Nationaal Congres

Online Verbinding

18 april 2023

Aanmelden met vroegboekkorting >>

Laagdrempelig en praktijkgericht

Nationaal Congres Online Verbinding

Hoe zet je digitale middelen in om medewerkers tijdens hun employee journey te ondersteunen? Denk aan een sociaal intranet, digitale werkplek of online tools voor bijvoorbeeld onboarding. Hierbij draait het niet om de technologie op zich. Het gaat erom dat de technologische mogelijkheden aansluiten bij de medewerkers. We moeten daarom meer aandacht besteden aan de zachte kant en HR. Hoe zorgen we ervoor dat mensen blij zijn in hun werk en bij de organisatie willen blijven? Daar draait het om bij dit congres in Bunnik op 18 april 2023.

Op 23 mei is de online versie van Congres Online Verbinding met vrijwel dezelfde sprekers. Check de website van dit Teams live event. 

Zes redenen om erbij te zijn

Praktijkgericht en actueel

Sprekers gaan in op de dagelijkse praktijk anno 2023.

Eerlijke verhalen

In de praktijkcases vertellen organisaties niet alleen wat goed gaat maar ook wat beter kan.

Kennis delen met vakgenoten

Veel ruimte om kennis te delen met vakgenoten van andere organisaties

Laatste trends

Aan bod komen o.a. de digitale werkplek, sociaal intranet, hybride werken en digital employee experience.

Geen doorverkoop van persoonsgegevens

Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.

Denk en doe actief mee

Tijdens verschillende interactieve sessies kun je al je vragen en opmerkingen kwijt.

Voor wie

Professionals van o.a. Communicatie, HR en IT die willen weten hoe ze hun collega’s kunnen ondersteunen in het gebruik van digitale middelen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld aan een sociaal intranet of digitale werkplek.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet en andere vormen van online verbinding. Dit bedrijf is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex al meer dan 30 (!) bijeenkomsten georganiseerd. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat elk jaar in november plaatsvindt.

Arjan Nataraj

algemeen directeur Mixit >>

Mixit is een digital workplace bureau. Het motto: ‘iedereen verdient een altijd passende digitale werkplek’. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Klanten zijn o.a. de Volksbank, gemeente Amsterdam, Vebego en Rivas Zorggroep.

Pleun Luijkx

consultant Mixit >>

Mixit is een digital workplace bureau. Het motto: ‘iedereen verdient een altijd passende digitale werkplek’. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Klanten zijn o.a. de Volksbank, gemeente Amsterdam, Vebego en Rivas Zorggroep.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media en doet dat al 6 jaar voor ruim 100 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. het ministerie van Economische Zaken, de provincie Overijssel, gemeente Rotterdam, BAM, KPN, TNO, SNS REAAL, Philips en Ziggo. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

Christiaan Lustig

onafhankelijk strateeg digitale werkomgeving >>

Het is Christiaans missie om werken in een ander Licht te stellen. Hij ondersteunt organisaties rond digital employee experience, de digitale werkomgeving en hybride werken. Hij werkt voor opdrachtgevers als Actium, Alliander, Espria, Jessa Ziekenhuis, RIVM en gemeente Rotterdam. Christiaan is medeoprichter van consultancybureau TheDayShift.

Frank Philips

directeur/eigenaar Yes! We Connect >>

Yes! We Connect levert programma's voor de introductie van nieuwe medewerkers in organisaties en teams. De programma's zijn inzetbaar voor bijeenkomsten op locatie en online. Klanten zijn onder andere de Rabobank, RVO, het Ministerie van Sociale Zaken, RTL en Zuyderland.

Lotti Zwemmer

senior consultant Future Communication >>

Future Communication is specialist in verandercommunicatie, met een team van ruim 75 communicatie- en contentspecialisten. Door communicatie, participatie en gedragsbeïnvloeding laat Future Communication veranderingen in de leef- en werkomgeving soepeler verlopen. Voor iedereen.

Janine Dumont

zelfstandig projectmanager >>

Ruim 20 jr ervaring als projectmanager (digitale werkplekken / soc. intranetten / adoptie etc.). Projecten die spelen op het snijvlak van IT, mens en organisatie. 2 werelden waarin ik me makkelijk beweeg en die ik met elkaar weet te verbinden. Met veel oog voor het adoptieproces. Dat leidt tot een beter resultaat én betere digitale ervaring.

Gonny Vink

directeur organisatieadviesbureau work21 >>

work21 begeleidt organisaties wendbaar te worden in een digitale tijd. We adviseren organisaties op het snijvlak van mens, organisatie en technologie, waarbij de mens altijd centraal staat. Gonny is oprichter van work21 en auteur van het boek Leidinggeven op afstand (2019) en co-auteur van Samen werken op afstand (2022). Voorbeelden van klanten: TenneT, UMC Utrecht, TU Delft en gemeente Leiden.

Kim van der Wegen

consultant digital media bij adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media. Kim voerde opdrachten uit op gebied van adoptie en contentcreatie. Zo was ze bij Zorggroep Charim verantwoordelijk voor het adoptietraject van hun nieuwe sociale intranet en digitale werkplek. Bij opdrachtgevers zoals Unigarant en PostNL houdt Kim zich bezig met contentstrategieën en informatiearchitectuur.

