Nationaal Congres

Online Verbinding

Teams event op 20 april 2021

Meld je nu aan met vroegboekkorting >>

Er komen nog wat toevoegingen aan het programma en de teksten op deze website. Begin maart 2021 is alles up to date.

Nationaal Congres Online Verbinding

Vanwege corona werken we thuis. Communiceren en samenwerken doen we grotendeels online. Dat brengt nieuwe mogelijkheden én uitdagingen met zich mee. Bij dit event op 20 april 2021 krijg je tips & tricks en maak je kennis met inspirerende praktijkvoorbeelden. De keynote presentaties zijn van Achmea en van Marianne Sturman. Marianne is dé thuiswerkspecialist van Nederland. Ze is columniste bij het Financieele Dagblad en o.a. te horen in de podcast van de bekende managementgoeroe Ben Tichelaar.

Zes redenen om erbij te zijn

Praktijkgericht en actueel

Sprekers gaan in op de praktijk. Thuiswerken en andere gevolgen van de coronacrisis spelen dus een belangrijke rol.

Eerlijke verhalen

In de praktijkcases vertellen organisaties niet alleen wat goed gaat maar ook wat beter kan.

Veel keuzemogelijkheden

Bepaal tijdens de dag welke sessies je wilt bezoeken.

Laatste trends

Maak kennis met de laatste ontwikkelingen op gebied van intranet, tools voor thuiswerken en meer.

Compact programma

Online events vergen meer concentratie dan gewone bijeenkomsten. Daarom duurt het congres 4 uur en niet een hele dag.

Geen doorverkoop van persoonsgegevens

Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.

Voor wie

Professionals die betrokken zijn bij het intranet, de digitale werkplek of andere vormen van online verbinding. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om communicatieadviseurs, HR-managers en IT’ers.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet. Dit bedrijf is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex al 30 bijeenkomsten georganiseerd. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium. Dit symposium was in 2020 online. Het event trok toen ongeveer 120 deelnemers.

Susan Smulders

partner van Moneypenny Consulting & Training>>

Susan is opgeleid als bedrijfskundige op Nijenrode en in Lausanne . Ze heeft ruime ervaring opgedaan in het bedrijfsleven bij o.a. KPN en Telfort. Susan is de drijvende kracht achter Moneypenny Consulting Training. Haar kracht ligt in het vertalen van theorie en praktijkervaring naar nieuwe werkbare oplossingen waar organisatie, medewerkers en maatschappij baat bij hebben.

Marianne Sturman

thuiswerkexpert en directeur van Moneypenny>>

Ruim 20 jaar geleden richtte Marianne Sturman haar bedrijf Moneypenny op. Daarmee is ze pionier en expert op gebied van werken op afstand en thuiswerken. Bij Moneypenny werken flexibele arbeidskrachten vanuit hun eigen thuiskantoor voor organisaties die ondersteuning nodig hebben. Marianne is ook columniste bij Het Financieele Dagblad en o.a. te horen in de podcast van de bekende managementgoeroe Ben Tichelaar.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media en doet dat al 6 jaar voor ruim 100 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. het ministerie van Economische Zaken, de provincie Overijssel, gemeente Rotterdam, BAM, KPN, TNO, SNS REAAL, Philips en Ziggo. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

Christiaan Lustig

digitaal strateeg bij TrueLime>>

TrueLime is gespecialiseerd in het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van slimme software oplossingen en digitale transformaties. Van websites, webapplicaties en zaaksystemen, tot portalen en social intranetten. Kenmerkend is een gebruiksvriendelijke userinterface in combinatie met een flexibele, betrouwbare beheeromgeving. Tot de klanten behoren o.a. Radboud Universitair Medisch Centrum en Vilans.

Arjan Nataraj

directeur/eigenaar adviesbureau Mixit >>

Mixit is een digital workplace design bureau. Het motto: 'slimmer werken gewoon maken'. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Voorbeelden van oplossingen zijn dashboards en digitale werkplekken voor De Nederlandse Loterijen, UMCU, rederij Anthony Veder en Hogeschool Inholland.

René Jansen

directeur Winkwaves >>

Winkwaves is leverancier van social enterprise software voor grenzeloos kennisdelen en samenwerken in communities. Intern, extern of allebei.

Hellas Schelleman

management consultant APPM >>

Hellas is betrokken bij het online participatieplatform Samen ’s-Hertogenbosch. Meer info volgt.

