Nationaal Congres

Online verbinding

Teams event op 20 april 2021

Er wordt nog gewerkt aan deze website.

Hieronder vind je de info over het event dat plaatsvond op 14 mei 2020. Op 20 april 2021 organiseert De Walvis de volgende editie van deze bijeenkomst.

Nationaal Congres Online Verbinding

Veel mensen werken tijdens de coronacrisis thuis. Gelukkig zijn er allerlei online tools die ons daarbij helpen. Toch is het nog een uitdaging om collega’s met elkaar en de organisatie te verbinden. Welke tips en tricks hebben deskundigen over online verbinding? Hoe pakken andere organisaties dit aan? De antwoorden hoor je op 14 mei. Het online event is interactief en praktijkgericht.

Zes redenen om erbij te zijn

Praktijkgericht en actueel

Sprekers gaan in op de praktijk. Dus komen ook de gevolgen van de coronacrisis aan bod.

Eerlijke verhalen

Organisaties vertellen wat goed gaat en ook wat beter kan bij hun platform.

Veel keuzemogelijkheden

Bepaal tijdens de dag welke sessies je wilt bezoeken.

Laatste trends

Maak kennis met de laatste ontwikkelingen op gebied van intranet, tools voor thuiswerken en meer

Compact programma

Online events vergen meer concentratie dan gewone bijeenkomsten. Daarom duurt het symposium krap 4 uur en niet een hele dag.

Geen doorverkoop van persoonsgegevens

Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.

Voor wie

Professionals die betrokken zijn bij het intranet, de digital workplace of andere vormen van online verbinding. Het event richt zich op mensen die zich oriënteren op een nieuw platform én op professionals die op zoek zijn naar tips & tricks om de bestaande platforms te verbeteren.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet. Dit bedrijf is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex al 27 live bijeenkomsten georganiseerd. Voorbeelden zijn 'Intranet in Zorg en Welzijn', 'Meer resultaat met intranet en de digital workplace' en Hét Nationaal Intranetsymposium. In 2018 trok dit symposium 170 deelnemers.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media en doet dat al 6 jaar voor ruim 100 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. het ministerie van Economische Zaken, de provincie Overijssel, gemeente Rotterdam, BAM, KPN, TNO, SNS REAAL, Philips en Ziggo. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

Christiaan Lustig

online strateeg Brayton House >>

Christiaan is online strateeg en adviseur op het vlak van digitale communicatie en dienstverlening bij Brayton House. Opdrachtgevers zijn bij voorbeeld Landal GreenParks, Erasmus Universiteit Rotterdam en netwerkbedrijf Alliander. Christiaan publiceert regelmatig op o.a. Frankwatching en Marketingfacts en is co-auteur van verschillende boeken. Daarnaast geeft hij geregeld presentaties in Nederland en daarbuiten.

Alies Cornelissen

consultant adviesbureau Evolve >>

Adviesbureau Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media en doet dat al 6 jaar voor ruim 100 opdrachtgevers. Alies ondersteunt opdrachtgevers op het gebied van implementatie, adoptie en community-management. Op dit moment voert ze projecten uit voor o.a. onderwijsinstelling De Onderwijsspecialisten, Veiligheidsregio Haaglanden, bouwconcern Koninklijke BAM Groep en zorginstelling Koninklijke Visio.

Bram Koster

consultant adviesbureau Evolve >>

Adviesbureau Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media en doet dat al 6 jaar voor ruim 100 opdrachtgevers. Bram richt zich o.a. op strategieontwikkeling, platformselectie en projectbegeleiding. Hij werkt voor klanten als ROC Nijmegen, Topicus, Provincie Overijssel, Ons Middelbaar Onderwijs en ZonMw.

Corine Ahlrichs

consultant adviesbureau Mixit >>

Mixit is een digital workplace design bureau. Het motto: 'slimmer werken gewoon maken'. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Voorbeelden van oplossingen zijn dashboards en digitale werkplekken voor De Nederlandse Loterijen, UMCU, rederij Anthony Veder en Hogeschool Inholland.

René Jansen

directeur Winkwaves >>

Winkwaves is leverancier van social enterprise software voor grenzeloos kennisdelen en samenwerken in communities. Intern, extern of allebei.

Doreen Borneman

medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>

Doreen is adviseur, trainer en coach met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Bij Rijn IJssel is ze verantwoordelijk voor (de adoptie van) het sociaal intranet. Deze onderwijsinstelling won 2018 de Intra.NET Award voor de succesvolle manier waarop het sociaal intranet is geïntroduceerd. Vanuit Adoptics ondersteunt ze hierin nu ook andere organisaties met als doel makkelijk (samen)werken in een digitale wereld.