Doreen Borneman

directeur adviesbureau Adoptics

Doreen is adviseur en trainer met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Met haar ruime ervaring op het gebied van interne communicatie bij veranderingen - o.a. bij Rijn IJssel, een onderwijsinstelling die in 2018 de Intra.NET Reloaded Berlin Award won - ondersteunt ze vanuit Adoptics organisaties om te komen tot een communicatie- en samenwerkportal waar medewerkers blij van worden.

Rob van der Vloed

adviseur zorg-ICT bij ggz-instelling Lentis

Lentis is een instelling voor GGZ en ouderenzorg met zo’n honderd vestigingen in de provincie Groningen en daarbuiten. De organisatie telt ruim 3900 medewerkers.

René Jansen

directeur Winkwaves >>

Winkwaves maakt Harmonics: het flexibel meegroeiende communicatieplatform voor sociaal intranet, kenniscommunities en als strategisch instrument voor organisatieontwikkeling. Het motto: it's more than a tool, it's a mindset. Daarom maakt Winkwaves veel werk van een goede begeleidingsaanpak om meer mensen meer mee te laten doen. Dit doen zij in cocreatie met klanten. Sinds 2006.

Nina Brugman

commercieel directeur Swink >>

Het digitale bureau Swink levert diensten op gebied van digitale toegankelijkheid aan organisaties in de publieke sector en gezondheidszorg. Het werk wordt uitgevoerd door buitengewone medewerkers; zij hebben bijna allemaal en vorm van autisme. Hun autisme wordt gezien als een kwaliteit die matcht met de dienstverlening.

Lotte Gommers

marketing en communicatie SKBNM >>

SKBNM is, met 320 medewerkers verspreid over 35 locaties, de grootse kinderopvangorganisatie van gemeente Gooise meren. In oktober 2021 werd het nieuwe intranet, Kaat genaamd, ingevoerd. Lotte Gommers verbind collega’s op Kaat met speelse tekeningen en een eigen versie van The Masked Singer.

René van der Vlugt

Chief Marketing Officer Adoptify >>

Adoptify is het adviesbureau gespecialiseerd in “New Way of Work” met Microsoft 365. Adoptify zorgt voor meetbare productiviteitswinst en leuker werken door het slim inzetten en omarmen van nieuwe mogelijkheden. Klanten zijn onder andere gemeente Heemskerk, woningcorporatie Woonzorg en de gemeente Breda

Evelien Vredeveld

Communications Lead Microsoft Nederland >>

Microsoft’s (Nasdaq "MSFT" @microsoft) missie is om elke persoon en elke organisatie op de planeet in staat te stellen meer te bereiken. In Nederland is Microsoft al meer dan 36 jaar actief. Microsoft werkt nauw samen met grote en kleine bedrijven, de publieke sector en consumenten om hen te helpen de Microsoft-technologie in dit digitale tijdperk te implementeren.

Har Tegelaers

P&O beleidsmedewerker gemeente Landgraaf >>

Gemeente Landgraaf in Zuid-Limburg telt ongeveer 350 medewerkers. De organisatie is zeer actief op gebied van het hybride werken. Zo'n 60 procent van de ambtenaren werkt deels thuis.

Willemieke Jungheim

Adviseur en digicoach Warande >>

Willemieke studeerde communicatiemanagement. Ze was voorlichter bij de Nederlandse Zorgautoriteit en communicatieadviseur bij QuaRijn. Bij zorginstelling Warande werkt Willemieke als adviseur en digicoach. Ze heeft in de projectgroep communicatie meegewerkt aan de voorbereiding van de digitale werkplek. Op dit moment werkt Willemieke niet alleen bij Warande maar ook tijdelijk bij De Rijnhoven.

Elsa Schaddelee

zelfstandig adviseur >>

Elsa is zelfstandig ondernemer en betrokken bij TheDayShift. Ze helpt visiegedreven organisaties met een groot hart voor mensen met klantgericht en medewerkergericht werken. Ze heeft brede kennis van marketing, branding, en customer experience, een combinatie die maakt dat ze scherp ziet waar een organisatie, zowel online als offline, kansen kan grijpen.

Chris Couenberg

directeur adviesbureau Adoptics

Chris is consultant en adoptiespecialist met focus op digitaal samenwerken. Met zijn ruime ervaring op gebied van samenwerken en technische kennis op gebied van diverse applicaties, adviseert en ondersteunt hij bedrijven die de overgang maken naar een moderne werkplek. Vanuit Adoptics helpt hij projectteams en medewerkers als adviseur, trainer en coach om leuker en makkelijker te werken in de digitale wereld.

Programma


8.45

Ontvangst en registratie

9.20

Welkom door dagvoorzitter Alex van Schooten

9.35

Keynote presentaties

Organisaties hebben de laatste jaren vele digitale middelen over hun personeel uitgestort. Dat levert bij medewerkers regelmatig knelpunten op. De oplossing voor de problemen wordt vaak gezocht in een technologiegerichte en generieke aanpak. Dat is een werkwijze die de tool als uitgangpunt heeft en geldt voor alle medewerkers.

