Hét Nationaal Intranetsymposium

Bijeenkomst in Bunnik

1 november 2022

Aanmelden met vroegboekkorting >>

Hét Nationaal Intranetsymposium 2022

Op 1 november 2022 is er eindelijk weer een intranetsymposium live op locatie.  Met veel gelegenheid om kennis te delen.  Presentaties en interactieve sessies over de laatste ontwikkelingen op gebied van intranet, de digitale werkplek en hybride werken. En een presentatie over het intranet van energienetwerkbedrijf Alliander dat dit jaar de Intranet & Digital Workplace Award won. Ook kun je een kijkje in de keuken nemen bij inspirerende platforms van andere organisaties.
Bezoek je de bijeenkomst liever online? Check dan deze website. Hier vind je info over de online versie van intranetsymposium op 29 november. De inhoud van de sessies komt voor 90 procent overeen.

Zes redenen om erbij te zijn

sociaal intranet

Praktijkgericht en actueel

Sprekers gaan in op de dagelijkse praktijk. Dus komen ook de gevolgen van de coronacrisis zoals hybride werken aan bod.

sociaal intranet

Eerlijke verhalen

Organisaties vertellen wat goed gaat en ook wat beter kan bij hun platform.

socciaal intranet

Uitgebreid programma

Meer dan 20 sessies waar jij uit kunt kiezen.

Laatste trends

Maak kennis met de laatste ontwikkelingen op gebied van de digital workplace en intranet.

sociaal intranet

Denk en doe actief mee

Tijdens verschillende interactieve sessies kun je al je vragen en opmerkingen kwijt.

sociaal intranet

Geen doorverkoop van persoonsgegevens

Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.

Voor wie

Professionals die betrokken zijn bij het intranet, de digital workplace of andere vormen van online verbinding. Het event richt zich op mensen die zich oriënteren op een nieuw platform én op professionals die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet en de digitale werkplek. De Walvis is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex 35 (!) bijeenkomsten georganiseerd. Op locatie en online. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online verbinding en Hét Nationaal Intranetsymposium. >>

Jaap Linssen

medeoprichter adviesbureau OrangeTrail >>

OrangeTrail begeleidt bedrijven bij de inzet van sociaal intranet en andere tools. Klanten zijn toonaangevende bedrijven zoals Booking.com, Nestlé, Heineken, Bol.com, Ahold en ING. Jaap Linssen, directeur van OrangeTrail, heeft ruime ervaring als spreker in binnen- en buitenland. Hij is gespecialiseerd in adoptie van interne sociale media zoals sociaal intranet en helpt organisaties om deze middelen productief in te zetten.

Arjan Nataraj

algemeen directeur Mixit >>

Mixit is een digital workplace bureau. Het motto: ‘iedereen verdient een altijd passende digitale werkplek’. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Klanten zijn o.a. de Volksbank, gemeente Amsterdam, Vebego en Rivas Zorggroep.

René Jansen

directeur Winkwaves >>

Winkwaves maakt Harmonics: het flexibel meegroeiende communicatieplatform voor sociaal intranet, kenniscommunities en als strategisch instrument voor organisatieontwikkeling. Het motto: it's more than a tool, it's a mindset. Daarom maakt Winkwaves veel werk van een goede begeleidingsaanpak om meer mensen meer mee te laten doen. Dit doen zij in cocreatie met klanten. Sinds 2006.

Erik Nicolai

founder of Workspace 365 >>

In 2010 startte Erik samen met zijn co-founder Workspace 365 om complexiteit te overwinnen voor de mensen die het échte werk doen. In zijn rol heeft hij veel organisaties geholpen met de transitie naar een moderne digitale werkplek.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne digitale media en doet dat al 10 jaar voor ruim 150 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. PostNL, het ministerie van Economische Zaken, gemeente Rotterdam, BAM, KPN, TNO, SNS REAAL, Philips en Ziggo. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

Doreen Borneman

medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>

Doreen is adviseur en trainer met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Met haar ruime ervaring op het gebied van interne communicatie bij veranderingen - o.a. bij Rijn IJssel, een onderwijsinstelling die in 2018 de Intra.NET Reloaded Berlin Award won - ondersteunt ze vanuit Adoptics organisaties om te komen tot een communicatie- en samenwerkportal waar medewerkers blij van worden.