Tasso Heijnen

projectleider intranet Jeugdformaat >>

Jeugdformaat biedt jeugdhulp in de regio Den Haag. Bij deze organisatie werken bijna negenhonderd mensen aan de ondersteuning van meer dan tienduizend cliënten en duizend pleeggezinnen. In januari ging het sociaal intranet met de naam Startformaat live. Op het platform spelen vlogs en video’s een prominente rol.

Truuske Buddding

iCoördnator bij De Onderwijsspecialisten >>

De Onderwijsspecialisten zijn experts in speciaal onderwijs en begeleiding aan leerlingen van 4 tot 20 jaar. Er zijn 25 scholen aangesloten, voornamelijk in de provincie Gelderland. Truuske werkt bij de Onderwijsspecialisten als iCoördinator en is onderwijsadviseur op het gebied van programma en ICT. Hierin begeleidt ze scholen en geeft ze advies op het gebied van ICT, online samenwerken en lesgeven.

Pieter Bosschaart en Tobias de Wolff

Mr.Prezident & 23G >>

Mr.Prezident helpt organisaties succesvoller te worden met presentaties. Dit doen ze met het adviseren over en implementeren van de juiste presentatie software, het designen van impactvolle presentaties en het organiseren van verschillende presentatie trainingen. Ze werken samen met 23G - het internetbureau dat websites, apps en intranetten ontwikkelt voor o.a. het Erasmus MC en het Reinier de Graaf Gasthuis.

Programma

Als je je inschrijft voor dit event ontvang je later een mail waarmee je kunt bepalen welke breakout-sessies je wilt bezoeken.


13.00

Inloggen door sprekers en deelnemers

13.30

Welkom door dagvoorzitter Alex van Schooten

13.40

Keynote presentatie

Betrokkenheid van medewerkers is natuurlijk altijd belangrijk geweest. Nu iedereen thuis werkt lijkt dat belang alleen maar te zijn toegenomen. Maar hoe bind je collega’s met elkaar en de organisatie nu veel mensen thuiswerken? Welke rol spelen het intranet en andere digitale platformen hierin? Consultant Peter Haan van adviesbureau Evolve beantwoordt deze vragen en meer in zijn keynote.

14.00

Breakout-ronde

René Jansen is groot voorstander van ‘Working Out Loud’. Onder het motto Stop met Verstoppen stimuleert hij mensen om de waardevolle kennis die verstopt zit in e-mails, documenten en koffieautomaat-gesprekken te delen via een sociaal intranet. Enerzijds door online te vertellen waar je mee bezig bent en anderzijds door je werk anders uit te voeren waardoor je werk volgbaar wordt en mensen makkelijker met jou kunnen verbinden. Deze tijden van corona, nu we minder zichtbaar en meer op afstand van collega’s werken, bieden een uitgelezen kans om over te stappen op Working Out Loud. In deze presentatie gaat René in op de principes, voorbeelden, praktische tips en vooral: wat is het voordeel voor jou en je collega’s?
René Jansen is directeur van Winkwaves, leverancier van social enterprise software Harmonics.

Tasso Heijnen, projectleider intranet bij jeugdhulporganisatie Jeugdformaat, vertelt hoe Jeugdformaat het sociaal intranet Startformaat gebruikt om collega’s te verbinden, betrekken en informeren. Een uitdaging in een tijd waarin er letterlijk meer afstand is en veel ontwikkelingen zich opvolgen in korte tijd. Hij vertelt welke strategie Jeugdformaat toepast aan de hand van voorbeelden. En hoe het intranet de plek is geworden voor alle koffieautomaat- en lunch gesprekken.

Wat komt er allemaal kijken bij het aanmaken van een Team? En wat krijgen je collega’s ervan mee? Sluit aan bij deze sessie en ontdek welke mogelijkheden je hebt als ‘eigenaar’ van een Team. Deze sessie wordt verzorgd door Corine Ahlrichs, consultant bij advbiesbureau adviesbureau Mixit.

In deze tijd wil je goed online kunnen presenteren. Prijswinnende presentatiemaker Mr.Prezident zal in samenwerking met internetbureau 23G via een interactieve sessie praktische tips en trucs delen zodat jij de volgende keer een flitsende en sprekende online presentatie kan houden!

14.20

Breakout-ronde: deelnemers kunnen doorpraten met de sprekers van de sessies om 14.00 uur en de sponsors van dit event

René Jansen is directeur van Winkwaves, leverancier van social enterprise software Harmonics. Winkwaves is sponsor van dit event.