Arjan Nataraj, algemeen directeur van adviesbureau Mixit, pleit in deze presentatie voor de omgekeerde weg. Hierbij is niet de techniek, maar de medewerker het uitgangspunt. “Wil je mensen goed ondersteunen bij hun online middelen, dan moet je eerst begrijpen hoe hun dagelijks werk eruit ziet en waar de meeste pijn zit. Dat doe je door je doelgroepen in kaart te brengen en een aantal mensen te vragen wat de grootste knelpunten op de werkdag zijn. Ga vervolgens aan de slag om deze op te lossen. Het resultaat: medewerkers die blijer en meer gemotiveerd zijn.”

In deze sessie geeft Arjan veel praktijkvoorbeelden van deze concrete en pragmatische aanpak. Ook legt hij uit hoe jij hiermee in jouw organisatie aan de slag kunt.

Het zouden natuurlijke bondgenoten moeten zijn: Communicatie en HR. Beide disciplines houden zich immers bezig met het binden en boeien van medewerkers. Maar vreemd genoeg weten professionals van deze afdelingen elkaar vaak nauwelijks te vinden. In deze sessie legt Lotti Zwemmer, senior consultant bij Future Communication, uit hoe je samen kunt optrekken om je collega’s goed te ondersteunen bij de employee journey.

Belangrijkste advies van Lotti aan communicatieprofessionals: stel jezelf proactief op. “Ga niet afwachtend in een hoekje zitten, maar neem zelf het initiatief. Een voorbeeld. Aan het eind van het jaar stelt HR vaak beleidsplannen op. Ga dan eens een kop koffie drinken met HR en maak duidelijk wat je te bieden hebt. Dan blijkt al snel dat je met vergelijkbare zaken bezig bent zoals hybride werken.”

Een tip voor HR-professionals: gooi geen opdrachten over de schutting, maar ga het gesprek aan. “Je kunt aan Communicatie vragen om een wervingsfolder te redigeren. Maar je kunt ook aangeven dat je een probleem hebt op gebied van werving. Vraag eens aan communicatieprofessionals hoe zij daar vanuit hun expertise tegenaan kijken.”

Volgens Lotti profiteren beide groepen van goede samenwerking. HR kan de afdeling communicatie benutten voor het verbeteren van de communicatie met en tussen medewerkers. Zo worden de HR- en organisatiedoelen beter gerealiseerd. Andersom wordt het werk voor Communicatieprofessionals een stuk interessanter als ze worden aangesproken op hun vakkennis. “Als je niet alleen een productieband bent, wordt je werk als communicatieprofessional een stuk interessanter. Hoe leuk is het als je echt samen optrekt.”

10.10

Breakout-ronde

Veel organisaties die een digitale werkplek of sociaal intranet lanceren, kiezen voor een vergelijkbare aanpak bij livegang. De directeur geeft een speech, er verschijnt een artikel op het intranet en de medewerkers krijgen taart. Maar zijn dit soort toeters en bellen wel effectief? Consultant Janine Dumont heeft zo haar twijfels.

Janine legt in deze sessie uit waar het écht om draait. De livegang is een belangrijke stap in het adoptietraject. Je doelgroep gaat vanaf dat moment echt aan de slag met dat nieuwe platform.  De praktijk leert echter dat zonder een goede aanpak hooguit een derde er daadwerkelijk mee gaat werken.  Janine geeft je 5 tips voor een goede aanpak waarmee je al je stakeholders betrekt en de medewerkers echt bereikt. Klinkt ingewikkeld? Nee, hoor. Janine komt met veel praktische voorbeelden die je zo kunt overnemen.

Als het intranet van je organisatie al een tijdje draait, wil je natuurlijk weten hoe je collega’s het platform beoordelen. Kunnen ze bijvoorbeeld makkelijk vinden wat ze zoeken? Voorziet het in hun behoeften? In deze sessie legt consultant Christiaan Lustig uit hoe je gebruikersonderzoek het beste aanpakt. Hij gaat daarbij met name in op hoe je boven tafel krijgt wat je collega’s het belangrijkst vinden (taakidentificatie), hoe je de navigatiestuctuur het beste inricht (cardsorting en treetesting), en hoe je erachter komt of medewerkers hun weg vinden op intranet (usabilitytests). Gebruikersonderzoek kost niet altijd veel tijd en is vaak ook redelijk eenvoudig.

Christiaan heeft veel ervaring op gebied op gebied van gebruikersonderzoek. Hij voerde dergelijke onderzoeken uit bij onder andere energienetwerkbedrijf Alliander, gemeente Rotterdam, zorgorganisatie Lister, en Landal GreenParks.

Zorgverleners krijgen van alles over zich uitgestort op gebied van IT: een nieuw elektronisch patiëntendossier, de vele apps van Microsoft 365 en ga zo maar door. Medewerkers hebben het gevoel dat het meeste daarvan ver afstaat van de dagelijkse praktijk. Pleun Luijkx, consultant bij adviesbureau Mixit: “Zorgmedewerkers moeten zich telkens in nieuwe tools verdiepen en daar hebben ze eigenlijk geen tijd voor. Zo weet ik van een ziekenhuis waar de medewerkers binnen een jaar veertien nieuwe dingen moesten leren.”