Doreen Borneman

medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>

Doreen is adviseur, trainer en coach met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Bij Rijn IJssel is ze verantwoordelijk voor (de adoptie van) het sociaal intranet. Deze onderwijsinstelling won 2018 de Intra.NET Award voor de succesvolle manier waarop het sociaal intranet is geïntroduceerd. Vanuit Adoptics ondersteunt ze hierin nu ook andere organisaties met als doel makkelijk (samen)werken in een digitale wereld.

Janine Dumont

zelfstandig projectmanager Project Mindz >>

Al 20 jaar is Janine gespecialiseerd in het managen van digitale projecten zoals (social) intranetten en websites. Deze projecten spelen altijd op het snijvlak van IT en Marketing/Communicatie; twee aparte werelden die ze met elkaar weet te verbinden. Zo ontstaan er praktische en goedwerkende producten die ook echt gebruikt worden. Opdrachtgevers zijn o.a. Erasmus MC, ING, multinational SCA en Stad Antwerpen.

Maria Farag

consultant interne sociale media bij Evolve >>

Vanuit adviesbureau Evolve vertaalt Maria strategie naar praktijk door mensen (online) te verbinden. Voor verschillende opdrachtgevers ondersteunt ze de online dialoog met community-management, trainingen of strategietrajecten. Zodat organisaties hun doelen behalen, en het eigen (dagelijkse) werk makkelijker, beter, leuker wordt.

Guido Verboom

antropoloog, procesbegeleider & communitymanager >>

Guido is antropoloog en online community manager met een passie om mensen in beweging te brengen en te verbinden om zo toegevoegde waarde te creëren voor alle betrokkenen.

Wanda Catsman

communitystrateeg en manager >>

Wanda heeft jarenlang ervaring opgedaan als communitymanager bij verschillende organisaties. Ze stond aan de basis van de online community voor mensen met diabetes type 1 en werkt nu aan de content- en social media strategie van de bloedbank Sanquin. Als freelance community-strateeg helpt ze organisaties met het opzetten van succesvolle communities.

Evelyn Visschedijk

Community coach sociaal intranet bij Levvel >>

Levvel helpt kinderen, jongeren en (pleeg)gezinnen in lastige situaties weer op weg. Meer info volgt.

Jaap Linssen

medeoprichter adviesbureau OrangeTrail >>

OrangeTrail begeleidt bedrijven bij de inzet van sociaal intranet en andere tools. Klanten zijn toonaangevende bedrijven zoals Booking.com, Nestlé, Heineken, Bol.com, Ahold en ING. Jaap Linssen, CEO van OrangeTrail, heeft ruime ervaring als spreker in binnen- en buitenland. Hij is gespecialiseerd in adoptie van interne sociale media zoals sociaal intranet en helpt organisaties om deze middelen productief in te zetten.

Samuel Driessen

director external digital channels bij Teva >>

Teva is een van de grootste farmaceutische bedrijven ter wereld, Meer info volgt.

Mirjam de Kruif

Communicatie gemeente Moerdijk >>

Gemeente Moerdijk zet een podcast in om medewerkers te informeren nu bijna alle ambtenaren thuiswerken. Meer info volgt.

Programma


Je kunt op de middag zelf beslissen welke sessies je wilt bezoeken. Bevalt een parallelsessie niet? Dan zit je met één muisklik in een andere.

12.30

Inloggen door sprekers en deelnemers

13.00

Welkom door dagvoorzitter Alex van Schooten

13.10

Eerste keynote presentatie

Op Linkedin vind je talloze lijstjes met do’s en don’ts over thuiswerken. Voor het merendeel obligate tips over het nemen van pauzes en het belang van een goede bureaustoel. Maar er spelen veel belangrijker vragen. Hoe zorg je dat medewerkers zich verbonden voelen met de organisatie? Is het mogelijk om online de informele gesprekken op de wandelgang te creëren? En hoe houden we straks de goede dingen vast die we hebben geleerd?

In deze sessie gaan Susan Smulders en Marianne Sturman van Moneypenny in op deze vragen en nog veel meer. Ook vertellen ze hoe jij daar als communicatie- of hr-professional je organisatie bij kunt ondersteunen. Marianne is columniste bij Het Financieele Dagblad en o.a. te horen in de podcast van de bekende managementgoeroe Ben Tichelaar. Ruim twintig jaar geleden richtte ze Moneypenny op, een bedrijf waar flexibele arbeidskrachten vanuit hun thuiskantoor organisaties ondersteunen. Daarmee is Marianne pionier en expert op gebied van werken op afstand en thuiswerken.