Chris Couenberg

medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>

Chris is consultant en adoptiespecialist met focus op digitaal samenwerken. Met zijn ruime ervaring op gebied van samenwerken en technische kennis op gebied van diverse applicaties, adviseert en ondersteunt hij bedrijven die de overgang maken naar een moderne werkplek. Vanuit Adoptics helpt hij projectteams en medewerkers als adviseur, trainer en coach om leuker en makkelijker te werken in de digitale wereld.

Lesley van der Klaauw

communitymanager ZonMW >>

ZonMw werkt aan de verbetering van preventie, zorg en gezondheid door het stimuleren en financieren van onderzoek, ontwikkeling en implementatie. De organisatie telt zo’n 550 medewerkers.

Christiaan Lustig

onafhankelijk strateeg digitale werkomgeving >>

Christiaan helpt organisaties bij het verbeteren van hun interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking. Christiaan werkt voor opdrachtgevers in onder meer zorg en welzijn, onderwijs en (semi)overheid. Voorbeelden: A&O Fonds Provincies, Alliander (energienetwerkbeheerder) en gemeente Rotterdam.

Nina Brugman

commercieel directeur Swink >>

Het digitale bureau Swink levert diensten op gebied van digitale toegankelijkheid aan organisaties in de publieke sector en gezondheidszorg. Het werk wordt uitgevoerd door buitengewone medewerkers; zij hebben bijna allemaal en vorm van autisme. Hun autisme wordt gezien als een kwaliteit die matcht met de dienstverlening.

Andrea Guijt

procesbegeleider hybride werken gemeente Katwijk >>

Gemeente Katwijk ligt in Zuid-Holland en telt ruim 65.000 inwoners. Er werken zo’n 650 mensen.

Julien Larroque

communitymanager NWO >>

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is een van de belangrijkste nationale wetenschapsfinanciers. NWO heeft als belangrijkste taak de kwaliteit van het wetenschappelijke onderzoek in Nederland te bevorderen. September 2021 ging het nieuwe intranet live.

Marjolie Mankoto

Communicatiemedewerker NWO >>

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is een van de belangrijkste nationale wetenschapsfinanciers. NWO heeft als belangrijkste taak de kwaliteit van het wetenschappelijke onderzoek in Nederland te bevorderen. September 2021 ging het nieuwe intranet live.

Guido Verboom

onafhankelijk community adviseur >>

Guido helpt ondernemers en verenigingen met het in beweging brengen van hun communityleden. Van het begrijpen van de doelgroep tot het maken van een activatieplan. En van het selecteren van de juiste software tot het schrijven van een pakkend bericht.

Nicole Heij

communicatieadviseur Duo+ >>

Duo+ is de samenwerkingsorganisatie van de gemeenten Ouder-Amstel (ruim 14.000 inwoners), Diemen en Uithoorn (elk met ruim 29.000 inwoners). De medewerkers van Duo+ zijn actief in de bedrijfsvoering, het sociaal domein en de fysieke buitenruimte. De organisatie is in 2016 ontstaan. Datzelfde jaar ging het sociaal intranet live.

Natasja Lenferink

product owner intranet Alliander >>

Energienetwerkbedrijf Alliander telt rond zevenduizend medewerkers en is verantwoordelijk voor de energievoorziening van 5,8 miljoen klantaansluitingen in Nederland. Het intranet won dit jaar de Intranet & Digital Workplace Award.

Evert Janssen

manager informatisering & automatisering Pameijer >>

Pameijer ondersteunt kwetsbare mensen met psychosociale of psychiatrische problemen of een (licht) verstandelijke beperking. De zorginstelling biedt onder andere begeleid werken en wonen met 24-uurs ondersteuning. Bij de 180 locaties in de regio Rotterdam zijn ruim 2600 mensen werkzaam.