Professionals van Communicatie, HR of IT kunnen helpen om deze kloof te overbruggen. Dat kan door de medewerker centraal te zetten en te ondersteunen bij de veranderingen. “Redeneer niet vanuit de tool, maar vanuit de zorgmedewerkers. Ga met hen in gesprek en leg vast wat je weet. Dat kan bijvoorbeeld door het opstellen van persona’s. Dit zijn fictieve personages die model staan voor de doelgroep. Ook kun je use cases opstellen. Hierin beschrijf je wat een medewerker doet met een bepaalde tool. Is de tool eenmaal ingevoerd, ga dan na hoe de medewerkers ermee omgaan. Maak het meetbaar.”

Wat is verder de rol van Communicatie? Pleun: “Communicatie speelt een belangrijke rol bij het bereiken van de medewerkers. Dat er een nieuwe tool is moet iedereen op zijn minst natuurlijk weten. Maar ook moet duidelijk zijn wat je eraan hebt. Hiervoor gaan we vanuit Mixit altijd in gesprek met Communicatie. We hebben een scala aan middelen die alle stadia van de verandering ondersteunen. Zoals een bewustwordingscampagne via het intranet, een poster voor tijdens een stand-up of een e-mailbericht voor een leidinggevende.”

Heeft Pleun nog een tip voor HR? “HR kan op strategisch niveau invloed uitoefenen om de kloof te dichten. Het gaat immers om de employee journey en om het behoud van je mensen.”

10.55

Korte pauze

11.10

Breakout-ronde: turbosessies van 30 minuten

Het huidige intranet is verouderd. Of misschien wil jouw organisatie een ander digitaal platform invoeren. Waar moet je dan allemaal aan denken? Welke collega’s kunnen je hierbij helpen? Hoe zet je de ideeën op papier en selecteer je een leverancier? Dat hoor je in deze sessie van Peter Haan, directeur van Evolve. Dit adviesbureau heeft al meer dan honderd organisaties begeleid bij de leveranciersselectie. De sessie is interactief. Je kunt dus met al je vragen en opmerkingen bij Peter terecht.

Nederland telt meer dan honderd leveranciers van sociaal intranet en andere digitale platformen. Het is dus niet eenvoudig om daaruit dé leverancier te kiezen die het beste bij de wensen van jouw organisatie aansluit. Peter legt uit welke vragen je moet stellen en hoe je bijvoorbeeld een businesscase en requirements (vereisten voor het platform) opstelt. Peter heeft veel ervaring in het leiden van interactieve sessies en weet zaken altijd in heldere taal uit te leggen.

Rob van der Vloed is projectmanager eHealth bij Lentis, een instelling voor GGZ en ouderenzorg. Zeven jaar geleden was hij verantwoordelijk voor de invoering van het intranet. In deze presentatie vertelt hij een eerlijk verhaal over zijn ervaringen. Rob zet je aan het denken en gaat niet alleen in op de dingen die goed gaan, maar ook op de dingen die niet goed gaan. Ook geeft hij aan hoe jij valkuilen kunt vermijden.

In zijn sessie draait het onder andere om hybride werken en het samenwerken in groepen. Ook komen bijvoorbeeld de rol van het management, de waardering van het intranet (kan beter) en de invoering van Teams aan bod. Rob geeft aan dat veel managers onvoldoende actief zijn op het platform. “Ze vinden dat het intranet er vooral is voor de medewerkers. Dat is een gemiste kans. Ze zouden het kunnen gebruiken als instrument om dilemma’s te delen. De kracht van kwetsbaarheid.”

Rob vraagt zich dan ook geregeld af hoe je de meerwaarde van het intranet kunt aantonen “Veel mensen zien de relevantie niet van het intranet. Waarom staat op het platform dat iemand z’n huis te koop aanbiedt?” Daar komt bij dat het intranet tegenwoordig de concurrentiestrijd met Teams moet aangaan. “In de coronaperiode is Teams over de schutting gegooid. Het wordt nu veel gebruikt voor vergaderingen. Maar ik vind Teams niet handig voor samenwerken. Het leidt tot kleine eilandjes.”

Rob heeft al vaker presentaties gegeven bij bijeenkomsten van de Walvis. Hij scoort altijd goed in de deelnemersenquête. Dat is geen wonder. Rob vertelt een verhaal dat herkenbaar is voor deelnemers. Ook kan hij abstraheren en overziet het grote geheel.

Intranet is de centrale plek voor nieuws, naslagwerk, interne dienstverlening en sociale content. Ook dient het vaak als toegangspoort tot de rest van de digitale werkplek, waartoe bijvoorbeeld e-mail en Teams behoren. Maar hoe verhouden al die applicaties zich tot elkaar? Hoe ervaren medewerkers het gebruik? En op welke wijze zorg je ervoor dat de apps blijven inspelen op wat de medewerkers nodig hebben?

Hier kan digital employee experience (DEX) jou bij helpen. Het staat voor het totaal aan digitale interacties in de werkomgeving. Tegelijk is het een manier van kijken naar digitaal (samen)werken en de impact daarvan op mensen en organisaties.