13.40

Tweede keynote presentatie

Achmea is een van de grootste financiële dienstverleners van Nederland. Het bedrijf is ook de grootste verzekeraar. De presentatie wordt verzorgd door Wendy Meijer- de Korte, channel manager achmeanet.

14.10

Breakout-ronde

Hoe neem je medewerkers mee bij een nieuwe strategie van de organisatie? Dat kun je doen door het personeel te vragen om online mee te denken en input te leveren. Maar hoe pak je dat nou concreet aan? Consultant Jaap Linssen van adviesbureau Orange Trail legt het uit in deze sessie. Hij gebruikt daarbij veel voorbeelden van aansprekende organisaties.

14.40

Open inloop

Heb je vragen aan de sprekers uit de voorgaande ronde? Of wil je in contact komen met leveranciers die dit event sponsoren (zie de logo’s onderaan de website)? Tijdens de open inloop is het allemaal mogelijk.

14.55

Breakout-ronde

De presentatie wordt verzorgd door Peter Haan, directeur van adviesbureau Evolve. Meer info volgt.

Presentatie door Christiaan Lustig van sponsor TrueLime. Meer info volgt.

Microsoft Teams is een handige app die samenwerking makkelijker maakt en al je Microsoft-applicaties samenbrengt. Teams is geheel naar wens in te richten. Maar hoe pak je dat aan? Uitgangspunt moet zijn dat je knelpunten van de medewerkkers vertaalt naar de mogelijkheden van Teams. Je moet dus de vertaalslag maken van de wensen van je collega’s naar de tools. Maar met het aanbieden van de juiste tools ben je er nog niet. Je moet mensen ook helpen om deze zo te gebruiken dat ze aansluiten op het dagelijks werk. In deze sessie legt Arjan Nataraj, directeur/eigenaar van adviesbureau Mixit, uit hoe je dat aanpakt. De sessie richt zich niet alleen op professionals van IT, maar ook op mensen van de afdelingen Communicatie en HR.

15.25

Open inloop

Heb je vragen aan de sprekers uit de voorgaande ronde? Of wil je in contact komen met leveranciers die dit event sponsoren (zie de logo’s onderaan de website)? Tijdens de open inloop is het allemaal mogelijk.

15.40

Korte pauze

15.50

Breakout ronde

Stérk.Brabant faciliteert en inspireert maatschappelijke initiatieven en sociaal ondernemerschap in de provincie Noord-Brabant. Meer info volgt.

Kennisdelen, samenwerken en meer verbinding. Dat zijn vaak de doelen van een community op een sociaal intranet of ander online platform. In de praktijk blijkt nogal eens dat deze doelen slechts deels worden gerealiseerd. De reden is vaak dat er weinig werk wordt gemaakt van communitymanagement.

In deze sessie krijg je tips en tricks die je direct in de praktijk kunt toepassen. Je leert hoe je waardevolle groepen creëert en medewerkers stimuleert om goede berichten te plaatsen. Doel hierbij is het opbouwen van een succesvolle community die werkelijk waarde toevoegt aan de organisatie.

De sessie wordt verzorgd door Maria Farag van adviesbureau Evolve.

Communicatie en IT zijn twee verschillende werelden. Ze kijken met een eigen blik naar de organisatie en spreken een andere taal. Voor IT’ers draait het vooral om de techniek. Terwijl professionals van Communicatie meer oog hebben voor de  mensen, de organisatie en de gebruiksvriendelijkheid van de software.

Bij de implementatie van nieuwe software, zoals een sociaal intranet, bereik je alleen een optimaal resultaat als beide afdelingen met elkaar optrekken. Dat geldt ook bij andere software zoals het digitale patiëntendossier. Maar hoe zorg je ervoor dat Communicatie en IT goed samenwerken? En wat kan deze samenwerking opleveren? Dat vertelt Janine Dumont, zelfstandig projectmanager bij Project Mindz. Ze gebruikt hierbij voorbeelden uit de praktijk zoals het Erasmus Medisch Centrum, multinational SCA en ING. Ook geeft Janine tips en trucs die je direct kunt toepassen.

16.15

Breakout ronde

Presentatie door zelfstandig adviseurs Guido Verboom en Wanda Catsman. Meer info volgt.

De sessie wordt verzorgd door consultant Doreen Borneman van Adoptics.

De presentatie wordt verzorgd door community-coach Evelyn Visschedijk. Meer info volgt.