Programma

8.50

Ontvangst en registratie

9.20

Welkom door dagvoorzitter Alex van Schooten

9.40

Keynote presentatie

Sinds 2020 zijn we veel meer gaan Teamsen. Ook heeft Microsoft 365 een hoge vlucht genomen. Mede daardoor staat de rol van het intranet bij sommige organisaties ter discussie.  In deze sessie blikken we terug: wat is er afgelopen jaren veranderd in de online communicatie en samenwerking? Maar we kijken vooral vooruit. Wat zijn de trends?  Waar moet jouw organisatie op inzetten als je mee wilt gaan met de laatste ontwikkelingen? De presentatie wordt verzorgd door Arjan Nataraj, algemeen directeur van adviesbureau Mixit.

10.05

Breakout ronde

Als adoptie van je intranet of digitale werkomgeving moeizaam verloopt, dan heb je het platform niet goed ingericht. Deze knuppel gooit consultant Christiaan Lustig graag in het hoenderhok. In deze sessie legt hij uit hoe je adoptie op een andere manier aanpakt. Niet door het bij medewerkers naar binnen te duwen (push), maar door het platform zo in te richten dat het jouw collega’s aantrekt (pull).

Christiaan vertelt hoe je medewerkers bereikt en betrekt, maar vooral ook bedient. En hoe je dus werkt aan interne digitale dienstverlening – naast communicatie en samenwerking. Hij gebruikt hierbij voorbeelden uit zijn jarenlange ervaring met verschillende organisaties.

Je leert in deze sessie onder meer:
• Waar dient een intranet of digitale werkplek eigenlijk voor?
• Hoe formuleer je een scherp doel voor je platform?
• Wat hebben verschillende groepen medewerkers écht nodig?
• Hoe bepaal je de juiste balans tussen interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking?
• En hoe maak je adoptie van het platform dus eenvoudiger?

Deze sessie richt zich op communicatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor een intranet dat al minimaal één jaar live is. De sessie is interactief. Jouw vragen en opmerkingen bepalen welke punten vooral aan bod komen.

In aanloop naar de lancering van een nieuw intranet is er veel geld en tijd beschikbaar om medewerkers te activeren. Na livegang is de situatie helaas vaak anders. Communicatieprofessionals moeten het intranet er vaak, naast hun andere werkzaamheden, bij doen. Ze hebben hierdoor dus nauwelijks tijd om ervoor te zorgen dat het blijft inspelen op de behoefte van de medewerkers. Gevolg: het gebruik neemt af. Hoe pak je adoptie aan bij een platform dat al enige tijd draait? Dat hoor je van adviseur Doreen Borneman van adviesbureau Adoptics.

Doreen legt uit hoe je het platform kan doorontwikkelen op basis van de behoeftes van medewerkers en de organisatiedoelstellingen. Hiermee blijf je leven in het intranet houden. Statistieken en het meten van gebruikerservaringen spelen hierin een belangrijke rol. Ook gaat ze in op het belang van betrouwbare content en het beheer hiervan. Bij al deze punten verliest Doreen één ding niet uit het oog: je hebt maar beperkt tijd voor het intranet. Verbeteracties moeten dus snel en simpel kunnen worden uitgevoerd.

“Medewerkers worden beoordeeld op wat ze presteren. Op basis van persoonlijk leiderschap kunnen ze keuzes maken waar en hoe ze het werk uitvoeren. Als het maar op tijd gebeurt en van goede kwaliteit is.” Dat is het uitgangspunt bij het hybride werken in gemeente Katwijk, aldus Andrea Guijt. Ze is procesbegeleider hybride werken bij deze Zuid-Hollandse gemeente.

Er zijn wel enkele kaders. Zo zijn er activiteiten die beter digitaal kunnen worden gedaan en activiteiten waarvoor juist fysieke ontmoeting gewenst is. Andrea geeft een voorbeeld: “Overleggen met als doel beslissingen nemen? Dat kan digitaal. Ga je samen op zoek naar oplossingen? Dan is fysiek afspreken beter”.