Het begrip digital employee experience werd in 2018 geïntroduceerd en krijgt in Nederland en andere landen steeds meer voet aan de grond. In deze presentatie geeft consultant Christiaan Lustig aan hoe DEX je helpt om interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking beter te maken. Met gelukkiger medewerkers als resultaat.

Christiaan is specialist op gebied van DEX. Samen met Tabhita Minten schreef hij ‘s werelds eerste boek over dit thema. Het boek is in het Engels vertaald en werd lovend besproken door deskundigen.

Het aanschaffen en inrichten van een goed systeem voor interne communicatie en samenwerking is één. Maar ervoor zorgen dat medewerkers of andere gebruikers er goed en met een glimlach mee willen werken is een tweede. Doreen Borneman, eigenaar van adviesbureau Adoptics, heeft al meerdere organisaties succesvol geholpen bij de adoptie van een social intranet. In deze sessie deelt ze de drie grootste valkuilen die ze in de praktijk tegenkomt en geeft tips om ze te voorkomen.

11.40

Korte pauze

11.55

Breakout-ronde

Een op de vijf werknemers is vorig jaar van baan veranderd. Volgens Frank Philips, directeur/eigenaar Yes! We Connect, een bedrijf dat is gespecialiseerd in onboarding, is vooral in de zorgsector het verloop erg groot. Hij stelt dat ruim één op de vijf nieuwe medewerkers in deze sector al binnen een half jaar vertrekt. Een goed traject voor onboarding is daarom belangrijker dan ooit. In deze sessie geeft Frank praktische tips aan Communicatie- en HR-professionals.

Het eerste advies van Frank: bepaal heldere doelen op zowel het niveau van de organisatie, de afdeling als het team. Want als je niet weet wat je wilt, kun je ook niet bepalen wat aan bod moet komen bij de introductie. Tweede advies: bedenk hoe de medewerkersreis eruit ziet. Dat is een stappenplan dat wordt opgesteld door met name HR en Communicatie. Hierin komen alle relevante zaken aan bod zoals het tekenen van het contract, de eerste werkdag en de eerste werkweek. Bij elk van de stappen moet de organisatie proberen in te spelen op behoeften van medewerkers. Dat betekent dat er ruimte moet zijn voor interactie en dat je medewerkers niet moet overvoeren met informatie.

En hoe pak je onboarding online aan? Volgens Frank werken veel zaken online niet of anders. En bovendien vraagt een online sessie meer energie van de deelnemers. Je moet dus een herontwerp maken van het onboardingtraject. “Maak de sessie korter en bied minder informatie aan. Gebruik bijvoorbeeld korte filmpjes om informatie to the point over te brengen.”

Online tools zoals een sociaal intranet zijn een middel om verbinding ter bevorderen. Maar wil je écht zorgen voor meer verbondenheid binnen je organisatie dan zul je volgens Elsa Schaddelee ook offline middelen moeten inzetten. In deze sessie legt Elsa uit hoe de kern- of merkwaarden van je organisatie hierbij een goede rol kunnen spelen. Dit zijn de eigenschappen of drijfveren die aangeven waar de organisatie voor staat. Helaas ligt het document waar ze beschreven staan, vaak te verstoffen in een bureaula.

Elsa legt  uit waarom dit een gemiste kans is en je deze kernwaarden direct uit de la moet halen. Elsa, zelfstandig ondernemer en betrokken bij TheDayShift, legt uit hoe je er met de medewerkers op een simpele manier mee aan de slag kunt. “Organiseer bijeenkomsten waarin je de collega’s vraagt om de kernwaarden als het ware in te kleuren. Wat betekenen de kernwaarden voor jou? Wat zijn je associaties?”, aldus Elsa. “Vervolgens vraag je of mensen de uitleg van elkaar herkennen. Zo ontstaat een gesprek. Daarna leg je vast wat de kernwaarden concreet betekenen en maak je afspraken met elkaar. Bijvoorbeeld over de omgangsregels bij vergaderingen of over de manier waarop je met klanten omgaat.”

Deze aanpak zorgt er niet alleen voor dat de kernwaarden meer gaan leven. Ook leidt het ertoe dat medewerkers zich meer verbonden voelen bij hun collega’s en bij de organisatie.

Gaat een nieuw intranet live dan is er vaak veel geld en tijd om medewerkers enthousiast te maken voor het platform. Na de livegang is de situatie helaas vaak anders. Communicatieprofessionals hebben nauwelijks tijd om ervoor te zorgen dat het intranet inspeelt op de behoefte van de medewerkers. Gevolg: het gebruik neemt af. Hoe pak je adoptie aan bij een platform dat al enige tijd draait? Dat hoor je van adviseur Kim van der Wegen van adviesbureau Evolve. Ze geeft praktijkgerichte tips die je op een eenvoudige manier kunt toepassen en die weinig tijd kosten.Ook geeft ze voorbeelden van organisaties waar ze zelf bij betroken was, zoals KPN.

De sessie richt zich op professionals die betrokken zijn bij een platform dat minimaal één jaar live is.