Het intranet van Jeugdformaat is geleverd door sponsor A&M Impact.

Corine Ahlrichs is consultant bij adviesbureau Mixit (geen sponsor)

Mr.Prezident helpt organisaties succesvoller te worden met presentaties. Dit doen ze met het adviseren over en implementeren van de juiste presentatie software, het designen van impactvolle presentaties en het organiseren van verschillende presentatie trainingen. Ze werken samen met 23G – het internetbureau dat websites, apps en intranetten ontwikkelt voor o.a. het Erasmus MC en het Reinier de Graaf Gasthuis.
Mr.Prezident en 23G zijn sponsor van dit event.

14.40

Breakout-ronde

Online meetings, tegenwoordig meer standaard dan uitzondering. En behoorlijk intensief nu we ineens alleen nog maar op deze manier met elkaar in verbinding staan. Hoe maak je online meetings aantrekkelijk? Wat kun je doen om meer interactie tot stand te brengen en hoe betrek je deelnemers? Als antwoord op deze vragen deelt Doreen Borneman van adviesbureau Adoptics tijdens deze breakout enkele tips.

Welke kansen biedt een intranet voor online verbinding? En welke risico’s zijn er? In deze sessie vertelt Alies Cornelissen je meer over hoe zij verschillende klanten heeft geholpen in deze tijden van corona met concrete aanpassingen en aanvullingen op hun intranet: van online koffiecorners tot cloudwalking.

Alies Cornelissen is werkzaam bij adviesbureau Evolve.

15.00

Breakout-ronde

‘Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.’
In tijden van crisis ontstaan er de grootste dingen. Hoe speel je in op deze ideeën, zorg je dat alle medewerkers op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en mee zijn in het proces en schep je orde in de chaos? Hoe sluit je aan en blijf je in verbinding met de medewerkers en hoe ga je om met de werkdruk die er ineens ontstaat? Van boeken tot webinars, wat zijn de ‘do’s en dont’s’. De presentatie wordt verzorgd door iCoördinator Truuske Buddding van De Onderwijsspecialisten. Deze organisatie biedt (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen in de provincie Gelderland.

Hoe ervaren mensen het digitaal (thuis)werken? Wat gaat goed en wat niet? Welke tools gebruiken ze en hoe tevreden zijn ze daarover? En wat hebben ze misschien nog nog nodig hebben aan middelen of ondersteuning. Op deze en andere vragen geeft consultant Christiaan Lustig van adviesbureau Brayton House antwoord op basis van een enquête onder ruim 2.000 mensen van diverse zorg-, onderwijs- en commerciële organisaties.

15.20

Slotpresentatie

Het opzetten van of deelnemen aan een videocall in Teams of Zoom lukt veel mensen inmiddels (noodgedwongen). Maar er komt meer bij digitaal samenwerken kijken dan dat. In deze sessie deelt Bram Koster tips en tools die de digitale samenwerking met en tussen je collega’s effectiever en efficiënter maken. Bram is consultant bij adviesbureau Evolve.

15.40

Afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten

Wie zijn de deelnemers aan dit event?

64 mensen hebben deelgenomen aan het event. Zij waren afkomstig van:

  • zorginstellingen
  • woningcorporaties
  • gemeenten
  • ministeries
  • een bouwconcern
  • omgevingsdiensten
  • verzekeraars
  • een universiteit
  • en nog veel meer

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Het Nationaal Congres Online verbinding wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Sinds 2013 heeft dit bureau al 30 bijeenkomsten georganiseerd over intranet en de digital workplace. Sinds 2020 zijn alle events online. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat zo’n 130 deelnemers trok.  De Walvis is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Microsoft Teams

We gebruiken bij dit event Microsoft Teams. Dit communicatieplatform is onderdeel van Microsoft Office en wordt veel gebruikt door allerlei soorten organisaties. Je ontvangt van ons een link waarmee je kunt inloggen.
Privacy en veiligheid zijn voor ons belangrijk. Daarom gebruiken we bijvoorbeeld geen Zoom of Grip. Dit laatste platform voor virtuele bijeenkomsten wordt vaak gekoppeld aan Zoom.

Meld je nu aan met vroegboekorting

Deelnemen kost tot en met 30 maart 2021 slechts 89 euro (ex. btw) per persoon. Goed om te weten: de gegevens van je aanmelding worden niet doorgespeeld aan sponsors of andere partijen. Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.

Extra korting bij meerdere deelnemers

Kom je met meerdere personen van één organisatie? Dan betalen de derde, vierde en vijfde persoon 69 euro (ex. btw).

Aanmelden »

Sponsors