Elk team heeft hier afspraken over gemaakt. “In mijn team hebben we afgesproken welke kantoormiddagen we hebben. Maar niet alle teams zijn even goed in het maken van zulke afspraken. Sommige hebben hier nog geen nadere invulling aan gegeven. “

De mogelijkheden op gebied van ICT spelen een belangrijke rol in de gemeente. Alle medewerkers hebben een laptop van de zaak en veel vergaderingen gebeuren via Teams. Ook bellen veel mensen via deze app. Daarnaast  is er een Teamskanaal voor alle medewerkers. Daar heeft de directie een maandstart. Ook het managementteam vergadert via dit kanaal en de terugkoppeling van de collegebesluiten vindt eveneens via dit kanaal plaats.

Verder gebruiken medewerkers het SharePoint-intranet. Bijvoorbeeld voor het delen van bestanden. “Superfijn”, zegt Andrea, “als je dezelfde bestanden hebt en kunt werken in dezelfde versie. Dat is een stuk beter dan mailen.” Daarnaast worden belangrijke documenten in de diverse teams-mappen opgeslagen zodat ze voor alle leden van dat team op elk moment beschikbaar zijn.

Hoe handig deze middelen ook zijn; het gaat allemaal niet vanzelf. “De digitale vaardigheid is niet bij iedereen even hoog. Daarom zou er meer geïnvesteerd moeten worden in het vaardiger maken van onze medewerkers.”

10.45

Korte pauze

11.00

Breakout ronde

Veel organisaties zien intranet vooral als communicatiemiddel of als instrument voor het delen van kennis. Daarmee laten ze echter kansen liggen. Want het platform kan ook worden ingezet voor het verbeteren van de bedrijfsprestaties. Denk aan teams die beter samenwerken, het stimuleren van innovaties of hogere klanttevredenheid. Uiteindelijk kan een intranet zelfs een bijdrage leveren aan een hogere omzet.

In deze sessie legt Jaap Linssen van het bureau Orange Trail uit hoe je meer resultaat kunt halen uit je platform. Hij begint met een korte inleiding over aansprekende praktijkvoorbeelden waar hij als adviseur nauw bij betrokken was. Zoals Booking.com, ING en Heineken. Daarna gaat hij in op de vragen en opmerkingen die jij hebt over het platform van jouw organisatie.

Kennis delen, samenwerken of meer verbinding. Dat zijn vaak de doelen van een community op een sociaal intranet of ander online platform. In de praktijk blijkt nogal eens dat deze doelen maar ten dele worden gerealiseerd. Dat komt omdat er vaak weinig werk wordt gemaakt van community-management.

In deze sessie krijg je tips en tricks die je direct in de praktijk kunt toepassen. Je leert hoe je waardevolle groepen creëert en medewerkers stimuleert om goede berichten te plaatsen. Doel hierbij is het opbouwen van een succesvolle community die werkelijk waarde toevoegt aan de organisatie. De sessie wordt verzorgd door consultant Guido Verboom.

Veel organisaties zijn de afgelopen jaren overgestapt op Microsoft 365. Apps als Teams, Outlook en SharePoint zijn – mede door corona – snel ingeburgerd geraakt. Dan lijkt het logisch om SharePoint als basis te nemen voor je intranet. Maar wanneer is SharePoint geschikt als basis voor je sociaal intranet? En wanneer loont het om ook andere opties te overwegen? Dat zijn de centrale vragen in deze interactieve sessie.

In deze sessie krijg je handvaten om weloverwogen de keuze te maken tussen de verschillende typen platformen op basis van zaken als kosten, gebruiksgemak en de doelen die je hebt met je intranet.

Deze sessie wordt verzorgd door Peter Haan van adviesbureau Evolve. De sessie is interactief; je kunt er dus al je vragen in kwijt.

iHUB verleent jeugdzorg, speciaal onderwijs en jeugd-ggz  onder één dak. De organisatie is actief in Zuid-Holland. Meer info volgt.