12.35

Netwerklunch

13.10

Breakout-ronde

Bijna driekwart van alle werknemers wil graag meer thuiswerken. Zo bleek onlangs uit onderzoek van Microsoft. Tegelijkertijd geeft twee derde aan meer behoefte te hebben aan binding met collega’s. Hoe haak je daarop in vanuit Communicatie en HR? In deze presentatie geven René van der Vlugt en Evelien Vredeveld voorbeelden en praktische tips. René is Chief Marketing Officer bij Adoptify, een Microsoft Gold Partner. Evelien is Communications Lead Brand, Culture & Employee Engagement Lead bij Microsoft Nederland.

Volgens René kan het intranet een belangrijke rol spelen als middel om verbondenheid te bevorderen. Maar hoe bereik je nu die medewerker met de juiste content? Dus voor welke boodschap zet je bijvoorbeeld je intranet in en voor welke boodschap bereik je jouw doelgroep op andere, wellicht nieuwe manieren? Juist daar waar medewerkers op zoek zijn naar betrokkenheid is relevante informatie bepalend.

Voor de meeste medewerkers is hybride werken inmiddels de norm geworden. Het is een essentieel onderdeel geworden van de bedrijfscultuur. Maar wat betekent dit precies en hoe blijf je dit ontwikkelen als organisatie? Evelien zal aangeven hoe dit bij Microsoft is ontwikkeld en onderdeel geworden is van de bedrijfscultuur. Dus hoe medewerkers werkafspraken maken met hun team en leidinggevende, maar ook hoe medewerkers elkaar stimuleren heldere afspraken met elkaar te maken en elkaar daarop kunnen aanspreken. Van Evelien krijg je ook tips hoe je als communicatiemanager het beste kan samenwerken met HRM.

Meten is weten. In deze sessie leer je hoe je statistieken kunt inzetten om een volgende stap met je intranet te zetten. Daarbij kijken we eerst naar de doelstellingen van je organisatie en je platform. Vervolgens legt Nina Brugman, commercieel directeur van internetbureau Swink, uit hoe je kunt meten of deze doelen daadwerkelijk behaald worden. Ze geeft aan welke data hierbij wél en niet relevant zijn. Zo blijken bezoekersaantallen minder belangrijk dan veel mensen denken. Tijdens deze workshop word je echt aan het werk gezet. Aan het eind van de sessie heb je de eerste aanzet voor een document dat jou kan helpen bij de doorontwikkeling van je platform.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is een agentschap van het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Landbouw. Ondernemers kunnen bij de RVO terecht met vragen. De organisatie telt ruim zesduizend medewerkers. Meer info volgt.

SKBNM is, met 320 medewerkers verspreid over 35 locaties, de grootse kinderopvangorganisatie van gemeente Gooise Meren. In oktober 2021 werd het nieuwe intranet, Kaat genaamd, ingevoerd. Doel van het platform: het verbinden van de medewerkers die op de verschillende locaties werken. Lotte Gommers, medewerker marketing en communicatie:“We zagen dat medewerkers organisatienieuws met de collega’s op de locatie bespraken. Dat gaf verschillende interpretaties. Met de komst van het nieuwe intranet werd dit gesprek naar het intranet gehaald.”

Lotte heeft een signalerende en sturende rol in het intranet. Ze signaleert o.a. leuke berichten en initiatieven van medewerkers en vraagt anderen daarop te reageren of zet berichten in de spotlight. Als een medewerker bijvoorbeeld 25 jaar in dienst is wijst ze HR hierop en HR maakt er een mooi bericht over.

Met veel enthousiasme en creatieve campagnes verbindt Lotte Gommers haar collega’s via Kaat. Maar wie is Kaat eigenlijk? Kaat is een getekende versie van een meisje zoals je dat ziet rondrennen op een kinderopvang. Op een kinderopvang is het kleurrijk en speels. Die stijl zie je terug in de vele tekeningen die Lotte maakt voor het intranet en promotiemateriaal van  SKBNM. Je vraagt promotiemateriaal natuurlijk aan via Kaat. Kaat helpt medewerkers, zelfs als ze even offline is. “Kaat is op vakantie” staat er dan in beeld.

Voor een eigen versie van The Masked Singer trokken 14 medewerkers van SKBNM een pak aan waarin ze onherkenbaar waren. Lotte zong in een kattenpak nummers van Ciske de Kat en MyCat Jackson. “Erg leuk om te doen.” De filmpjes waren op Kaat te zien. Hints naar de identiteit van de zangers waren verstopt op Kaat. Medewerkers moesten echt op zoek door het intranet en leerden het zo ook veel beter kennen.

13.55

Breakout-ronde

Hoe breng je alle wensen en behoeften van verschillende doelgroepen samen in één digitale werkplek? In deze sessie gaan Jacco Timmer (Customer Success Manager bij Workspace 365) en Silvan van Hierden (Partner Account Executive bij Workspace 365) in gesprek over hoe het Christelijk College Groevenbeek is overgestapt naar een adaptieve digitale werkplek. Dit is een omgeving die zich aanpast aan de behoeften en voorkeuren van de gebruiker. Het betekent dat de digitale werkplek automatisch de meest relevante informatie toont op basis van wat de gebruiker nodig heeft.

Welke uitdagingen kwamen zijn tegen en welke communicatie- en applicatiebehoeften zijn samengebracht? Ontdek het in deze sessie!

