Aan het eind van de sessie heb je de eerste aanzet voor een document dat jou kan helpen bij de doorontwikkeling van je platform.

14.25

Intranet Informatiemarkt

De sprekers die in de twee breakout rondes hiervoor een presentatie gaven over hun intranet of digitale werkplek  laten live of (via screenshots) hun platform zien. Ze doen dit bij de stands van de leveranciers die het event sponsoren. Je kunt ook alle vragen kwijt bij deze sprekers en de leveranciers.

15.25

Slotpresentatie

Van je fouten leer je het meest. Daarom komen in deze sessie communicatieprofessionals en consultants een het woord die vertellen over de valkuilen waar zij zijn ingetrapt.  Ook geven ze aan wat ze ervan hebben geleerd. Meer info volgt.

16.00

Afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten

16.15

Borrel, fris en hapjes

Wie namen deel aan de vorige editie van het intranetsymposium?

De laatste editie van het intranetsymposium vond vorig jaar plaats en was online. Er waren toen zo’n 130 deelnemers. Zij zijn werkzaam bij onder andere de volgende organisaties:

  • Riwis Zorg & Welzijn
  • gemeente Hilversum
  • gemeente Leusden
  • Instituut Mijnbouwschade Groningen
  • De Haardstee (zorg)
  • GGD Fryslân
  • Havenbedrijf Rotterdam
  • Tactus Verslavingszorg
  • Mazars (accountancy en advies)
  • Veiligheidsregio Fryslân
  • Brandweer Zone Antwerpen
  • Lelie zorggroep
  • Raad voor de Kinderbescherming
  • Philadelphia Zorg
  • Amsterdam UMC
  • Openbaar Onderwijs Groningen
  • Stad Genk (Vlaanderen)
  • gemeente Gorinchem
  • Rijksdienst Caribisch Nederland
  • Universiteit Utrecht
  • Centraal Bureau voor de Statistiek
  • Neboplus wonen en zorg
  • Zorggroep Hof en Hiem
  • gemeente Westland
  • GGz Centraal
  • Menzis Zorgverzekeraar
  • Ministerie van Algemene Zaken
  • De Waalboog (zorg)
  • gemeente Midden-Delfland
  • Bibliotheek Kennemerwaard
  • Gasunie
  • Groninger Museum
  • gemeente Gouda
  • gemeente Nunspeet
  • Fivoor (zorg)
  • Hoppenbrouwers Techniek
  • gemeente Helmond
  • Eurotransplant
  • Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs
  • Veiligheidsregio Limburg-Noord
  • HZ University of Applied Sciences (hogeschool)
  • Rijkswaterstaat
  • Omrin Afvalsturing Friesland NV
  • A.S. Watson (internationale drogisterijketen)
  • Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden
  • Yorneo (jeugdzorg)
  • Wilhelmina Ziekenhuis Assen
  • gemeente Oosterhout
  • Moore Belgium (accounting en consulting)
  • Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
  • Pink Elephant (IT)
  • Zorgverlening Het Baken
  • Christelijke Hogeschool Ede
  • Albert Schweizer Ziekenhuis
  • gemeente Texel
  • Radboud Universiteit
  • Viecuri Medisch Centrum
  • Landelijk Dienstencentrum voor de Rechtspraak
  • GGZ Rivierduinen
  • Royal BAM Group (bouw)
  • Katholiek Onderwijs Enschede
  • Karakter, kinder- en jeugdpsychiatrie
  • RUD Limburg Noord (regionale uitvoeringsdienst)

“Inspirerende keynotes en breakouts”

Hét Nationaal Intranetsymposium vond in de periode van 2015 tot 2019 vijf keer plaats op locatie. Wat vonden de deelnemers van het fysieke event ?

Collin Meijer, KPN: “Wij vonden het gisteren super. Goed georganiseerd en boeiende sprekers. Wij hebben ook de juiste contacten kunnen leggen dus zijn erg tevreden!”

Wilke Fortuin, communicatiemedewerker, Radboud Universiteit: “Nogmaals de complimenten over het congres, ik kwam er erg enthousiast van terug.”

Bart Meuffels, community coach Raad voor de Kinderbescherming: “Het was weer een boeiende, interessante en leuke dag. Naast inspirerende keynotes en breakouts ook veel vakgenoten gesproken en bijgekletst over de laatste ontwikkelingen op het vlak van (sociale) intranetten. Doordat de organisatie van de dag in de vertrouwde handen van Alex en zijn team ligt weet je van tevoren dat het een geslaagde dag wordt.”

“Veel inspiratie opgedaan”

Hieronder enkele tweets van deelnemers over eerdere edities van het event.

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Hét Nationaal Intranetsymposium wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. De Walvis heeft al ruim dertig bijeenkomsten georganiseerd. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online Verbinding en de zomereditie van het Nationaal Intranetsymposium. Wil je op de hoogte blijven van deze en andere events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

NBC Congrescentrum is met de auto en ov makkelijk te bereiken. Het NBC ligt nabij de A2, A12 en A27 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Kom je met het openbaar vervoer? Ga dan eerst naar Utrecht CS. Van daar ben je in twintig minuten met de sneltram bij het NBC.

Aanmelden met vroegboekkorting

Profiteer tot en met 18 oktober van 75 euro vroegboekkorting. Je betaalt dan slechts 370 euro per persoon.

Staffelkorting plus vroegboekkorting

Al vanaf twee personen kun je profiteren van aantrekkelijke staffelkorting.
– 2 of 3 personen betalen per persoon nu slechts 298 euro
– Meer dan 3 personen betalen per persoon nu slechts 270 euro

Alle bedragen zijn ex. btw. Goed om te weten: de gegevens van je aanmelding worden niet doorgespeeld aan sponsors of andere partijen. Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.

Aanmelden »

Sponsors