11.40

Korte pauze

11.55

Breakout ronde

Consultant Guido Verboom leidt een gesprek tussen acht deelnemers. Onderwerp van het gesprek is een door een van de deelnemers ingebrachte casus.

Of het nu gaat om verpleegkundigen, medewerkers in de buitendienst of monteurs. Medewerkers op de werkvloer zijn vaak moeilijk te bereiken met een intranet of digitale werkplek. Is dat een probleem? Moet dat anders? En zo ja, hoe krijg je dat voor elkaar? Dat hoor je in deze sessie.  Met onder andere Evert Janssen van zorginstelling Pameijer.

Vaak bepaalt de afdeling ICT hoe de digitale werkplek eruit komt te zien. Medewerkers hebben over het algemeen weinig inspraak. Gevolg is dat de behoefte van het personeel en het online aanbod in de regel slecht op elkaar aansluiten. In deze sessie hoor je van Evert Janssen, manager informatisering & automatisering bij zorginstelling Pameijer, hoe het anders kan. Hij legt uit hoe hij in een traject van maar liefst vier jaar een digitale werkplek heeft ingevoerd.

Het project begon in 2017 met een reeks interne bijeenkomsten waarbij medewerkers konden aangeven hoe de digitale werkplek er volgens hen uit moet zien. Vervolgens werd gevraagd wie opdrachtgever wilde worden. Hieruit zijn vijf personeelsleden geselecteerd. Daarnaast zijn vijftien mensen aangesteld als klantbordmedewerker en zijn consultants van een adviesbureau aan boord gekomen.

Toen de digitale werkplek technisch was gerealiseerd, werd deze langzaam uitgerold in de organisatie. Evert: “Er is bijna geen zorgverlener die ict leuk vindt. De migratie hebben we daarom stap voor stap aangepakt. We hebben de teams uitgenodigd en groepen gemaakt van verschillend niveau: sprinters, joggers en lopers. Waarbij de lopers vragen konden stellen aan de joggers en sprinters. Dat heeft goed uitgepakt.”

Sinds 2021 is de digitale werkplek voor iedereen toegankelijk. Veel medewerkers maken er gebruik van. “Het is een platform met weinig toeters en bellen geworden. Mijn collega’s van ICT vinden dat jammer. Zij zeggen: ‘Er kan veel meer’. Maar de medewerkers zijn tevreden. Zij geven aan dat ze niet meer zonder willen.”

Intranet is binnen jouw organisatie natuurlijk niet het enige communicatiemiddel. Als het goed is, zorg je ervoor dat de middelen elkaar versterken. Communitymanager Lesley van der Klaauw houdt zich hier bij onderzoeksfinancier ZonMw dagelijks mee bezig. “Ik ga achterover leunen en bedenken waar ik collega’s tegenkom. Dan inventariseer ik welke middelen geschikt zijn.”

Dat is heel breed. Zo zet Lesley vaak liftposters in en is ze bezig met een pilot voor een screensaver. Ook via webinars trekt ze mensen naar het intranet. “Een keer in de twee à drie weken is er een webinar voor de hele organisatie. Daarin vertellen medewerkers bijvoorbeeld over hun project. We gebruiken webinarsoftware waarbij je een pagina kunt toevoegen met hyperlinks. Zodra de presentatie stopt, verschijnt die webpagina met ankeilers en intranetlinks naar de onderwerpen waarover gepresenteerd is. Zo kunnen collega’s bijvoorbeeld direct een groep volgen.”

Het motto bij deze sessie van Lesley: beter goed gejat dan slecht bedacht. Ze geeft dan ook veel praktische voorbeelden die je zo kunt overnemen. Na afloop deelt ze met de deelnemers de belangrijkste tips.

12.30

Netwerklunch

13.10

Breakout ronde

Het blijft het een uitdaging om alle medewerkers goed te bereiken – zelfs met een digitale werkplek. De oplossing: maak je digitale werkplek een onmisbaar element voor je medewerkers. Hoe voeg je waarde toe, zodat zij het platform daadwerkelijk gaan gebruiken? Wij geven je praktische tips hoe je medewerkers centraal stelt in je digitale werkplek.