Warande biedt ouderen in Bilthoven, Houten en Zeist zorg, wonen, behandeling en begeleiding. De ouderenzorginstelling biedt zorg aan bijna 900 cliënten en er werken ruim 1100 mensen verspreid over zeven locaties en een hoofdkantoor. In november 2021 werd het statische (traditionele) intranet vervangen door een digitale werkplek waar het sociaal intranet in is geïntegreerd. Training van de leverancier en interne digicoaches hielpen medewerkers bij de overstap naar het nieuwe platform.

De digitale werkplek biedt talloze mogelijkheden. Van een persoonlijke tijdlijn tot een kennisbibliotheek en allerlei applicaties zoals het elektronisch cliëntendossier. Een handige extra is het meldingenlint. Stel dat het besmettelijke norovirus uitbreekt op een van de locaties dan kunnen portaalbeheerders via dat lint het laatste nieuws hierover verspreiden.

Kennis delen speelt volgens adviseur en digicoach Willemieke Jungheim een belangrijke rol op het platform. Dat komt vooral naar voren in de tijdlijn. Een voorbeeld. “Een kwaliteitsverpleegkundige heeft een post met een filmpje geplaatst over een innovatie die we nu testen: een slimme bril. Als een medewerker met deze bril naar een wond bij een cliënt kijkt, dan kan een wondzorgverpleegkundige vanaf een afstand meekijken. Haar post daarover is veel gelezen en geliket.”

In de tijdlijn kunnen medewerkers ook zien wat er gepost wordt in de groepen waar ze lid van zijn. “Mensen van verschillende locaties en vakgebieden kunnen in de groepen op een makkelijke manier met elkaar contact hebben en documenten delen. Dat is heel handig.”

Willemieke geeft tijdens haar presentatie nog meer voorbeelden hoe het intranet in korte tijd is gaan leven bij Warande. Ze vertelt wat goed ging en wat beter kan tijdens de voorbereiding van het project.

Working Out Loud (WOL) creëert de grootste waarde voor een sociaal intranet. Dit blijkt uit het Praktijkonderzoek Sociaal intranet 2022 dat Winkwaves heeft uitgevoerd. Bij deze manier van werken, wordt het intranet ingezet als verbindend instrument. Deelnemers delen hun werk en ideeën online om elkaar verder te helpen, onder het motto ‘waardeer wat er is en voeg toe’. Zo draagt WOL ertoe bij dat organisaties communicatiever worden en zich verder ontwikkelen.

Hoe pak je dat aan, Working Out Loud? In deze sessie geeft René Jansen tips hoe je op deze manier effectiever en energieker samen kunt werken. René is directeur van Winkwaves, leverancier van het sociaal intranet Harmonics. De sessie richt zich zowel op organisaties die meer uit het bestaande platform willen halen, als op organisaties die willen starten met een nieuw platform.

De sessies van René worden bij bijeenkomsten van De Walvis vaak goed gewaardeerd. Zo schrijven deelnemers over zijn presentatie bij het intranetsymposium in 2022 onder andere: “interessant en herkenbaar”, “heldere interactieve sessie”, “interessant”, “prima”, “mooie achtergrond”, “top”, “leerzaam”.

Intranet, Teams, e-mail, WhatsApp, elektronische nieuwsbrieven. Anno 2023 worden in organisaties tal van online communicatiemiddelen ingezet. Wat gebruik je voor welk doel? En is het een beter dan het ander? Peter Haan, directeur van adviesbureau Evolve, zet het voor jou op een rij. Met soms verrassende resultaten. Zo blijkt e-mail helemaal niet zo slecht en is WhatsApp niet zo onveilig als vaak wordt beweerd.

14.40

Informatiemarkt

De sprekers die in de twee breakout-rondes hiervoor een presentatie gaven over hun intranet of digitale werkplek  laten live of via screenshots hun platform zien. Ze doen dit bij de stands van de leveranciers die het event sponsoren. Je kunt ook alle vragen kwijt bij deze sprekers en de leveranciers.

15.45

Slotsessies

Deelnemers aan dit panelgesprek zijn onder anderen Gonny Vink en Har Tegelaers. Gonny is directeur van adviesbureau work21 en auteur van het boek Leidinggeven op afstand – Over het managen van mobiele medewerkers en thuiswerkers.  Har is P&O-beleidsmedewerker van gemeente Landgraaf.

Van je fouten leer je het meest. Daarom komen in deze sessie communicatieprofessionals en consultants een het woord die vertellen over de valkuilen waar zij zijn ingetrapt. Ook geven ze aan wat ze ervan hebben geleerd.  Met onder andere consultant en adoptiespecialist Chris Couenberg van adviesbureau Adoptics.

16.15

Korte afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten

16.25

Borrel, fris en hapjes

Wie kom je tegen bij deze bijeenkomst?