Bij deze sessie hoor je van professionals uit verschillende organisaties hoe zij online verbinding hebben aangepakt. Daaronder gemeente Moerdijk over een podcast en GGZ Rivierduinen over de inzet van het intranet. Ook vertelt farmaceutisch bedrijf Teva over onder andere virtuele koffiesessies. De sessie wordt geleid door dagvoorzitter Alex van Schooten.

17.05

Afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten

Wie zijn de deelnemers aan dit event?

Deelnemers aan de vorige editie van dit event in 2020 waren afkomstig van overheid, zorg, onderwijs en bedrijfsleven. Zij waren werkzaam bij onder andere:

  • Marga Klompé (thuiszorg)
  • KNMP (apothekersorganisatie)
  • GGD IJsselland
  • Noorderpoort (mbo)
  • WVO Zorg
  • Dienst Terugkeer en Vertrek
  • gemeente Helmond
  • UWV
  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
  • Staatstoezicht op de Mijnen
  • Azora (zorg)
  • Rijksuniversiteit Groningen
  • gemeente Delft
  • GGZ Rivierduinen
  • Thuiszorg Het Friese Land
  • Sherpa (zorg)
  • Huisartsenposten Rijnmond
  • A.S. Watson (detailhandel)
  • Royal BAM group (bouwconcern)
  • CIBG (onderdeel Ministerie VWS)
  • Groninger Museum
  • OOM Verzekeringen
  • Stater NV (hypotheken)
  • Partou kinderopvang
  • gemeente Soest
  • NEH Group B.V. (ict)
  • Groningen Seaports (havenbedrijf)
  • Centraal Bureau voor de Statistiek
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

“Goed verzorgd en inspirerend”

Alex van Schooten van Communicatiebureau De Walvis heeft in 2020 al vier online events georganiseerd over intranet en andere vormen van online verbinding. Wat vonden de deelnemers?

 

Rutger Leijenaar, communicatieadviseur Thuiszorg Het Friese Land: “Goed verzorgd en inspirerend. Bovendien is het natuurlijk super laagdrempelig, zo vanachter de eigen computer thuis!”
Bart Meuffels, community coach Raad voor de Kinderbescherming: “Jouw enthousiasme en initiatief is wederom toe te juichen Alex: bij deze! Chapeau. De techniek liet ons niet in de steek en het schakelen tussen de breakouts ging goed.”
Nienke Hubers, communicatieadviseur zorginstelling Marga Klompé: “Ik vind dat je het super knap hebt georganiseerd. Het ene sloot inhoudelijk meer bij mijn interesses aan dan het andere. Maar, dat houd je toch altijd.”
Hermien Levels, communicatiemedewerker Ambulancezorg Limburg-Noord: “Super initiatief! Hopelijk volgen er meer…”
Peter Heuseveldt, klantcommunicatieadviseur UWV: “Onder de indruk dat het zo goed lukte om sessie bij te wonen, te wisselen etc. De haperende techniek die sommige deelnemers meldden lag vlgs mij aan de thuissituatie en niet bij jullie. Chapeau.”

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Het Nationaal Congres Online verbinding wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Sinds 2013 heeft dit bureau al 30 bijeenkomsten georganiseerd over intranet en de digital workplace. Sinds 2020 zijn alle events online. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat zo’n 120 deelnemers trok. De Walvis is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Microsoft Teams

We gebruiken bij dit event Microsoft Teams. Dit communicatieplatform is onderdeel van Microsoft Office en wordt veel gebruikt door allerlei organisaties. Je ontvangt van ons een link waarmee je kunt inloggen. Bij onze eerdere events bleek dat Teams een prima en gebruiksvriendelijk platform is. Loop je desondanks tegen technische problemen op? Schakel dan de mensen van onze helpdesk in. Dat kan de dag van tevoren of tijdens het event. Zij helpen je graag en snel.
Privacy en veiligheid zijn voor ons belangrijk. Daarom gebruiken we bijvoorbeeld geen Zoom of ander platform dat gekoppeld wordt aan Zoom. Vanwege veiligheid mogen vele organisaties overigens geen Zoom gebruiken.

Meld je nu aan met vroegboekkorting

Deelnemen kost tot en met 30 maart 2021 slechts 89 euro (ex. btw) per persoon. Goed om te weten: de gegevens van je aanmelding worden niet doorgespeeld aan sponsors of andere partijen. Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.

Extra korting bij meerdere deelnemers

Kom je met meerdere personen van één organisatie?
Dan betalen de derde, vierde en vijfde persoon 69 euro (ex. btw).

Aanmelden »

Sponsors