De sessie wordt geleid door Erik Nicolai, co-founder of Workspace 365.

Consultant Guido Verboom leidt een gesprek tussen acht deelnemers. Onderwerp van het gesprek is een door een van de deelnemers ingebrachte casus. Meer info volgt.

In meer en meer organisaties wordt Microsoft 365 in gebruik genomen. Een grabbelton van meer dan twintig (!) tools. De afdeling IT maakt bij de implementatie een keuze uit alle tools die meestal gebaseerd is op wat technisch wenselijk is. Pas dan komt de afdeling Communicatie in beeld. Zij mag aan de organisatie vertellen wat IT allemaal heeft gedaan en hoe mooi de nieuwe software wel niet is. Medewerkers hebben dan het nakijken, want aan hen is niets gevraagd. De vraag wat zij nodig hebben om hun werk goed te doen, is niet gesteld. Dat kan anders!

Chris Couenberg, medeoprichter en -eigenaar van adviesbureau Adoptics: “De eerste stap is een onderzoek naar de vraag: wat hebben medewerkers nodig zodat ze hun werk makkelijker kunnen uitvoeren? Op basis daarvan maak je keuzes over de inrichting van de software. Maatwerk in plaats van one size fits all. Stap twee is het aanbieden van de juiste informatie en trainingen. De invoering van Microsoft 365 betekent dat mensen hun manier van werken moeten aanpassen. Door mensen te informeren, verander je geen gedrag. Je moet mensen betrokken maken.”

Deze interactieve sessie richt zich op HR- en Communicatie professionals. Chris legt uit hoe ze een belangrijke proactieve rol kunnen spelen bij de ingebruikname van Microsoft 365.

Begin dit jaar heeft Winkwaves, leverancier van het intranetcommunicatieplatform Harmonics, het Intranet Praktijkonderzoek 2022 opgezet. Het doel: meer inzicht krijgen in de inzet en waarde van een sociaal intranet. Inmiddels zijn de inzichten bekend. Tijdens de presentatie neemt René Jansen, oprichter en directeur van Winkwaves, je mee in de uitkomsten.

Je krijgt antwoorden op vragen als: wat zijn de grootste uitdagingen voor een intranetmanager? Wat is de invloed van corona op het gebruik van intranet? En welke resultaten halen organisaties met dit zo’n platform? De uitkomsten zijn terug te lezen in de nieuwste whitepaper van Winkwaves.

Kom je kennismaken? Naast de whitepaper met uitkomsten van het praktijkonderzoek hebben we een boekje over de ROI van een sociaal intranet, een whitepaper over verbonden samenwerking met Working Out Loud, een gratis ticket voor een masterclass Sociaal intranet. Of een leuk houten gezelschapsspel. Omdat verbinden ook gewoon leuk mag zijn.

13.50

Breakout ronde

Duo+ is de uitvoeringsorganisatie van de gemeenten Ouder-Amstel, Diemen en Uithoorn. Het sociaal intranet telt ruim negenhonderd gebruikers. Doel van het platform is onder andere kennis delen tussen medewerkers die deels op verschillende locaties werken.

Het sociaal intranet biedt veel mogelijkheden door integraties met andere programma’s, analytics en functionaliteiten. Een handige module is de zogeheten kennisconnector. Communicatieadviseur Nicole Heij: “Deze module is onderdeel van je persoonlijke profiel. Je kunt aangeven waar je vaardigheden en kennis liggen. Je kunt ook – net als bij Linkedin – refereren. Dat betekent dat anderen kunnen aangeven waar jij goed in bent. Verder kan het de verbinding tussen collega’s versterken doordat zij elkaar nu makkelijker kunnen vinden.”

Daarnaast biedt het platform een integratie met TOPdesk, een handige tool voor het regelen van facilitaire zaken zoals catering, reserveringen en ICT. Wat ook handig is: de app voor de smartphone. Hiermee kun je bijvoorbeeld collega’s opzoeken en berichten in de tijdlijn lezen.