45 mensen hebben al zich aangemeld voor het Nationaal Congres Online Verbinding op 18 april 2023. Ze zijn werkzaam bij:

  • Reclassering,nl
  • HumanTotalCare (arbodienst)
  • Doktersdienst Groningen
  • Avri (afvalverwerkingsbedrijf)
  • Duo+ (gemeentelijke samenwerkingsorganisatie)
  • gemeente Apeldoorn
  • Reclassering Nederland
  • Benelux Office for Intellectual Property
  • Conclusion (IT)
  • Lift (digitale interne communicatie)
  • Jizzca (adviesbureau)
  • gemeente Hof van Twente
  • Carinova (zorg)
  • Aidsfonds
  • Universiteit Utrecht
  • Dierenbescherming
  • Leger des Heils
  • Jacqueline Duerinck Communicatie
  • Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs
  • Dialyse Centrum Groningen

”Zeer leerzame en informatieve dag”

Communicatiebureau De Walvis heeft sinds 2013 al ruim dertig bijeenkomsten georganiseerd. Deze gaan altijd over de digitale werkplek, sociaal intranet en andere vormen van online verbinding. De events waren op locatie of online. Hieronder de reacties van enkele deelnemers. Verschillende mensen hebben al meerdere events bezocht.

Corine Tuller, contentmanager social intranet TAUW (advies en ingenieursbureau): “Ik heb inmiddels vijf keer deelgenomen en heb er keer op keer veel van opgestoken. Een mooie manier om een kijkje in de keuken van verschillende intranetten te nemen, ideeën op te doen en praktische handvatten te krijgen om direct mee aan de slag te gaan.”

Mariëtte Pasteels, functioneel beheerder intranet Van Lanschot Kempen: “Ik ben al vaker bij een congres of symposium van De Walvis geweest en vond het steeds interessant en inspirerend. Altijd voldoende keus uit break-out sessies. Laagdrempelige toegang tot de sprekers.”

Bart Meuffels, community coach Raad voor de Kinderbescherming: “Het was weer een boeiende, interessante en leuke dag. Naast inspirerende keynotes en breakouts ook veel vakgenoten gesproken en bijgekletst over de laatste ontwikkelingen op het vlak van (sociale) intranetten. Doordat de organisatie van de dag in de vertrouwde handen van Alex en zijn team ligt weet je van tevoren dat het een geslaagde dag wordt.”

Melanie van Spronsen – Valize, communicatieadviseur corporate communicatie bij het Centraal Bureau voor de Statistiek: “Bedankt voor weer een leerzame middag. Kon helaas niet alles bijwonen, maar genoeg ideeën opgedaan.”

Eveline van der Hek, strategic advisor Gasunie: “Dank je voor het zeer interessante programma dat je ons hebt aangeboden. Vooraf had ik een lichte ‘zorg’ dat de sponsors mogelijk een promo-praatje zouden houden. Die zorg was gebaseerd op ervaringen bij andere congressen. Niks bleek minder waar. Groot compliment daarvoor!”

Linda van Maanen, pr & communicatie bij zorginstelling Neboplus: “Kijk terug op een zeer leerzame en informatieve dag, leuk. Graag tot volgend jaar.”

Bianca Zincken, adviseur online landschap bij ziekenhuis Amsterdam UMC: “Nogmaals dank voor de leerzame dag.”

Nienke Hubers, communicatieadviseur bij zorginstelling Marga Klompé: “Ik vind dat je het superknap hebt georganiseerd. Het ene sloot inhoudelijk meer bij mijn interesses aan dan het andere. Maar, dat houd je toch altijd.”

Joyce Visser, communicatieadviseur bij Tactus Verslavingszorg: “Bedankt voor de inspirerende middag.”

Jiska Wemmenhove, communicatieadviseur online media Rivas Zorggroep: “Wat een goed congres was het afgelopen dinsdag. De dag was goed geregeld. Wat ik vooral erg prettig vond, was de laagdrempeligheid. Je vragen kon je goed 1 op 1 stellen tijdens de breaks. En de workshops waren inhoudelijk relevant en inspirerend. Een mooie combinatie tussen geïnspireerd worden en direct zaken doen.”

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Het Nationaal Congres Online verbinding wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Sinds 2013 heeft dit bureau al ruim dertig bijeenkomsten georganiseerd over de digitale werklek, sociaal intranet en andere vormen van online verbinding. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat in 2022 zo’n negentig deelnemers trok. De Walvis is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

De bijeenkomst vindt plaats in het Postillion Hotel & Convention Centre in Bunnik. Deze locatie is met de auto en ov makkelijk te bereiken. Het Postillion ligt aan de A12 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Kom je met het openbaar vervoer? Station Bunnik ligt op 7 minuten van Utrecht CS. Vanaf het station in Bunnik is het 15 minuten lopen. Maar er staat ook een taxibusje voor je klaar. Dan ben je er in 5 minuten.

Aanmelden met vroegboekkorting voor het event op 18 april 2023

Profiteer tot en met 28 maart van 75 euro vroegboekkorting. Je betaalt dan slechts 370 euro per persoon.

Staffelkorting plus vroegboekkorting

Al vanaf twee personen kun je profiteren van aantrekkelijke staffelkorting.
– 2 of 3 personen betalen per persoon nu slechts 298 euro
– Meer dan 3 personen betalen per persoon nu slechts 270 euro

Goed om te weten: je gegevens worden niet doorgespeeld aan sponsors of andere partijen.
Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.

Aanmelden »

Sponsors