De komende tijd gaat Duo+ met aanbevelingen van leverancier Embrace een optimalisatieslag maken bij het platform. Bijvoorbeeld door meer werk te maken van adoptie. De organisatie hoopt dat het intranet zal uitgroeien tot een interactiever sociaal intranet waar kennis delen, verbinden en samenwerken voorop staan.

In deze presentatie leer je waar je de focus op moet leggen bij content. Je hoort ook hoe je verschillende vormen – interview, foto’s, video’s etc. – het beste kunt inzetten. Daarnaast krijg je tips hoe je anderen in de organisatie kunt stimuleren om goede content aan te leveren. Zodat jij het iets minder druk krijgt. De sessie wordt verzorgd door een consultant van adviesbureau Evolve.

Meten is weten. In deze sessie leer je hoe je statistieken kunt inzetten om een volgende stap met je intranet te zetten.  Daarbij kijken we eerst naar de doelstellingen van je organisatie en je platform. Vervolgens legt Nina Brugman, commercieel directeur van internetbureau Swink , uit hoe je kunt meten of deze doelen daadwerkelijk behaald worden. Ze geeft aan welke data hierbij wél en niet relevant zijn. Zo blijken bezoekersaantallen minder belangrijk dan veel mensen denken. Tijdens deze workshop word je echt aan het werk gezet. Aan het eind van de sessie heb je de eerste aanzet voor een document dat jou kan helpen bij de doorontwikkeling van je platform.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is een van de belangrijkste nationale wetenschapsfinanciers. Er werken ruim 650 mensen (buiten de regieorganen en instituten gerekend). Het intranet ondersteunt hen bij het dagelijks werk. Communitymanager Julien Larroque: “Je vindt er bijvoorbeeld allerlei dossiers en handleidingen. Daarin staan onder andere de werkprocessen voor beleidsmedewerkers en informatie van HRM. Ook zijn er koppelingen naar handige apps. Voor ons speelt vooral de koppeling met Isaac een belangrijke rol. Dat is een aanvraag- en rapportagesysteem voor wetenschappers . Ook de correspondentie die er met hen is geweest wordt hier bijgehouden.”

Het sociaal intranet is niet alleen van belang voor de dagelijkse werkzaamheden, het speelt ook een rol bij het verbinden van medewerkers. Julien: “Dat gebeurt bijvoorbeeld doordat nieuwe medewerkers zichzelf voorstellen in de tijdlijn. Daar komen altijd veel leuke reacties op.”

Volgens Julien zijn medewerkers positief over het nieuwe intranet. En ook hijzelf is tevreden: “Het is een stuk overzichtelijker dan het vorige platform. Het ziet er mooier uit en is levendig. De interactie neemt duidelijk toe.”

14.25

Intranet Informatiemarkt

De sprekers die in de twee breakout rondes hiervoor een presentatie gaven over hun intranet of digitale werkplek  laten live of (via screenshots) hun platform zien. Ze doen dit bij de stands van de leveranciers die het event sponsoren. Je kunt ook alle vragen kwijt bij deze sprekers en de leveranciers.

15.25

Slotpresentaties

Alliander heeft dit jaar de internationale Step Two Intranet & Digital Workplace award gewonnen in de categorie ‘intranet essentials’. Dit is de belangrijkste intranet-award wereldwijd. Alliander ontvangt de prijs  voor de verbinding die zij met het intranet weet te creëren met de wensen en behoeften van intranetgebruikers. De sessie wordt verzorgd door Natasja Lenferink en Christiaan Lustig. Natasja is product owner intranet en manager online kanalen bij Alliander. Christiaan is zelfstandig consultant.

Van je fouten leer je het meest. Daarom komen in deze sessie communicatieprofessionals en consultants een het woord die vertellen over de valkuilen waar zij zijn ingetrapt.  Ook geven ze aan wat ze ervan hebben geleerd. Met onder andere consultant Peter Haan van adviesbureau Evolve.

16.00

Afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten

16.15

Borrel, fris en hapjes

Wie kom je tegen bij dit intranetsymposium?

Veertig deelnemers hebben zich al aangemeld.  Zij zijn werkzaam bij onder andere de volgende organisaties:

  • Kwadrantgroep (ouderenzorg)
  • ZonMW (financiering gezondheidsonderzoek)
  • COVRA N.V. (afvalverwerking)
  • VvAA Groep (verzekeringsmaatschappij)
  • Sint Maartenskliniek
  • Bizob (inkoop gemeenten)
  • Ziekenhuis Amstelland
  • Involvit (internetbureau)
  • Conclusion (IT)
  • Oasen drinkwater
  • Hogeschool Saxion
  • Kennisnetwerk Informatie en Archief
  • Politie
  • Staatsbosbeheer
  • Quarijn (zorg)
  • Royal Swinkels Family Brewers (bier en frisdrank)

“Inspirerende keynotes en breakouts”

Hét Nationaal Intranetsymposium vond in de periode van 2015 tot 2019 vijf keer plaats op locatie. Wat vonden de deelnemers van het fysieke event ?

Collin Meijer, KPN: “Wij vonden het gisteren super. Goed georganiseerd en boeiende sprekers. Wij hebben ook de juiste contacten kunnen leggen dus zijn erg tevreden!”

Wilke Fortuin, communicatiemedewerker, Radboud Universiteit: “Nogmaals de complimenten over het congres, ik kwam er erg enthousiast van terug.”

Jiska Wemmenhove, communicatieadviseur online media Rivas Zorggroep: “Wat een goed congres was het afgelopen dinsdag. De dag was goed geregeld. Wat ik vooral erg prettig vond, was de laagdrempeligheid. Je vragen kon je goed 1 op 1 stellen tijdens de breaks. En de workshops waren inhoudelijk relevant en inspirerend. Een mooie combinatie tussen geïnspireerd worden en direct zaken doen.”

Bart Meuffels, community coach Raad voor de Kinderbescherming: “Het was weer een boeiende, interessante en leuke dag. Naast inspirerende keynotes en breakouts ook veel vakgenoten gesproken en bijgekletst over de laatste ontwikkelingen op het vlak van (sociale) intranetten. Doordat de organisatie van de dag in de vertrouwde handen van Alex en zijn team ligt weet je van tevoren dat het een geslaagde dag wordt.”

“Veel inspiratie opgedaan”

Hieronder enkele tweets van deelnemers over eerdere edities van het event.

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Hét Nationaal Intranetsymposium wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. De Walvis heeft al ruim dertig bijeenkomsten georganiseerd. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online Verbinding en de zomereditie van het Nationaal Intranetsymposium. Wil je op de hoogte blijven van deze en andere events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

Het intranetsymposium zou plaatsvinden in NBC Congrescentrum. Vanwege brand in het congrescentrum wijken we uit naar Postillion Hotel & Convention Centre in Bunnik.  Deze locatie is met de auto en ov makkelijk te bereiken. Het Postillion ligt aan de A12 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Kom je met het openbaar vervoer? Station Bunnik ligt op 7 minuten van Utrecht CS. Vanaf het station in Bunnik is het 15 minuten lopen. Maar er staat ook een taxibusje voor je klaar. Dan ben je er in 5 minuten.

Aanmelden met vroegboekkorting voor het intranetsymposium op 1 november

Profiteer tot en met 18 oktober van 75 euro vroegboekkorting. Je betaalt dan slechts 370 euro per persoon.

Staffelkorting plus vroegboekkorting

Al vanaf twee personen kun je profiteren van aantrekkelijke staffelkorting.
– 2 of 3 personen betalen per persoon nu slechts 298 euro
– Meer dan 3 personen betalen per persoon nu slechts 270 euro

Alle bedragen zijn ex. btw. Goed om te weten: de gegevens van je aanmelding worden niet doorgespeeld aan sponsors of andere partijen. Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.

Aanmelden »

Sponsors